Nya Passat bullrig - tips?

Post Reply
pergul
Posts: 7
Joined: 2012-08-18, 15:43
Location: Stockholm

Nya Passat bullrig - tips?

Post by pergul »

Letar febrilt efter ny gas-sedan då alla garantier gått ut på nuvarande. Har provkört Passat Ecofuel Sedan 2012 i Akalla men stör mig på det grova dånet - trots tjocka 16-tumsdäck. En Lisa att återgå till min gamla S60. Vad göra?
_____________________________________________________________________
Kör Volvo S60 Bi-Fuel Summum -06 Matavfallskvarn i köket och på jobbet
guaruska

Re: Nya Passat bullrig - tips?

Post by guaruska »

Min gissning är att bullret orsakas av just de tjocka 16 tums däcken (mer kontakt med marken ökar bullret), men ytterligare en gissning är att den är utrustad med Michelin Energy Saver, som är kända för att vara lite extra bullriga.
pergul
Posts: 7
Joined: 2012-08-18, 15:43
Location: Stockholm

Re: Nya Passat bullrig - tips?

Post by pergul »

Menar du att Passat även finns med 15"-däck? Det vore ju trevligt, men jag tror 16" är de tystaste den kommer med. Och ju större fälgar, desto mindre gummi vilket alltid ger ökat buller.
Dessutom tyckte jag ljudanläggningen - hur jag än ställde in den - plågade mig med ett tröttsamt basdominerat ljud, medan min gamla Volvo låter som musik låter live. Svårt det här! :)
_____________________________________________________________________
Kör Volvo S60 Bi-Fuel Summum -06 Matavfallskvarn i köket och på jobbet
guaruska

Re: Nya Passat bullrig - tips?

Post by guaruska »

Nej, jag menade inte att den finns med 15" däck, jag konstaterade bara. Men, med risk för att låta som en besserwisser, om det är 16 eller 15 tums däck har ingen betydelse, den siffran syftar ju på diametern. Det är bredden som ger ytkontakten, men det vet du säkert. Kör själv en med Zafira med 205 bredd och 16 i diameter, gammal asfalt ger mycket buller, men jag kör rusktigt snålt på gas, miljövänligare dessutom, så det är liksom ok. Passaten drar ju hälften av vad en S60 drar så valet borde väl vara lätt. Sätt in en riktig stereo med subwoofer (finns platta som man lägger under sätet) och hela kittet så får du nog bättre ljud. Eftermarknadsljud är oftast bättre än orginal.
Antagligen sitter det michelin energy saver på den bilen och de är kända för att vara bullriga. Jag vet inte hur de är, men de kanske har hårdare gummi för att rulla lättare. Det får jag veta nästa gång jag byter däck får då blir det såna - allt för att rulla billigare. Mitt rekord med Zafiran är 0,49 kubik/mil, mitt rekord med pendlardieseln peugeot 406 kombi är 0,42 liter/mil.
pergul
Posts: 7
Joined: 2012-08-18, 15:43
Location: Stockholm

Re: Nya Passat bullrig - tips?

Post by pergul »

Tack för alla fina råd! Det här är det svåraste beslut jag haft att ta på åratal. Hade helst köpt en S80 II Bifuel - tyst, välljudande stereo, säkrast av alla - men Volvo vägrar leverera. Efterkonvertering är inte min grej, vill ha fabriksmonterat. Kvar som biogas-sedaner av vettig sort finns just nu bara Passat och Mercedes E-klass. B-klass, Audi A3 och A4 kommer som gasbilar nästa år och om man vill gå ner i storlek VW Up! (som var märkvärdigt pigg, smidig, kul och mindre bullrig än Passat när jag provkörde). Och jag vet varken ut eller in.
_____________________________________________________________________
Kör Volvo S60 Bi-Fuel Summum -06 Matavfallskvarn i köket och på jobbet
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nya Passat bullrig - tips?

Post by Danni »

Lite sent svar, men jag hänger inte här så ofta längre :) Passat EcoFuel med 16-tummare har Michelin Energy Saver, som är ett bullrigt jävla skitdäck. Strax in på min andra säsong med dem fick jag nog och bytte ut dem - bilen blev mycket tystare och fick mycket bättre väghållning.

Provkör istället med 17-tummare. Då är det Continental ContiSportContact som sitter på och det är ett fantastiskt bra däck, och även mycket tystare än miljödäcken. Se även till om du kan provköra en med tillvalet akustikrutor på sidorutorna. Det gör inte mycket för vägbullret men tar bort en hel del vindbrus.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
pergul
Posts: 7
Joined: 2012-08-18, 15:43
Location: Stockholm

Re: Nya Passat bullrig - tips?

Post by pergul »

Tack för bra tips! Har just kört en E-klass NGT en långkörning 200 mil tor Sthlm-Arvidsjaur - på biogas hela vägen (jepp, det går faktiskt!) - och har väl aldrig åkt tystare i mitt liv. Däcken var nya Viking Continental Contact 5 225/55 R16, i övrigt var bilen standard (tror det innebär akustikrutor). Så nog går det att åka tyst biogasbil allt!
_____________________________________________________________________
Kör Volvo S60 Bi-Fuel Summum -06 Matavfallskvarn i köket och på jobbet
Post Reply