Gasapp - vad använder ni och hur funkar det?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Gasapp - vad använder ni och hur funkar det?

Post by David N »

Jag vet att det finns diverse trådar om enstaka appar/webbsidor, men såvitt jag sett inte något som börjat med användarperspektivet snarare än producentperspektivet. För egen del är jag Iphoneanvändare, men låt inte det begränsa diskussionen.

Jag har testat Eons app och fordonsgas.lidgren.eu och tycker väl att båda lämnar en del övrigt att önska. Sen har jag läst lite om appen gasmacken som verkar lovande, men samtidigt verkar den övergiven och inte uppdateras längre och då har man ju ingen lust att betala för det, även om det bara är några tior.

Vad jag faktiskt kommit att använda (i alla fall i teorin, ännu har jag inte tankat utanför Stockholm) är Eons app. Den verkar ge rätt bra information, förvisso bara priser på deras egna mackar, men det känns ju inte som en orimlig begränsning, att de tar med andras stationer känns bra nog. Andra sätt den är bra på är att den visar alla mackar som finns inom bildskärmens område och ger en enklare vägbeskrivning till en del av dem. Det jag saknar är en möjlighet att exportera ut kartuppgifterna till det vanliga kartprogrammet och där få en vägbeskrivning från där man faktiskt är.

Lidgrens sida har jag bara tittat på som flyktigast, men den verkar inte heller ha det jag saknar. Den är förivsso plattformsoberoende, vilket ju har sina fördelar, men jag tycker att det är svårare att få fram mackarna och jag saknar information om dem. I övrigt verkar den även ha de brister jag beskrivit hos Eon ovan.

Så, vad använder ni andra - och hur funkar det? Jag kan tänka mig att det här är lite av en nybörjarfråga, för i de områden man rör sig mycket lär man sig såklart hitta tämligen fort, men alla är vi barn i början.
Subaru Legacy -12
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Gasapp - vad använder ni och hur funkar det?

Post by avozetta »

Hej!
Tror denna tråd ger en bra sammanfattning på Androidsidan fortfarande, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... hilit=waze, det har inte hänt så mycket mer där vad jag vet. Jag har fallit tillbaka på Waze då ingen av övriga appar uppdateras automatiskt med nya mackar, alla kräver manuell uppdatering av apputvecklaren eller användaren. Så inför en längre semestertur med bilen ser jag till att mackarna är på plats i Waze. Detaljer kring själva macken ser jag inget större behov av idag då de är så pass få och det sällan finns alternativ.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Sv: Gasapp - vad använder ni och hur funkar det?

Post by Patrik N »

E.on har en app till Andriod med alla gasmackar i Sverige. Vet inte om den finns till iPhone men det finns den säkert.

https://play.google.com/store/apps/deta ... fordonsgas

/Patrik

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Gasapp - vad använder ni och hur funkar det?

Post by David N »

Ja, Eon-appen finns till Iphone också. Tillräckligt bra som sagt, men ingen häpnadsväckande funktionalitet.
Subaru Legacy -12
Post Reply