Demontera/renovera regulator - v70 2003

pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Hej!

Nu är det dags att demontera gas-regulatorn. I sammanfattningstråden för renovering av denna saknas vad jag kan se bilder på gaskranarna för stora och lilla tankarna. Är det någon som har bilder på dessa ventiler?

En annan fundering är hurvida man måste tappa ur motorns kylsystem i samband med att regulatorn demonteras eftersom kylvätskan passerar genom regulatorn? eller har man sån tur så att man slipper?

Tack!

Mvh Pontus

Edit: Lade till /renovera i rubriken då diskussionen hamnar ditåt...
Last edited by pkrau on 2011-09-24, 22:22, edited 1 time in total.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by Hewey »

Hej, jag har ingen erfarenhet av gaskrana demontering, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men till kylvätskasystem, det är mycket lätt att tömma hela motorn från tömningsskruven i kylaren.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Hej!

Jag körde den mindre säkra metoden, enbart rycka reläet till ventilen under gasdrift när jag skulle ha loss regulatorn. Inga problem, men om någon annan vill prova samma metod så bör de precis som jag inte gänga loss gasinloppsröret på regulatorn helt, utan först några gängor för att sedan skruva loss fästet till regulatorn så att man kunde vrida den. På det viset kunde man vrida regulatorn i förhållande till röret för att se att kopplingen var lös. Eftersom det då inte kom någon gas var det säkert att montera bort röret helt. Provade även att leda ner röret i ett glas vatten efteråt (via en slang) för att se så det inte småläckte lite. Men det är nog säkrast att faktskt stänga kranarna på rätt sätt vid tankarna...

Angående kylvätskan så slapp jag tömma systemet, det var bara att lätta på trycket genom att öppna påfyllningslocket lite snabbt och sedan koppla bort slangarna. Läckte ut någon liten skvätt i samband med detta, men det gör ju ingenting.

Mvh Pontus
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by ribar »

Hur har det gått?

Jag måste nog göra samma sak med min v70 -04 snart.

Några bilder?

/Ribar
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Hej!

Inte alltför bra måste jag säga... Än så länge. Jag inväntar nya laddningen o-ringar under veckan, svårt med de mått som angivits i andra trådar. Kommer lägga upp bilder och beställningsinformation så fort jag lyckats.

Mvh Pontus
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by ribar »

Kanon!
Jag håller tummarna för att du lyckas (och att det inte blir alltför krångligt)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by Mange »

Betr o-ringarna, de små rackarna. Efter att ha beställt hos Tools Momentum i Gävle efter måttlistan i renoveringstråden så var det tre som inte passade. När jag gick in på likaledes Momentum i Örebro med de tre undermåliga originalringarna mätte han och beställde och si på fasen, de nya passade som handsken!
Det kostade 43kr extra men det får det nog vara värt i slutändan...
V70BiFuel2008
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Fantastiskt! Vilka mått var det på de som passade?

Mvh Pontus
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by Mange »

Vet inte ärligt talat, men det var speciellt de två små och som verkar vara de som mest behövdes bytas...

Edit: OK, nu har jag ringt till Momentum i Örebro som enkelt letade fram min kontantorder och måtten ska vara som följer:
1st 66 x 2
1st 6,07 x 1,78
1st 5 x 1,2

Hoppas detta kan vara till hjälp, jag har inte jämfört med måtten från "03-renoveringen"
V70BiFuel2008
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Mange wrote:Vet inte ärligt talat, men det var speciellt de två små och som verkar vara de som mest behövdes bytas...

Edit: OK, nu har jag ringt till Momentum i Örebro som enkelt letade fram min kontantorder och måtten ska vara som följer:
1st 66 x 2
1st 6,07 x 1,78
1st 5 x 1,2

Hoppas detta kan vara till hjälp, jag har inte jämfört med måtten från "03-renoveringen"
Bra jobbat.
Jag hade kanske sniffat för mycket nyårssmällare när jag skrev det där då :lol:
Lägger till den infon i renoveringstråden.
Mycket kul med folk som bidrar med mer info.
Tack för detta.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Riktigt bra, Mange!

Har du monterat och bubbeltestat? Jag har beställt ringarna enligt dina uppgifter, men hann inte hämta ut dem igår fredag så jag får ge mig till tåls under helgen. Intressant att jag Momentum inte tyckte dessa var nära nog, Krax har vänligt nog mätt på en skrotad regulator (tack än en gång!) så jag hade exakta måtten och bad dem ta hem allt i närheten. Men som de sa, bättre tydligen att mäta på gamla ringen på plats i butik, så inget ont åt dem, tvärtom. De har varit oerhört serviceminded trots att jag bara handlar ringar för några kronor per styck. Sist beställde jag fem av varje så att affären skulle gå runt :)

Här är för övrigt de mått Krax uppmätt baserat på denna bild:
Image

"Jag ser att din aluminiumplatta ser lite anorlunda ut mot min
Min backventil sitter på ovansidan inte i någon grop runt centrum.
Men röret kan nog vara samma.
Om vi börjar överst är det 7 (6,9) mm ytterdiameter och motsvarande
7mm i fjäderhålet, bara lite glapp. Spåret 2 har en innerdiameter på 5mm
och spårbredd 1,5mm Spår 3 har innerdiameter 6,2mm bredd ca 1,5
(mätt med bladmått). Gängan ytter 8mm och 4:an diameter 10mm.
Oringarna är ca 1,5mm (3) resp 1.3mm (2) tjocka.
Brickan som ligger mot 4:an har en innerdiameter på 8,6mm t=1,6mm
den går utanpå oringen i 3:ans spår."

