Vilken bilmodell ska jag välja...?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Qer
Posts: 2
Joined: 2012-03-16, 12:07

Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Qer »

Helt nyregistrerad här.

Jag ska börja veckopendla lite drygt 10 mil enkel resa och har kliat mig i huvudet rätt länge över vad man ska välja för bil. Så var det en i bekantskapskretsen som konstaterade att de funderade på att byta till en bensin/gas-bil eftersom man då får två bränslen att välja mellan + att gasen är märkbart billigare per mil (i alla fall än så länge...). Det har han ju förstås helt rätt i! Klok grabb. Så just nu funderar jag allvarligt på en bi-fuel av någon form. Men vilken? Jag är en automatälskare. Jag har åsikten att om nånting KAN automatiseras så SKA det automatiseras, ergo vill jag helst ha en automatlåda. :mrgreen:

Om jag söker på vilka bilar med bi-fuel och automat som finns till salu för under 100 papp (har som riktmärke att hamna runt 50 papp, men "rätt" objekt kan få tänja på det) inom en 10-milsradie så är det främst tre bilmodeller som dyker upp:

- Volvo S60
- Volvo V70
- VW Passat

Det jag ska köra är:

- ca 1 mil kurvig landsväg
- ca 10 mil motorväg (120 km/h mesta sträckan)
- några km stadstrafik på sluttampen

Om det är problem med att biogas går dåligt i landsvägs- eller stadstrafik (har läst lite om att en del har problem med ryckig gång etc) kan jag alltid köra på bensin just den sträckan och sen lunka på på gas på motorvägen.

Anyhow! Den volvoverkstad som är bäst i stan påstår att de haft mycket problem med Volvos biogasbilar (han rekommenderade diesel i stället) och det låter ju inte så förtroendeingivande men jag tänkte att det ändå kan vara värt att fråga här med. Jag vill inte ha en massa strul eller bli tvungen att tricksa med trilskande givare eller spjäll utan bilen ska liksom bara funka. Törs man lita på att en biogasbil gör det, eller kommer det ändå sluta med att jag blir tvungen att köra på bensin mest hela tiden för att det alltid är nåt som strular på en äldre gasbil?

En ren bensinare kostar förvisso mindre med, så man kan säkert köra rätt många mil på prisskillnaden...

Åsikter? Tips? Råd?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by avozetta »

Hej välkommen till forumet!

Vilken bil du än väljer så är det dyra prylar när gassystemet krånglar. Försök hitta en så pass ny bil så att det finns maskinskadeförsäkring kvar. Köper du en Volvo hos en volvohandlare och där bilen också är servad hos Volvo så kan försäkringen gällla upp till 15000 med volvofinnans.

Vill du välja brännsle manuellt så går Passaten bort. Den går alltid på gas så länge det finns gas i tanken.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Stålis »

Välkommen!

Det är alltid svårt att ge råd, men jag kan alltid slänga ur mig en del åsikter och synpunkter som du i slutändan får värdera själv.

Att välja en bil som går halvtaskigt på gas och byta bränsle beroende på körförhållande verkar vara en dålig idé. Att tappa motorkraften på motorväg kan vara både otervligt och farligt.

Givet allt vi om Volvo bi fuel t.o.m. 2007/2008 års modeller skulle jag nog akta mig för dem om du inte är beredd att skruva och fixa själv enligt alla tips på forumet. Nyare V70N AFV bi fuel är kanske bättre men finns knappast under 100000.

Passat är inte heller felfri men trots allt verkar det fortfarande vara den som är den bästa gasbilen på marknaden. Betydligt snålare än Volvo. Enligt vissa taxichaufförer får man räkna med att automatlådan går sönder efter 25000 mil. Taxikörda bilar kan vara sämre än privatkörda på den punkten.

Ett annat alternativ kan vara Mercedes B170 / B180 NGT. Det har inte skrivits så mycket om dem här. Finns nog en del begagnade med automatlåda.

Astran som jag kör går billigt och bra och kosar definitivt under 50000 om du hittar någon. Men den saknar automat och att bedöma skicket på en 8-9 år gammal bil kan vara rätt vanskligt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Samuel »

Liter-/Nm3-pris varierar ju, men förbrukning varierar ju inte så mycket på samma bil. Välj därför i första hand (bränsle utifrån miljötanke, andra hand) gasbil utifrån förbrukning och kör sedan eco, så får du bästa milen.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Samuel »

För att förtydliga: välj inte en äldre bifuel Volvo enbart för att du tänker att du ska få billigare mil.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
Qer
Posts: 2
Joined: 2012-03-16, 12:07

Re: Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Qer »

Många bra svar även om det kanske inte var de jag ville ha. :wink:

Jag är inte direkt beredd att hosta upp 100 papp för en bil just nu så jag har väl mer eller mindre gett upp det där med gas, men bara för det råkade jag hitta en äldre Volvo S60 som är utrustad som jag vill ha den samt dessutom går på bensin/gas. Så jag funderar på att betrakta det som att jag köper en bensinbil som, om jag har tur, även kan gå på gas i alla fall tills nåt går sönder...

Är det några problem med att se bilen som en bensinbil med fånigt liten bensintank? Dvs, går det att ställa om bilen manuellt till enbart bensin så man i alla fall kan använda den som vanligt om nånting i gassystemet börjar trilskas, eller riskerar jag att bli ståendes halvvägs med en bil som i praktiken är okörbar för att den envisas med att koppla in ett ofungerande gassystem hela tiden?

Måste ett gassystem fungera vid besiktningen om det finns eller är besiktningen nöjda om bilen går igenom besiktningen på bensindrift?

Kan man se på instrumentpanelen (på just en S60 då) när bilen går på bensin respektive på gas? Dvs har jag möjlighet att, vid provkörningen, avgöra hur det står till med gassystemet? Andra saker jag ska glo på just vad gäller gassystemet om jag åker och klämmer på bilen...?
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Håkan »

Jag är lite förvånad över de negativa åsikterna.
Vi har kört gasbilar sedan 2005 och i princip enbart på gas...

Vi har haft:
Volvo V70 -03 Inga problem förutom bromsbyte men det har inte så mycket med gasen att göra...
Opel Astra -00 Inga som helst problem men lite kort räckvidd
Opel Zafira -03 Går faktiskt lite dåligt vid kallstarter i kall väder. Skall säljas.
Volvo V70II -11 Går väldigt fin. Men går rätt sent över till gas vid kallstart
Opel Zafira -09 Skall hämtas på Kvd i veckan...

Vi har som sagt kört 4000mil/år*7år= ca 28000 varav >90% på gas.

Att köpa en gasbil som strular skulle jag inte göra men att räkna med att den skall strula är lite väl överdrivet tycker jag.

Klart du skall ha en gasbil :D
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by AndersH »

Qer wrote:Måste ett gassystem fungera vid besiktningen om det finns eller är besiktningen nöjda om bilen går igenom besiktningen på bensindrift?
Det måste gå att köra bilen på gas vid besiktningen.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Vilken bilmodell ska jag välja...?

Post by Håkan »

AndersH wrote: Det måste gå att köra bilen på gas vid besiktningen.
Antagligen men jag har aldrig varit med om att de kollat om bilen går på gas eller bensin...
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply