2,5 FT i Volvo 240?

Post Reply
Limpan
Posts: 10
Joined: 2010-03-26, 21:17

2,5 FT i Volvo 240?

Post by Limpan »

Hej allesammans!

För länge sen startade jag en tråd om gaskonvertering av en gammal förgasar Volvo. Denna. Det blev inte av för bökigt att få fatt delar till bygget.

Dock fick jag tipset om att ta en redan konverterad motor från skroten. Igår slog det mig att det verkar vara en ypperlig idé. Jag har en Volvo 245 automat från -89 som har dålig tomgång, bluddrar och dör. Istället för att renovera och bygga om B230F motorn som sitter i. Så varför inte bara byta ut den mot en redan konverterad vitblockare och sätta i en M90-växellåda. Dock behövs det dunkas plåt alternativt svetsas för att få plats med den växellådan. Vilket gjorde att jag tänkte i banorna att använda automatlåda istället. Till min glädje upptäckte jag att det fanns växellådor som suttit både i 240 och 700/900, detta är således den "felande länken" mellan en nymodig volvomotor och gammalmodig volvokaross. Således bör en installation vara något närmare åt bolt-on hållet.

Dock är det lite klurigt exakt vilken motor som vore lämplig. En av de tidigare vore billigare, bara några tusenlappar på skroten. En av de senare kostar runt 20000;- Jag vill att bilen ska gå på gas och etanol. Men någon sådan variant finns inte? Fanns det inte någon "pentafuel" som gick bl.a på hytan med mera?

Bor i gasglada Linköping numera (studerar på universitet). Så jag antar att det finns en del know how i denna stad. Idéer och synpunkter?
Limpan
Posts: 10
Joined: 2010-03-26, 21:17

Re: 2,5 FT i Volvo 240?

Post by Limpan »

Nåja, inga synpunkter? :)

Hittade ett exempel på den sexcylindriga motorn i en 244. Ser ut att vara bra klurigt. Så frågan är om det inte vore enklast med M90-låda.
Post Reply