Stockholmsglädje!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Hallå där alla gasglada Stockholmare och även ni som har planer på att bli gasbilsägare!

Jag har länge varit sugen på att utmana tråden "Stockholmselände" (snart 500 inlägg och 40000 :shock: visningar) då jag tycker att situationen blivit bra mycket bättre under året än vad den varit tidigare. Så nu gör jag slag i saken och börjar med en smaskiga nyhet i närtid och några andra som är lite äldre men värt att nämna igen:

Tanka Haga Norra Har äntligen öppnat igen efter den mycket efterlängtade ombyggnaden som jag tror vi diskuterat sen jag typ köpte gasbil för 2 år sedan.
http://www.aga.se/international/web/lg/ ... haga_norra
Haga Norra får tre gånger så stor kapacitet
... Orsaken är att en ny, mer än tre gånger så stor, kompressor ersätter den gamla som inte klarat belastningen av de allt fler som tankar gas. I samband med bytet bygger vi om för större gasmängd i gaslagret och kommer att installera två nya dubbeldispensrar. Det betyder att det kommer finnas fyra slangar som ska kunna tanka gas samtidigt. ...
Tankade där nu på vägen hem och det funkade hur bra som helst med nya fina pistolmunstycken!

Ny produktionsanläggning i Huddinge Har vi haft en kort diskussion på här på forumet tidigare, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2205
http://www.srvatervinning.se/Nyheter--P ... holmarna-/
Torsdagen den 19 maj var en stor dag, både för SRV återvinning och för Stockholmare i allmänhet. Det första spadtaget på Sofielunds återvinningsanläggning i Huddinge togs inför det som ska bli den första förbehandlingsanläggningen för biogas i Stockholm. Ett spadtag som varit efterlängtat länge..
Ny produktionsanläggning i Älta Har vi diskuterat lite mer här på forumet, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=1831, då de boende i området försökt stoppa anläggningen men nu är det på G.
http://www.nvp.se/Nacka/Alta/Gront-ljus ... gasfabrik/
Trots alla protester har regeringen nu gett klartecken att bygga biogasfabriken vid Ältasjön. Nacka kommun tänker inte överklaga beslutet.
– Enligt mig är Ältabornas oro något överdriven, säger
miljöchefen Christer Rosenström.
Denna tråd är alltså till för nyheter som påverkar vår gasbilsvardag i positiv riktning, gnället kan vi fortsätta med här, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=364
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
KalleW
Posts: 8
Joined: 2011-09-18, 00:36

Re: Stockholmsglädje!

Post by KalleW »

Hej!

Jag tankade i dag för första gången på OKQ8 (EON) i Skvaltan/Nacka. Ingen kö och två munstycken. Det kostade 11.40 och trycket var klent. Jag fick i 18 nm3 mot 23-24 som jag får i Hammarby sjöstad. Det stod inte var det var för blandning. På det hela är jag mycket nöjd med att slippa trängas i Hammarby sjöstad. Hoppas att de fortsätter vara öppna även efter det att Årsta öppnat igen.
Opel Combo Tour CNG 2008
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Patrik N »

Fick idag ett brev från OKQ8:
Under november kommer vi tillsammans med E:ON att bygga om tankstationen för fordonsgas på OKQ8 Årsta. Denna åtgärd gör vi för att öka kapaciteten, så fler kunder kan tanka hos oss.

Arbetet beräknas hålla på till mitten av december 2011 och vi ber om ursäkt för eventuella problem som kan uppstå för dig. Under tiden hänvisar vi till OKQ8 Nacka, Skvaltans väg 17.

OKQ8 storsatsar i Stockholm där vi under 2012 kommer att öppna två helt nya anläggningar i Sollentuna Häggvik och i Danderyd. Redan i januari 2012 så slår vi upp portarna i Sollentuna Häggvik där du från början ska kunna tanka fordonsgas.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Sven »

Ett utmärkt initiativ, avozetta, att starta denna positiva tråd! Och jag kan bidra med att macken i Sköndal, där jag nästan alltid tankar, fungerat alldeles utmärkt de senaste månaderna och att trycket där är föredömligt.
Opel Zafira CNG -08
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: Stockholmsglädje!

Post by ottomatisk »

Hej, vad fint avozetta.

Jag har noterat att min "hemmamack" vid Rinkeby endast har "Biogas 50", dvs de garanterar bara att minst 50% i blandningen är biogas.

Haga Norra är också en välbelägen mack för mig då jag arbetar i Solna.
Vad har de för blandning där?
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel -04
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

ottomatisk wrote:Hej, vad fint avozetta.

Jag har noterat att min "hemmamack" vid Rinkeby endast har "Biogas 50", dvs de garanterar bara att minst 50% i blandningen är biogas.

Haga Norra är också en välbelägen mack för mig då jag arbetar i Solna.
Vad har de för blandning där?
E.ON. är ensamma om att garantera minst 50% biogas i sina pumpar, AGA som levererar till övriga mackar i Stockholm säger inget om kvalitén (inte vad jag sett i varje fall), det kan vara allt från 100% biogas till 100% naturgas beroende på tillgång. Vill du veta att du får minst 50% biogas även när du tankar i Solna åker du till OKQ8 i Vreten där E.ON.s andra pump ligger.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: Stockholmsglädje!

