SUBARU CNG

User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

18,5 kubik på 40,1 mil vid senaste tankningen, vilket ger 0,46 kubik per mil. :)
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: SUBARU CNG

Post by Håkan »

Riktigt bra
Landsväg?
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Ja, säg 90% landsväg. Pendlar med den mellan hemmet och jobbet genom rusningstrafiken i Göteborg.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by Sven »

Ja, Subarun verkar vara en av de energieffektivaste av alla gasbilar. Detta trots att den är efterkonverterad.

Med min Opel Zafira -08, vars gasmotor är optimerad för gas, kan jag som lägst komma ner på ca 0,55 - 0,60 Nm3/mil (landsvägskörning 90 km/h).
Opel Zafira CNG -08
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: SUBARU CNG

Post by Jan-Iver »

Hej, jag har bytt til en Subaru Legacy CNG i dagarna och håller på att lära mig. Vi har en biogasmack här och jag fyllde lite drygt 20 m3 första gången trots att lampan visade grönt blinkande på sista lampan. Jag hadde också fyllt på 25 liter bensin och mätaren visade strax under halv tank. Jag körde ca 28 mil och tankmätaren flyttade inte på sig. Gasen blinkade grönt på sista lampan efter turen.
Det märkliga var när jag åter tankade gas fick jag i endast 13 m3 och alla gröna lyste efter tankningen. Färddatorn visade en förbrukning på 0,7 om man kan lita på den vet jag inte än, någon som vet?

Idag skulle dottern köra den i ett tjänsteärende och körde ungefär 33 mil. När hon kommer hem lyser reservtanken och bensinmätaren är i botten men den gröna lampan för gasdrift lyser fortfarande och blinkar på sista lampan. Det begriper jag inte att den ska ta all bensin plus hela gastanken på de 33 milen och fortfarande ha kvar gas.

Det är många start och stopp i detta tjänsteärende och om den tar lite bensin varje gång man starar motorn kan det stämma men inte annars.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Jan-Iver wrote:Jag körde ca 28 mil och tankmätaren flyttade inte på sig. Gasen blinkade grönt på sista lampan efter turen.
Det märkliga var när jag åter tankade gas fick jag i endast 13 m3 och alla gröna lyste efter tankningen. Färddatorn visade en förbrukning på 0,7 om man kan lita på den vet jag inte än, någon som vet?
13m3 på 28 mil låter rimligt. Det blir en förbrukning på 0,46m3/mil. Färddatorn kan du glömma. Det står i manualen att gaskonverteringen gör att färddatorn inte stämmer.
Jan-Iver wrote:Idag skulle dottern köra den i ett tjänsteärende och körde ungefär 33 mil. När hon kommer hem lyser reservtanken och bensinmätaren är i botten men den gröna lampan för gasdrift lyser fortfarande och blinkar på sista lampan. Det begriper jag inte att den ska ta all bensin plus hela gastanken på de 33 milen och fortfarande ha kvar gas.
Det är många start och stopp i detta tjänsteärende och om den tar lite bensin varje gång man starar motorn kan det stämma men inte annars.
Motorn startar upp på bensin i alla lägen, och när motortemperaturen nått 60 grader går den över till gas. Om gasen är slut piper det från knappen mellan stolarna, och man får trycka in knappen för att endast köra på bensin. Bränslemätaren kan man tyvärr inte lite på förrän den börjar varna om att det är ont om bensin kvar (även detta står det om i manualen).
Subaru Legacy Boxer CNG -12
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: SUBARU CNG

Post by David N »

Tycker bensinförbrukningen låter konstigt hög, med 65 liter bensintank behövs det ganska många stopp/start på 33 mil för att tömma en tank som borde ha varit full. Men som Marcus skriver, det går inte att lita på bensinmätaren mer än som en fingervisning om hur mycket bensin det finns. Titta på det över lite tid och se hur det funkar. För egen del upplever jag att den drar väldigt lite bensin även när jag emellanåt kör många korta sträckor.

Bränslemätarna är som de är, vill man ha lite mer tillförlitlig info får man mäta hur långt man kört från full tank till nästa tankning och hur mycket man får i då, och som du ser ovan, de flesta ligger på eller runt 0,5 här.
Subaru Legacy -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Jag tolkar det Jan-Iver skrev som att han inte kört full bensintank, utan strax under halv tank som det står i hans inlägg.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: SUBARU CNG

Post by Jan-Iver »

Tack för svar, jag har dock inte sett någon instruktionsbok om gasdriften. Jag köpte en demobil men jag ska fråga säljaren efter den. Jag testade med E85 istället för bensin och den går precis lika bra på det som med bensin. Någon mer som testat det?
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Jag rekomenderar inte att köra på E85 då bensinens uppgift är att smörja motorn även vid gasdrift. E85 har inte den smörjande effekt som bensinen har.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: SUBARU CNG

