Dessa eviga spjällhus.

User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Mange wrote:Har fått följande mail idag från verkstan, åkte ifrån mobilen när jag fick stressa till Umebussen efter att ha fått bilen bärgad i helgen...:

"Jag har hittat ett fel på ditt spjällhus.
Uppgraderade då mjukvaran i det och körde testen på nytt.
Inget fel konstaterat efter uppgraderingen

Jag har provkört bilen och den startar snällt och går bra vid provkörningen.
Så du kan hämta bilen i dag fram till 17:00 eller i morgon

Skulle felet återkomma så bör spjällhuset bytas ut
"

Känns som en lättnad för stunden åtminstone, ska hämta bilen imorgon bitti.
:mrgreen:
Kul att det löst sig för dig. I och med att du fått bärga bilen så antar jag att du hade värre problem än vad jag har. Startade den inte överhuvudtaget?
Sen undrar jag över "uppgraderad mjukvara" också. Du har ju något nyare modell än jag, troligtvis ett halvårs skillnad ungefär. Finns det nyare mjukvara till din så borde det ju finnas till min också. Fast jag trodde ett allt var fixat på dessa bilar i och med att de är bland de sist tillverkade på V70N.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Den nya mjukvaran till spjällen är konstgjord andning för ett spjäll som är defekt, därför finns inte den mjukvaran i nya spjäll. (Om det finns intresse från forumet för en förklaring om vad defekten är så kanske det kan ordnas från min sida.)

Tyvärr är det så att mjukvaran inte på något sätt lagar defekten i spjället utan den gör bara att känsligheten för defekten minskar. Detta betyder också att ett spjäll som behöver nya mjukvaran för att fungera förr eller senare kommer att ge upp helt, defekten blir för stor för att mjukvaran ska kunna kompensera för den.

På grund av detta bör man som BiFuel-ägare budgetera för ett spjällbyte om inte spjället är bytt nyligen. Tack Volvo! :evil:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Mange »

Bilen gick fortfarande, fast som en kratta med jojo-tomgång och allmänt kraftlös. Därför ringde jag Volvo Assistans och de tvekade inte utan skickade en bärgare och ordnade en hyrbi så det var ju smidigt så. (På frågan om hyrbilstillägg när jag senast förlängde försäkringen hos Volvia nekade jag eftersom jag inte kan dra mig till minnes att någon av de Volvobilar jag brukat genom åren någonsin strejkat. Annat än vid ex vis dikesbesök :oops:)

Nej dessa spjällhus är inget man vill vara beroende av när man som minst önskar det. Vit klisterlapp sitter det på mitt och då beställde jag min bil bland de allra sista. Helst skulle man vilja hitta en permanent lösning på problemet.

Ps Jag hann iaf passera 13-tusenstrecket så jämfört med din bil, Anders, är det ju lite bättre fastän det känns som skandal för en Volvo...
V70BiFuel2008
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Det finns en permanent lösning: ett spjällhus från Atech2. De byter ut den komponent som är spjällhusets svaghet (lås skräpkonstruktion) mot en outslitbar. Tyvärr verkar det vara lite blandat resultat i att få dem att fungera. Vissa fungerar det jättebra för och för andra går det inte alls. Atech2 har dock en väldigt bra kundservice och reklamationspolicy så de som inte fått det att fungera har fått tillbaka alla sina pengar. Därför kommer jag skaffa ett sådant när mitt spjäll ger upp i framtiden, funkar det inte så kan man ju alltid skaffa ett från Volvo.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by MartinF »

