SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
"Nu meddelar företaget att det drar sig ur sina internationella projekt som ett resultat av det rådande ekonomiska läget med minskad efterfrågan."
Ett av Afrikaprojekten är det i Tanzania och som det skrivits en hel del om här på forumet.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ekt-1.9117
Ett av Afrikaprojekten är det i Tanzania och som det skrivits en hel del om här på forumet.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ekt-1.9117
Opel Zafira CNG -08
Re: SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
http://norran.se/nyheter/sekab/article275152.eceSven wrote:"Nu meddelar företaget att det drar sig ur sina internationella projekt som ett resultat av det rådande ekonomiska läget med minskad efterfrågan."
Ett av Afrikaprojekten är det i Tanzania och som det skrivits en hel del om här på forumet.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ekt-1.9117
V70 Bi-Fuel -04
Här en hänvisning till artikeln på DN Debatt där sex forskare och en dokumentärfilmare med eftertryck dömer ut SEKABs projekt i Tanzania. De menar dessutom att SEKAB försökt dölja det negativa med projektet.
Artikelförfattarnas resonemang går ut på samma sak som vi här på Forumet ofta hävdat angående hållbar biobränsleproduktion.
"Om biobränsle ska leda till verkligt koldioxidsparande ska man i stället satsa på att använda skörderester och annat avfall för biobränsleproduktion eller så måste nyodlingarna ta riktigt dålig mark i anspråk. I Tanzania kanske detta skulle kunna vara de gamla sisalplantagerna som fortfarande breder ut sig över landet.
Men Sekab projekterar för att odla sockerrör i monokultur i en känslig kustnära miljö nära Bagamoyo. Här finns utrotningshotade eller sällsynta fågelarter och minst 34 av IUCN rödlistade däggdjursarter. Projektet skulle förbruka allt vatten från floden Wami under vissa delar av året. Det planerade området i Bagamoyo omfattar 17 000 hektar. Nästa steg är att odla på 400 000 hektar i Rufijiområdet. Det ger en antydan om den vattenförbrukning som krävs där."
http://www.dn.se/opinion/debatt/svenskt ... t-1.843272
Artikelförfattarnas resonemang går ut på samma sak som vi här på Forumet ofta hävdat angående hållbar biobränsleproduktion.
"Om biobränsle ska leda till verkligt koldioxidsparande ska man i stället satsa på att använda skörderester och annat avfall för biobränsleproduktion eller så måste nyodlingarna ta riktigt dålig mark i anspråk. I Tanzania kanske detta skulle kunna vara de gamla sisalplantagerna som fortfarande breder ut sig över landet.
Men Sekab projekterar för att odla sockerrör i monokultur i en känslig kustnära miljö nära Bagamoyo. Här finns utrotningshotade eller sällsynta fågelarter och minst 34 av IUCN rödlistade däggdjursarter. Projektet skulle förbruka allt vatten från floden Wami under vissa delar av året. Det planerade området i Bagamoyo omfattar 17 000 hektar. Nästa steg är att odla på 400 000 hektar i Rufijiområdet. Det ger en antydan om den vattenförbrukning som krävs där."
http://www.dn.se/opinion/debatt/svenskt ... t-1.843272
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
--------------------------------------Sven wrote:Här en hänvisning till artikeln på DN Debatt där sex forskare och en dokumentärfilmare med eftertryck dömer ut SEKABs projekt i Tanzania. De menar dessutom att SEKAB försökt dölja det negativa med projektet.
Artikelförfattarnas resonemang går ut på samma sak som vi här på Forumet ofta hävdat angående hållbar biobränsleproduktion.
"Om biobränsle ska leda till verkligt koldioxidsparande ska man i stället satsa på att använda skörderester och annat avfall för biobränsleproduktion eller så måste nyodlingarna ta riktigt dålig mark i anspråk. I Tanzania kanske detta skulle kunna vara de gamla sisalplantagerna som fortfarande breder ut sig över landet.
Men Sekab projekterar för att odla sockerrör i monokultur i en känslig kustnära miljö nära Bagamoyo. Här finns utrotningshotade eller sällsynta fågelarter och minst 34 av IUCN rödlistade däggdjursarter. Projektet skulle förbruka allt vatten från floden Wami under vissa delar av året. Det planerade området i Bagamoyo omfattar 17 000 hektar. Nästa steg är att odla på 400 000 hektar i Rufijiområdet. Det ger en antydan om den vattenförbrukning som krävs där."
http://www.dn.se/opinion/debatt/svenskt ... t-1.843272
Hela SEKAB-historien är fullkomligt absurd. Att kommuner gladeligen går in och riskerar skattebetalarnas pengar i ett mycket tveksamt projekt trodde man inte skulle kunna hända i Sverige. Jag vistas mycket på Filippinerna som alla vet och det kan jag i alla fall säga att här hade det inte kunnat ske. De politiker som beslutat om sådana skandalartade affärer hade för länge sedan varit borta, kanske t.o.m. de fått sitta bakom lås och bom.
mvh/track_snake
Lite mer om Sekab i Afrika. Kritik från Världsnaturfonden, ett reportage i Västerbottensnytt, SVT, 29 maj: http://svtplay.se/v/1576127/ny_kritik_m ... ikaprojekt
V70 Bi-Fuel -04
Re: SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
Ännu mer kritik mot Sekabs Afrikaaffär: http://norran.se/nyheter/sekab/article345941.ece
Man verkar ju inte direkt jobba för att dra sig ur. Etanol-Jesus verkar mest jobba för att själv få ta över: http://norran.se/nyheter/sekab/article336256.ece
Man verkar ju inte direkt jobba för att dra sig ur. Etanol-Jesus verkar mest jobba för att själv få ta över: http://norran.se/nyheter/sekab/article336256.ece
Re: SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
Verkligen skönt att SEKAB mer eller mindre är ute ur bilden nu och att St1 tagit över. Det ser lovande ut med avfallsetanolen från St1 också.
Re: SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
Jag förstår inte vad du menar med att det är skönt att St1 har tagit över projeket. Men berätta gärna mer om avfallsetanolen - kanske i en ny tråd.matsuda wrote:Verkligen skönt att SEKAB mer eller mindre är ute ur bilden nu och att St1 tagit över. Det ser lovande ut med avfallsetanolen från St1 också.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: SEKAB drar sig ur Afrikaprojekt
Priset gick ju bara uppåt och uppåt sista året som SEKAB hade hand om etanolen, men nyligen gick priset ned (kanske tack vare St1?). St1 har även billigare E85 än Jet och är ett bolag man hellre stödjer dels för att Statoil (ännu en jätte på marknaden...) köpt upp Jet och dels för att de lovar att ta hit miljövänligare etanol.
Re: SEKAB drar sig ur Tanzania projekt
Ser ingen skillnad på SEKAB:s framfart i Tanzania och de Tyska kolonialisterna. Åk hem och sluta sätta sprätt på medborgarnas pengar.