Post by Minförstasubaru »

Jag har nu kört 700 mil med min Outback CNG som jag haft sedan i maj. Gasförbrukningen är c:a 0,5 Nm3 per mil och det vore väl inget att säga om i det fall bensinförbrukningen vore låg, men det är den inte. Bilen behöver 2 - 2,5 dl bensin per mil utöver gasen. Detta gör den gaska oberoende av om man kör korta eller långa sträckor. Jag är inte nöjd med detta och har frågat på verkstaden, som lovat efterhöra med Subaru. Jag väntar svar inom kort och återkommer då jag vet mer.
Minförstasubaru
Posts: 8
Joined: 2012-05-14, 15:27

Re: SUBARU CNG

Post by Minförstasubaru »

Den 31/7 hade jag kört ungefär 650 mil med min Outback CNG. Nu har allt drivmedel fakturerats och jag kan överblicka resultatet:
Gas: 7:12/mil
Bensin: 3:-/mil
Summa: 10:12/mil
Som synes är bensinförbrukningen en katastrof för bränsleekonomin med en förbrukning på över 2 dl/mil. Min körning har varit blandad med ganska mycket långresor där bilen borde gått på nästan enbart gas, men också en hel del resor mellan bostaden och arbetsplatsen, där avståndet inte är längre än att bilen knappast hinner slå över till gas om motorn var kall vid avresan. Det märkliga är, viket jag påpekat i ett tidigare inlägg, att bensinförbrukningen verkar tämligen oberoende av om jag kör långa eller korta sträckor. Jag har, som jag också berättat i ett tidigare inlägg, klagat hos Subaru, men väntar fortfarande på svar.
Jan-Iver
Posts: 14
Joined: 2012-07-11, 15:51

Re: SUBARU CNG

Post by Jan-Iver »

Bensin har väl aldrig smörjt motorn på något vis som någon här hävdar som argument mot E85. Vad jag vet så är det motoroljan som sköter detta :D
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Kylning av ventilerna med bensin. jämfört med gas. Antagligen kyler E85 också.
Hur fungerar Legacy som går på blyfri 95/E5 om den körs på E85?
Subaru Legacy Boxer CNG -12
TaxiLasse
Posts: 1
Joined: 2013-02-27, 12:37

Re: SUBARU CNG

Post by TaxiLasse »

Det verkar som det är för mycket problem med konverteringen till gas så Mercedes B-klass 200 ngt verkar bli alternativet för mej.
Gilla verkligen bilen annars när jag var ute o provkörde en Subaru outback 2,5 cng igår. VW Passat har en motor på 1,4 liter vilket verkar för klent att köra 50000 mil med.
Någon som har nått bättre förslag ?
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Det verkar som att gas-Subaru-ägarna är väldigt nöjda då det knappt skrivs något i detta forum. :)
Själv är jag mycket nöjd med min, som har rullat 5500mil. Väldigt nöjd med CVT-lådan, som är mjuk och sömlös.

Hörde hos Subaruåterförsäljaren att de haft lite problem med konverteringen av den "nya" motorn i 2014 års modell. Det var tydligen inte bara att konvertera den som tidigare årsmodeller, utan det tog dem runt sex månader innan det funkade.

Jag hörde också att Legacy och Outback inte kommer bygga på samma bottenplatta 2015, utan Legacy kommer bli något mindre än Outback. Detta då Legacyn har sålt för dåligt jämfört med Outbacken.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: SUBARU CNG

Post by Micke kock »

Jag måste säga att jag är mycket nöjd med bilen. Enda problemet är att markfrigången är dålig ute i skogen (jag behövde en vinsch ett par gånger i vintras), annars funkar allt kalasbra. Jag har den att ploga snö med och drar även timmer med den :D ett och ett halvt år och 9500 mil på mätaren!
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
slarti
Posts: 5
Joined: 2014-10-03, 16:58

Re: SUBARU CNG

Post by slarti »

Hej på er,
Jag är en relativt ny Outback-CNG ägare, köpte min -12a i våras. Den har gått bra förutom ett litet missöde med ett gas munstycke som gick sönder i början, som tur var täckte garantin bytet av detta och jag kunde köra på bensin under väntetiden på reservdelar.

Tänkte höra med er om ni har några nya reflektioner kring hur bilen går och hur ni upplever den, om ni har upplevt några problem som uppstått efter att bilen har gått lite längre. Är också nyfiken på om det finns någon som köpt en nya -13 eller -14 och om dessa skiljer sig nämnvärt från äldre modeller.
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: SUBARU CNG

Post by Marcus »

Min -12 har gått kanon efter att de löste problem med tjuvstopp när automatisk växling från bensin till gas skedde. Mycket nöjd med bilen, som dessutom är ganska ekonomisk att köra. Under 10kr milen för en sådan stor bil är helt ok!

Hoppas du blir nöjd!
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Post Reply