Kan man köpa ett spjällhus på skroten och slänga dit? Borde bli lite billigare i alla fall? Eller kostar själva bytet mycket? Som det sitter verkar det ju lätt att byta men det kanske är en massa kalibrering och trams?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Registrera dig på jagrullar.se och gör en sökning på spjällhus eller gasspjäll. Du kommer då finna att det är/har varit otroligt mycket strul med spjällhusen. Där finns mycket information om att köpa begagnat m.m. Problemet är att det inte är så enkelt att byta komponenter i nyare bilar...det är så många parametrar som ska stämma. Som exempel kan jag nämna att om man ska byta originalstereo så får man chansa, det finns inga garantier att en stereo ens från samma årsmodell kommer fungera 100%-igt...mycket mystiskt.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Jag har fått tillbaka min tjuvstopp under sommaren/hösten när bilen slår om från bensin till gas första gången efter att bilen stått över natten. Omslaget är "rått" och varvtalet dyker ordentligt. Den dör om jag mer eller mindre står på tomgång i någon kö eller vid trafikljus med växeln i. Efter omedelbar omstart med nyckel sker omslaget nästan obemärkt. Något som kärvar kändes det som. Nu tog jag tag i saken och Upplands Motor bjussade på felkodsavläsning och rengöring av spjällhus och rengöringen gjorde verkligen skillnad. Nu sker första bränslebytet nästan obemärkt på första försöket.

Det är alltså läge att lägga in en årlig rengöring i kalendern på dessa "skithus".
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by AndersH »

Ja, dessa spjällhus är märkliga tingestar. När mitt knasade i somras så hjälpte också en rengöring men det fanns nästan ingen smuts att tala om. Jag undrar om det inte är som så att när man rengör spjället så består den egentliga rengöringen av att man tvingar upp spjället i fullt öppet läge och därigenom skrubbar bort lite smuts från släpkontakterna mot "oanvända" delar av kolbanorna så att spjällägesgivarna återfår viss funktion. Rena gissningar från min sida och i så fall borde man kunna göra samma sak bara genom att trampa gasen i botten några gånger när man väl fått problemet... :mrgreen:
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

AndersH wrote:Ja, dessa spjällhus är märkliga tingestar. När mitt knasade i somras så hjälpte också en rengöring men det fanns nästan ingen smuts att tala om. Jag undrar om det inte är som så att när man rengör spjället så består den egentliga rengöringen av att man tvingar upp spjället i fullt öppet läge och därigenom skrubbar bort lite smuts från släpkontakterna mot "oanvända" delar av kolbanorna så att spjällägesgivarna återfår viss funktion. Rena gissningar från min sida och i så fall borde man kunna göra samma sak bara genom att trampa gasen i botten några gånger när man väl fått problemet... :mrgreen:
Det där är ju ingen dum teori, nu har jag fått samma problem igen efter bara en månad, passade på att rengöra spjällhuset i samband med tvätt. Visst fanns det lite nytt sot där men det var ju knappt synbart. Nästa gång skall jag bara vicka på spjället så får vi se om din teori håller.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Anders teori är inte alls dum, dock hjälper det inte att gasa fullt med pedalen utan man måste tvinga upp spjället manuellt i spjällhuset. Anledningen till det är att 140-hästarna är strypta elektroniskt vilket gör att spjället inte öppnar fullt med pedalen i botten. 170-hästarna är exakt samma motorer men de öppnar spjällen helt (om jag nu förstått saken rätt).

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Hewey »

Jag tror att en begränsad 140 hk version kan öppna spjället helt öppet i låga...mellan varvtal, men inte i hög varvtal, när 140 hk begränsningen behövs. Varför kämpa vidare med kolbanorna... Atech2 renoverad spjällhus med optisk system slitar inte alls.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Tyvärr har det visat sig att Atech2-spjällen inte riktigt håller vad de lovar och vad värre är, flera har rapporterat att supporten från företaget blivit väldigt dålig. För mig ringer varningsklockorna att bolaget kanske är på väg att krascha... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by AndersH »

Jag har nämnt det i en annan tråd att den enda rimliga förklaringen till att motoreffekten i en P2 Volvo Bi-Fuel är densamma (140 hk) både vid bensindrift och gasdrift är att strypningen kopplas bort vid gasdrift.
Post Reply