Söker info om V70 Bifuel 97-00, första modellen

Diskussioner om specifika bilmodeller.
ridax
Posts: 10
Joined: 2007-05-15, 22:04

Post by ridax »

BifuelManiac wrote:Ridax: Bilprovningen struntar i gasen, i varje fall fram tills nu. Det har varit snack om att testa läckage fr.o.m 2008.
Jo, jag vet att bilprovningen bara provar i bensindrift, men mycket av styrningen som MAP-sensor, luftfilter, spjällhus, spjällägesgivare, tomgångsstabilisator, tändning, lambda-sond m.m. är ju gemensamt. Så om det ger bra avgas-värden i bensindrift, så borde det ju t.ex. inte kunna vara lambda-sonden osv.

Funderar på om tändspolen kan vara något att prova? Gasen verkar lite kräsnare när det gäller bra gnistor? Funderar som sagt även på det där filtret som sitter på gasledningens lågtryckssida. 900:- kostar det, men det verkar inte vara någon som vet när det skall bytas...
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Bäst är nog att kolla med Volvo.
Jag har ringt runt meckar lite här och där men ingen kan något om det, det verkar även krävas en del specialutrustning.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Metangas har en antändningstemperatur på ca 650 grader C jämfört med bensinens ca 225 grader C så ett tändsystem som är i god kondition är nog ett krav för störningsfri gång.
Valle
Posts: 7
Joined: 2007-05-05, 07:22

Post by Valle »

ridax wrote:De gamla fanns bara med automat tror jag. Vad menar du med räckvidd? Hur långt de når på en tankning eller hur långt de når innan de rasar?

De gamla har en vanlig bensintank på ca 60l och en gastank på runt 20Nm3, så du kommer runt 80 mil på en tankning.
Jag menar hur långt man normalt kommer på en tankning med gas, drar den ungefär 0,7 liter milen på landsväg?
ridax
Posts: 10
Joined: 2007-05-15, 22:04

Post by ridax »

Valle wrote:Jag menar hur långt man normalt kommer på en tankning med gas, drar den ungefär 0,7 liter milen på landsväg?
Drygt 25 mil på en gastank på motorväg.
Valle
Posts: 7
Joined: 2007-05-05, 07:22

Post by Valle »

ridax wrote:
Valle wrote:Jag menar hur långt man normalt kommer på en tankning med gas, drar den ungefär 0,7 liter milen på landsväg?
Drygt 25 mil på en gastank på motorväg.
Så den drar alltså runt litern när man kör den på motorväg/landsväg? Den nya drar enligt volvos hemsida cirka 0,7 på landsväg. Är det så stor skillnad?
ridax
Posts: 10
Joined: 2007-05-15, 22:04

Post by ridax »

Det här är ju ingen exakt vetenskap. Man vet aldrig hur mycket gas man har i tanken och energiinnehållet varierar ju beroende på vilken gas man tankat också. Men den gamla drar märkbart mer än den nya, dels eftersom den gamla bara fanns med automat och för att den använder den gamla 10v motorn.
Valle
Posts: 7
Joined: 2007-05-05, 07:22

Post by Valle »

ridax wrote:Det här är ju ingen exakt vetenskap. Man vet aldrig hur mycket gas man har i tanken och energiinnehållet varierar ju beroende på vilken gas man tankat också. Men den gamla drar märkbart mer än den nya, dels eftersom den gamla bara fanns med automat och för att den använder den gamla 10v motorn.
Om jag tolkar det du skriver rätt finns det ingen tankmätare för gasen på den gamla?

Hur många liter/mil bensin drar den gamla på landsväg då? Eftersom man ganska enkelt kan räkna om gasen till bensinekvivalenter kan man lista ut hur långt man kommer på en viss volym gas.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jodå, självklart finns en tankmätare i gamla modellen. Den sitter där tempmätaren sitter på vanliga V70.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag tror ridax syftar på att det är svårt att veta hur mycket gas man har i tanken när den är fulltankad. Det varierar ganska ordentligt beroende på var man tankar. Olika pumpar har olika högt tryck och olika åsikt om hur mycket en full tank rymmer.
Post Reply