Post by ottomatisk »

Ah, jag som tyckte det var lite trist att det inte var 100% biogas.

Men om priset ligger ner kring 11 snarare än 13 kr borde man väl kunna gissa att det är mer biogas (p g a det lite lägre energiinnehållet), eller?
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel -04
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by joppe »

Ytterligare positivt med Sköndal är att dom håller på att bygga två pumpar till (4st totalt) med bra tryck :) :P :mrgreen:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Tänkte väl att vi skulle hitta lite glädjeämnen i Stockholm också, 4 munstycken i Sköndal är ju kanon. Och i Haga norra har jag inte sett röken av köer sen jag själv tankade där förra veckan, kör förbi där nästan dagligen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Fred »

Jag, som rör mig mest i de norra delarna, kan glädjande rapportera att Täby fungerar extremt bra (även om de hade ett driftstopp på några dagar för någon vecka sedan) med mycket bra tryck och låååååång räckvidd på en tank. Det är kryoteknik med finsk naturgas vilket förklarar detta. Även Hagby tippens tapp har varit bra den senaste tiden. Ofta bra tryck och inga köer. Nu ska det sägas att jag kör väldigt lite, och därför tankar ganska sällan, men det gjorde jag även under "eländet" så jag kan ändå se att det blivit mycket bättre!

Mycket glädjande för mig personligen, som bor i Sollentuna, så har jag fått uppgifter om att OKQ8's mack som ska öppna i vid Turebergsrondellen i mitten av januari också ska ha gas! :D De går ut stenhårt med att det ska bli Europas mest miljövänliga mack så om de inte har biogas där så har de skjutit rejält bredvid målet, återstår dock att se. Jag frågar varje gång jag är på den gamla macken för GDS-hallen men de som jobbar där vet givetvis ingenting...så är det nu för tiden...folk jobbar bara på sina arbetsplatser...de vet aldrig något... :cry:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Fred wrote: ... Mycket glädjande för mig personligen, som bor i Sollentuna, så har jag fått uppgifter om att OKQ8's mack som ska öppna i vid Turebergsrondellen i mitten av januari också ska ha gas! :D ...
Kul, detta borde innebära att E.ON. då fått ökad kapacitet på sina gasleveranser, hoppas Nacka förblir öppen när Årsta är ombyggd. Tror jag slänger iväg en förfrågan till E.ON, de har varit duktiga på att svara tidigare.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Mera Stockholmsglädje, denna gång förmedlad av stålis i denna tråd, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2289

Nya gasmack på Statoil i Järna öppnad för både oss och den tunga trafiken.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: Stockholmsglädje!

Post by ottomatisk »

Hej igen,

Nu har jag premiärtankat vid Haga Norra. Ingen kö på en lördagseftermiddag. Pris 12.85 har jag för mig (plus minus två öre; kvittot ligger i bilen).

Jag gick in på macken och frågade vad det var för blandning i gasen och fick ett goddag yxskaft-svar. Efter att jag förklarat hur jag menade ringde de upp leverantören, som hävdade att det var 100% biogas. Men man vet ju inte vad personen i andra änden egentligen svarade på för fråga.

På nersidan kan jag rapportera att macken i Rinkeby inte kunde leverera mer än 3 Nm3 samma dag i min då rätt tomma tank. Och personalen på macken lät inte särskilt bekymrade över den saken när jag gick in och felanmälde :-(
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel -04
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

6 nya mackar är planerade under nästa år enligt ett nyhetsklipp i ABC idag, http://svtplay.se/v/2650384/abc/sex_nya ... 290,1,f,-1
Även fler produktionsanläggningar med en långsiktig plan fram till 2015.

Några detaljer om var framgår dock inte av inslaget.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Tankade i Årsta idag som nu åter är öppen efter ombyggnad, bra tryck och snabb tankning. Den gamla pumpen är på samma plats som tidigare men där finns också en ny som står lite avsides och med tanke på placeringen så är det nog bara 1 åt gången som kan tanka där.

God fortsättning på det nya gasbilsåret :)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmsglädje!

Post by JohanF »

Har tankat två gånger i Sköndal nu sen de öppnade igen med fyra munstycken, det har funkat jättebra med helt okej tryck. Det har inte gått tokfort att tanka som det kan göra om man hittar nån mack ute på landet men jag får alltid MAXIMALT med gas. Positivt också att nya pumpen har två pistolmunstycken, de fungerar väldigt smidigt!

