Att tänka på vid beg. passatköp?

Post Reply
schteffe
Posts: 3
Joined: 2012-10-16, 10:51

Att tänka på vid beg. passatköp?

Post by schteffe »

Eftersom jag är novis på gasbilar och inte heller särskilt bilkunnig i allmänhet sitter jag på en del frågor inför ett ev. köp av en Passat Ecofuel. Gillar Passat sedan tidigare, och av vad jag läst om bilen här på forumet och div. tester så verkar även det här vara en riktigt trevlig och vettig bil, inte minst för en ung småbarnsförälder, och som dessutom går billigt.

Vad är det då för särskilt man ska tänka på om man ska köpa en begagnat ecofuel? Kanske kan jag och även andra hjälpas av svaren i denna tråd eftersom dessa bilar blir mer och mer vanliga på begagnatmarknaden.

- Är serviceintervallet 1500 mil eller 1 år (vad som kommer först)? Vad händer om detta inte följts av tidigare ägare (slutar garantierna gälla?)?
- Vilka garantier finns? Vilka fel har reparerats på "good-will"?
- Vad ska göras vid resp. service? Vilka servicetillfällen är att betrakta som "stor service"? Ungefärlig kostnad?
- Vilka är typfelen? Vad bör man särskilt titta på, både när det gäller tekniken och interiör/exteriör (rost m.m.)?
- Hur dyra är reparationer och reservdelar? Dyrare kostnad över tid än mot bensin/diesel/etanolbil?
- Vad blir bilens ungefärliga milkostnad (bränslekostnaden)?
- Vilka funktioner/tillägg är "must-have" och vilka är "must-not-have"?
- Övriga tips?

Stort tack på förhand!
schteffe
Posts: 3
Joined: 2012-10-16, 10:51

Re: Att tänka på vid beg. passatköp?

Post by schteffe »

Nu kanske jag dödade tråden med mitt ambitiösa upplägg, den som vill kan alltså med fördel bara svara på en enda fråga, t ex "välj absolut tillägget x, bästa jag haft", eller "servicen vid x tusen mil är storservice och kostar ca x tusen kr".
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Att tänka på vid beg. passatköp?

Post by FauVee »

Serviceintervallet är 1500mil eller 1år och varannan service är bara oljebyte. Kostnaden har jag ingen stenkoll på men jag tror den är som "vanlig" Passatservice.
När det gäller garantier så gäller vanlig nybilsgaranti under den period som VW har, annars är det upp till begbilhandlaren.
Felen som varit är gasventiler på äldre Ecofuel, de senare har andra bättre(?) gasventiler. I övrigt samma typfel som övriga Passat.
Bränsleåtgången för mig (2011 Variant DSG) ligger på 0,7Nm3/mil i blandat körning runt Stockholm.

Funktioner och tillägg är väl väldigt personligt, för mig är automat, dragkrok och klimatanläggning ett klart måste.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Att tänka på vid beg. passatköp?

Post by Danni »

schteffe wrote:Eftersom jag är novis på gasbilar och inte heller särskilt bilkunnig i allmänhet sitter jag på en del frågor inför ett ev. köp av en Passat Ecofuel. Gillar Passat sedan tidigare, och av vad jag läst om bilen här på forumet och div. tester så verkar även det här vara en riktigt trevlig och vettig bil, inte minst för en ung småbarnsförälder, och som dessutom går billigt.

Vad är det då för särskilt man ska tänka på om man ska köpa en begagnat ecofuel? Kanske kan jag och även andra hjälpas av svaren i denna tråd eftersom dessa bilar blir mer och mer vanliga på begagnatmarknaden.

- Är serviceintervallet 1500 mil eller 1 år (vad som kommer först)? Vad händer om detta inte följts av tidigare ägare (slutar garantierna gälla?)?
- Vilka garantier finns? Vilka fel har reparerats på "good-will"?
- Vad ska göras vid resp. service? Vilka servicetillfällen är att betrakta som "stor service"? Ungefärlig kostnad?
- Vilka är typfelen? Vad bör man särskilt titta på, både när det gäller tekniken och interiör/exteriör (rost m.m.)?
- Hur dyra är reparationer och reservdelar? Dyrare kostnad över tid än mot bensin/diesel/etanolbil?
- Vad blir bilens ungefärliga milkostnad (bränslekostnaden)?
- Vilka funktioner/tillägg är "must-have" och vilka är "must-not-have"?
- Övriga tips?

Stort tack på förhand!
Jag, ett år eller 1500 mil. Nybilsgarantin är inte villkorad på servicen, däremot blir du av med mobilitetsgarantin om du inte servat som du ska, och du kan glömma att nånsin få goodwill.

Vanliga problem med de här bilarna är att DSG-lådan börjar kärva, vilket ofta märks vid runt 4000-6000 mil. Oerhört många såna har bytts, även på goodwill. Också vanligt är galvsläpp i lacken som leder till rost senare. Kolla särskilt på bakluckan.

Must-have... Leta efter en bil med premiumpaketet, för det innehåller mycket utrustning för lite pengar, och nåt som jag personligen är helt överförtjust i och anser vara obligatoriskt är den elektriska bakluckan. Man lär sig fort leva med den! Om man gillar ljud och musik så är det enda ljudsystemet som är värt nåt Dynaudio-paketet, men det låter å andra sidan riktigt bra.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
schteffe
Posts: 3
Joined: 2012-10-16, 10:51

Re: Att tänka på vid beg. passatköp?

Post by schteffe »

Tack för kalasbra svar.
Service - måste det göras på volkswagenverkstad för att garantier (och goodwill) ska gälla? "Volkswagen-certifierade"? Mekonomen?
Post Reply