AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen! [Löst]

Post Reply
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen! [Löst]

Post by pkrau »

Hej!

Jaha, nu var det dags för mig att hata min bil igen. Tankade i morse, och när jag var klar så pyser det ur påfyllningsventilen! Har hänt en gång förr, då räckte det att påbörja en ny tankning så blev det bra, men inte denna gång...

Men nu står den alltså och pyser. Inte mycket men lagom för att det ska lukta och bildas is på påfyllningsventilen.

Så vad gör man åt det här då? Prata med volvo känns dyrt. Någon som "provat" samma sak?

Mvh Pontus

Edit: La till "Löst" till rubriken
Last edited by pkrau on 2012-11-21, 19:06, edited 1 time in total.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by pkrau »

Pratade just med bilia. De villa byta påfyllningsnippeln, material 2200kr och 3800 inkl arbete. Verkar vara rimligt men då har jag några funderingar till er:

Sitter verkligen backventilen i påfyllningsnippeln?
Är den jobbig att byta?
Har någon en sprängskiss över detta?

Mvh Pontus
User avatar
motorgaslpg
Posts: 15
Joined: 2012-08-22, 09:53
Contact:

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by motorgaslpg »

http://ebookbrowse.com/training-volvo-l ... -d97568595 hittar du en teknisk manual för Volvo Bi-Fuel LPG och Bi-Fuel CNG. Texten är på nederländska, men du hittar en skiss på sida 47.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by pkrau »

Oj, det var verkligen ett värdefullt dokument! Bara att öva sin holländska nu då :)

Dokumentet borde klistras på volvo-delen av forumet; det är verkligen bra!

Ska se om jag lyckas med en onlineöversättning, återkommer då i så fall.

Stort tack!

Mvh Pontus
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by pkrau »

Här kommer dokumentet fulöversatt vi google translate till svenska. Många ord saknar dock översättning.

http://fileshub.in/download.php?file=68 ... ggande.zip
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by Hewey »

Hej,

Sitter verkligen backventilen i påfyllningsnippeln?
-Ja, det finns backventilen i båda, påfyllningsnippeln och på tankventilen. En eller båda kan läcka, så om det pyser gaset ut från påfyllningsnippeln, det kan inte vara fel att byta påfyllningsnippeln. Tankventilen är ju säkert jobbigare och dyrare att byta. När tanken bytas på grund av livstid, en ny tankventil kommer med nya tanken i alla fall.

Är den jobbig att byta?
-Vet inte säkert, men tror inte att det är mycket jobbigt. Skruva lös gamla nippeln, skruva tillbaka nya nippeln. Om det läcker, skruva lite mera. Gick fint sådant med gasfiltern i högtryckslinjen.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by pkrau »

Hej!

Jaha, då var nippeln bytt. 2300kr i material. Det var inte helt enkelt att byta, det värsta var att få loss den gamla. Trots att muttern var lös och nippeln gick att snurra på röret så gick den inte att ta bort. Mycket våld krävdes, och det kändes inte bra. Sedan var inte den nya nippeln identisk trots volvo original, så jag gick använda lite delar från den gamla för att få till det. Har ännu inte tordats tanka. Återkommer.

Mvh Pontus

Edit: priskorrigering
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: AKUT! Bilen läcker gas på parkeringen!

Post by pkrau »

Efter att slutligen tordats tanka i morse kan jag till min stora glädje konstatera att det hela var tätt!

Ska bara åka förbi volvo och påpeka att de säljer grejer som egentligen inte passar, se förra inlägget.

Påpekas bör också att man för att kunna byta nippeln behöver riva ner innerskärmen som sitter med några konstiga popnitar. De finns att köpa nya på volvo eller så kan man använda träskruv att dra ihop plasten med.

Mvh Pontus
Post Reply