Mvh
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Fred »

OKQ8 har öppnat sin nya "hållbara" station i Sollentuna! Jag var där igår för att tanka gas men se det gick inte...de har inte kunnat sälja någon gas på grund av någon reservdel som har några veckors leveranstid. Man ställer sig frågan om det är på Månen lagret för dessa reservdelar ligger! :lol: Beskedet var att reservdelen skulle komma i början på nästa vecka eller veckan efter det så då är de väl igång om någon månad eller två... 8)

Hursomhelst, det finns tre pumpar med vredhandtag varav en pump står vid sidan om, säkert avsedd för större fordon i första hand. De övriga två är placerade längst till höger i raden av pumpar när man kör in från vägen. Smidigt att ha både bensin och gas vid samma pump om man behöver fylla båda tankarna. (Det har jag gjort en gång...kändes lite speciellt att köra i två munstycken samtidigt!)

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by joppe »

Schitt vilken skillnad det blivit sedan Årsta och Sköndal uppgraderat.

Jag har nu tankat i Årsta och Sköndal 5 gånger, och varje gång har det varit kö-fritt och kanon bra tryck (ca. 2minuter att fylla fullt).

Hoppas detta håller i sig, för nu är det riktigt roligt att åka gasbil :mrgreen:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Rörnätet för fordonsgas i Stockholm hopbyggt
Sedan 2009 har Stockholm Gas byggt ett fordonsgasnät för att knyta samman produktionsanläggningar för gas med bussdepåer för busstankning samt ett antal tankstationer för fordonsgas. Redan idag finns flera depåer och tankstationer anslutna. Stockholms moderna rörnät för fordonsgas går i en hästsko från gasverket i Högdalen via Enskede, Södermalm, Kungsholmen, Vasastaden, Gamla Värtagasverket till Frihamnsområdet.
- Med det nya rörnätet bidrar vi till att förare av gasfordon i Stockholm får en mycket bättre situation, säger Cecilia Hedqvist, vd för Stockholm Gas. Tankställen som är anslutna till rörnätet har ytterst sällan gasbrist och kan därför erbjuda kunderna fordonsgas dygnet runt, årets alla dagar.
http://www.stockholmgas.se/sv/Nyheter/N ... s-utbyggt/

Sköndal är en av mackarna som är kopplade till nätet!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

På gasinfo.se finns nu Nackamacken med äntligen vilket troligen betyder att den nu är permanent öppen. I listan finns också macken i Sollentuna med, med öppningsdatum nu på måndag.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Fred »

Jag har faktiskt redan tankat i Sollentuna! De hade inte öppnat gaspumparna officiellt ännu men jag fick bli testperson och det gick bra, även om det inte var lika bra drag som på t ex Statoil Täby eller Upplands Väsby som ju båda har samma teknik som Sollentuna. Dock fick jag i lite drygt 20 Nm2 i tom tank så det var fullt godkänt.

En bra sak att känna till, vilket inte var direkt tydligt, är att gaspumparna har en egen kortterminal på kortänden av pumpraden, den ände som vetter mot butiken. Vill man tanka bensin samtidigt så får man använda den vanliga kortläsaren, så det går fint att köra dubbla munstycken vilket jag testat en gång...märklig känsla! :lol:

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Stockholmsglädje!

Post by GöranB »

Jag försökte få in Nackamacken på cng-prices.com oxå men missade tydligen lite med positionen.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by joppe »

En ny Preem mack är på väg upp i Högdalens industriområde (Vid infarten till bilprovningen)

En av pumparna blir biogas, är det någon som hört om det blir för privatbilister också, eller bara för transportfordon?

Jag håller tummarna :D :mrgreen:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

joppe wrote:En ny Preem mack är på väg upp i Högdalens industriområde (Vid infarten till bilprovningen)

En av pumparna blir biogas, är det någon som hört om det blir för privatbilister också, eller bara för transportfordon?

Jag håller tummarna :D :mrgreen:
Om det nu är en Preem-mack som byggs så borde det ju bli en publik pump för alla men för säkerhets skull så har jag skickat en fråga till dem.

Googlade lite och hittade denna info. på AGAs hemsidsa, http://www.aga.se/international/web/lg/ ... ogas_tanks, längst ned står det Högdalen 2011, så lite sena som vanligt :wink:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

avozetta wrote:
joppe wrote:En ny Preem mack är på väg upp i Högdalens industriområde (Vid infarten till bilprovningen)

En av pumparna blir biogas, är det någon som hört om det blir för privatbilister också, eller bara för transportfordon?

Jag håller tummarna :D :mrgreen:
Om det nu är en Preem-mack som byggs så borde det ju bli en publik pump för alla men för säkerhets skull så har jag skickat en fråga till dem.

Googlade lite och hittade denna info. på AGAs hemsidsa, http://www.aga.se/international/web/lg/ ... ogas_tanks, längst ned står det Högdalen 2011, så lite sena som vanligt :wink:
Glädjande nyheter, om några veckor har vi en till gasmack i Stockholm :D för ovanlighetens skull på södra sidan :shock:

Här ar svaret från Preem:
Hej,

Ledsen att jag dröjt med svar men det kommer absolut att gå att tanka fordonsgas för privatbilar i Högdalen också. Vi har avsyn med myndigheter och entreprenörer den här veckan och vi siktar på att testköra anläggningen nästa vecka och smyga igång den skarpa försäljningen from den 14:e maj om allt går som det ska. Du är varmt välkommen då!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply