Fiat

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
sinuslinus
Posts: 10
Joined: 2011-07-19, 23:54
Location: Norrköping

Fiat

Post by sinuslinus »

Jag köpte en Fiat Punto från -07 i måndags, som har rullat i Kalmar kommuns regi fram tills nu. Verkar inte finnas så många andra Punto-ägare här så jag skriver att nu är jag här i alla fall :)

Nöjd hittills även om det märks att det är en enkel och lite bil. Avgasröret är knappt större än en trädgårdsslang...
Fiat Punto Bi-Power 2007
Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Fiat

Post by AndersH »

Välkommen till forumet! :)
Sören_Marodören
Posts: 3
Joined: 2012-01-07, 14:00
Location: Kärna, Kungälv

Re: Fiat

Post by Sören_Marodören »

Hej Sinuslinus,

Jag köpte en ny Fiat Punto EVO Natural Power 1:a februari 2011.
Anledningen till att jag köpte den var att jag ville ha en liten och bränslesnål bil som gick på gas.
Och det fanns inte så många små bilar. I realiteten bara en - Fiat Punto.

Men såhär i efterhand ångrar jag mej lite.
Motorn är på 70hk med gas (77hk med bensin). Hade jag köpt en VW Passat hade jag fått 150hk och betydligt mer bil och ändå haft samma gasförbrukning.
Ärligt talat så vet jag inte vad Fiat gjort för fel. En liten motor borde dra mindra mängd bränsle.
Dom påstår att dom specialanpassat motorn för att fungera med gas. Men jag tror det bara är säljsnack.
Grönabilisters sågar bilen i sin senaste test http://www.gronabilister.se/public/file ... 0_1_24.pdf

Sedan har det varit lite buggar i mjukvaran som ännu inte åtgärdats helt.
T.ex. så är gaspedalen inte jämn. Den hoppar till och gasar mer runt 1500-1700 rpm vilket gör krypkörning i köer väldigt lurig.
Färddatorn hade jag gärna sett att den kunde rapportera bränsleförbrukningen.

Å andra sidan har den en del roliga finnesser som röststyrd GPS, röststyrd telefon mm.

Vilken årsmodell har du?
Har du haft problem med din bil?
Sören
Fiat Punto EVO Natural Power, 4.7 Nm3/mil
magnussvensson
Posts: 3
Joined: 2012-02-20, 09:53
Location: Floda

Re: Fiat

Post by magnussvensson »

Det där med jämförelse mot Passaten är vanskligt. Passaten lär gå att få ner till 0,5Nm3 per mil (motsv. 0,65l/mil bensin) om man kör väldigt försiktigt. En Punto blir inte törstigare än så hur du än kör, motorn, effekten, och vikten den släpar på är inte tillräckligt stor för att sörpla i sig mer. Ingen turbo osv som kan få bränslet att gå åt om man inte passar sig.
Förbrukning enlig EU-körcykel är däremot likvärdig.
Pendelhäcken: Fiat Punto 1,2 Bi-power 2005
Familjetransportören: Audi A6 Avant S-line 2,0TDI 2008
Sommarglidaren: Audi Cab 2,3E 1992
Sören_Marodören
Posts: 3
Joined: 2012-01-07, 14:00
Location: Kärna, Kungälv

Re: Fiat

Post by Sören_Marodören »

Jag håller inte riktigt med.

Min bil trivs bäst i att köra i max 70 km/h. Då kan jag lätt köra 40 mil på en gastank. Detta trots att det är korsningar mm på vägen.
Men om jag ger mej ut på motorvägen och kör i 110 km/h så kommer jag bara 28-30 mil på en gastank.

I december 2011 så hyrde vi en Volvo V70 Driv-e på mitt jobb. Vi skulle köra 2*30 mil.
Eftersom vägen mestadels bestod av motorväg så körde min chef i 121 resp. 132 km/h (10% över gränsen).
Vi var 4 personer i bilen + några väskor. Efter hemkomsten kunde vi konstatera att bilen dragit 0.49 l/mil.
Vi jämförde även bränslekostnaden mellan min Punto och Volvon och kunde konstatera att den i stort sett var samma.

Jag tror att en starkare motor kan vara bränslesnålare.
Min teori är att förbrukningen inte är linjär med belstningen. En svag motor kommer vid hög belasning (t.ex. på motorvägen) att hamna i det olinjära området och vill sörpla i sej mer bränsle. En stark motor kommer däremot hela tiden att vara i det linjära området.
Men detta är väl data som tillverkarna håller för sej själva.
Vissa firmor som håller på med chiptrimning påstår att man kan få ner förbrukningen. Och det kanske är detta dom ser.

Mvh,
/Sören
Sören
Fiat Punto EVO Natural Power, 4.7 Nm3/mil
sinuslinus
Posts: 10
Joined: 2011-07-19, 23:54
Location: Norrköping

Re: Fiat

Post by sinuslinus »

Jag vet inte hur en ny Punto Evo är jämfört med min gamla Punto från 2007. Men känslan som jag har är som Magnus skriver att det är svårt att få den att sörpla mer då det är en svag motor (52 hk vid gasdrift) vilket ger mycket gasen i botten. Hade de konverterat 80hk 16v motorn istället hade det säkert varit mycket bättre. Men jag har också märkt att motorvägsfart inte är så ekonomiskt för Punton. Kikar man under bilen så är det väl inte så konstigt med tanke på att det saknas all form av panel för att få en slät undersida för att minska vindmotståndet och svag motor.

Volvon med snål-dieseln du jämför med är snål på långkörning men jag skulle gissa att i stadstrafik drar den säkert 2-3 deciliter mer.
Hade ni kört en V70 med bensinmotor hade det väl legat på 0.9l/mil.

Jag har inte haft några problem. Bilen har nu gått 5000 mil och när jag köpte den så bytte jag tändstift för den gick ojämnt på gas.

Min bil har inga finesser som färddator etc. Den har inte ens stolsvärme :-) Men det är den bil som jag har haft som blir varm snabbast så jag har inte lidit så mycket av det.
Fiat Punto Bi-Power 2007
Image
Post Reply