Gasregulator på V70, nu var det min tur...

snogrön
Posts: 5
Joined: 2011-03-28, 04:43

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by snogrön »

Hur gick det för dig, går bilen bra numera? Har läst tråden och har likande problem, bilen dör ibland vid frikoppling, låga farter. Motorväg har denitne stoppatpå , körde 15 problem fritt igår sen stoppade den. Vet inte om det kan vara regulatorn, mina "fel" stämmer inte med andra trådar jag har läst.

Hälsn

johan
snogrön
Posts: 5
Joined: 2011-03-28, 04:43

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by snogrön »

Hej!

Fortsätter att skriva i denna "gamla" tråden. Har nu gjort "Freds bubbeltest" och det kom bubblor, ca 1i sekunden så det är ju bara till att fixa regulatorn.

Är det någon som har "färska" prisuppgifter på vad ett byte kostar? Alternativt kan man laga den själv med utbytes del? Det borde ju inte vara jättesvårt att byta membran.

Tacksam för tips :)

//Johan
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by pkrau »

Tjenare!

Membranet är nog ok, iaf behöver du nog inte byta ut det, räcker nog med lite tätningsmassa. Bubbeltestet visar bara att bilen är svårstartad, borde inte vara symptom på de andra problemen tyvärr. Där gissar jag på stegmotorn i regulatorn trots avvikande symptom.

Kolla http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089 angående renovering av regulatorn.

Mvh Pontus
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Fred »

pkrau wrote:Bubbeltestet visar bara att bilen är svårstartad, borde inte vara symptom på de andra problemen tyvärr.
Nja, att bilen är svårstartad visar på att den är svårstartad. :wink: Bubbeltestet visar att regulatorn läcker internt vilket gör bilen svårstartad när motorn är kall och därför behöver med största sannolikhet regulatorn bytas/renoveras.

Mvh
Fred

Festligt förresten att bubbeltestet nu fått tillägget "Freds bubbeltest"! Jag är hedrad men som jag skrivit någon annanstans så är det inte jag som kommit på testet (jag har bara förmedlat det i forumrymden) utan det var en mekaniker på Bilia Täby som tipsade mig om det. Äras den som äras skall!! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by pkrau »

Helt korrekt, Fred, tack för förtydligandet! Det jag egentligen menade var att en läckande regulator troligen inte orsakar annat än en svårstartad kall motor.

Mvh Pontus
snogrön
Posts: 5
Joined: 2011-03-28, 04:43

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by snogrön »

Hej Fred och Pontus!

Tack för era tips, för att sammanfatta så bör jag se över stegmotorn till regulatorn. Samt om möjligt plocka ned regulatorn och "täta" membranet, eller behöver jag byta ut den? Det börjar ju bli rätt tråkigt att ha en bil som inte funkar som den skall.....

Jag tycker "freds bubbel" test var en bra benämning ;) men tack mekaniker då du träffar han Fred.

Jag bor i Göteborg, ingen som känner till en bra "gasverkstad" här om det blir tvunget med ett regulatorbyte.

tackar för svaren!

Johan
Post Reply