Sedan har jag hört Iroc att hans renoverade regulator börjat knasa igen efter något halvår, så Nitril kanske inte är optimalt. Beställde därför något dyrare material på dessa två ringar, får se om det är lösningen.

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Bra att det går framåt Pontus...
Jag hittade aldrig dom måtten på små O ringarna som jag beställt till min regulator så mina mått kom aldrig med i renoveringstråden har jag kommit på.
Men jag vet att jag körde med nitril och det läcker lite nu som sagt igen.
Vet du vad du köpte för material ? Tror det fanns nåt dyrt som Momentum sa skulle vara bra, om det nu hette Viton ??)..

Ser din regulator annorlunda ut också säger du ? Släng upp en bild om du har, alltid bra att veta om det är olika varianter...

Keep on rocking :mrgreen:
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Japp, nu är det dags för renovering igen. Nya ringarna blev Viton, så vi får se om det håller i längden. De var inte tokdyra heller, några tior...

Denna gång ska jag nog ge mig in i högtrycksdelen också, då Hewey inte tror att mina symptom enbart kan härledas till de små o-ringarna (svårstartad=småringarana; tvärdör på gas ibland =okänd orsak, smårycker på gas i hastigheter kring 60 = okänd orsak). Kan ju aldrig vara fel att riva isär och göra rent även högtryckssidan, men jag undrar fortfarande om någon annan har råkat på och löst dessa "okända orsaker". Hoppas att småryckningarna kan bero på att gastrycket måste justeras. Har ingen mBar-mätare dock, så jag kommer prova mig fram lite i taget och köra en sväng.

Jag har nog en likadan regulator som den på bilden, det var Krax som jämförde med sin skrotade regulator och upptäckte skillnader.

Wish me luck - what could possibly go wrong :)
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Hej igen!

Jämmer och elände.

Gav mig på en renovering med mina nya fina o-ringar. Passade fint, och jag var även in och kikade på och gjorde rent högtrycksdelen.Tyvärr lyckades jag inte ta mig in i det innersta på högrtycksdelen (dit man behöver specialverktyg), men det kanske man ska låta bli? Jag svetsade till ett specialverktyg, men det satt hårt som f-n så mitt fina verktyg gav med sig. Kanske lika bra det.

Men resultatet var inte kul; ingen som helst skillnad. Fortfarande svårstartad på morgnarna och småryckig gång. Kan satsa en hel del på att den snart kommer dö plötsligt på gas också. :cry:

Så nu vänder jag mig till er för jag har slut på nya uppslag...

Är det någon som har en annan skrotad regulator att avvara som kanske räcker med att byta o-ringarna i? Andra förslag?

Börjar bli riktigt less på denna gas-historia nu...

Mvh Pontus
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Mange »

S-tan vad trist! Lider med dig... och du var väl den första som provade med viton, hade varit kul med lite positiv utveckling där ifall de kan tänkas vara mer hållbara än de billigare i "standardgummi"

Ja ja, försök tänka positivt. Du har ju hela helgen på dig...
V70BiFuel2008
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Du har ju hela helgen på dig... Mycket bra sagt :lol:

Synd att det inte funkade så bra.. Kändes det att den där tryckregulatorfjädergrejen gick på trögt över den lilla O-ringen i vacuumdelen ? Och ditt membran var mjukt och helt och fint ? Inga sprickor eller gömda talibaner nånstans som orsakar läckage ?

EDIT: bildadress ska funka bättre nu va ? äääh, jag vet inte, skräpdator....
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:01, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Fred »

Iroc,

Vad kör du med för dator till DICE:en? Jag har läst på volvoforumet att det kan vara lite svårt att få programmet att lira...

Annars är ju DICE för 1300 en självklarhet! Det sparar man ju in på en gastrycksmätning!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Hej!

Membranet såg helt ok, sedan om det var som en scheweizerost under mikroskop vet jag förstås inte... Och fjödern kändes som om den slöt helt tätt. Men om jag hade haft problem med att första steget ligger för högt i regleringen så borde ju bilengå bra mycket sämre i vanliga fall också? Men jag är beredd att prova allt, är det någon som har specialverktygen som krävs? Någon som varit inne så djupt i regulatorns mörka värld?

Angående att läsa gastrycket med dice så låter det ju kanon, Men jag saknar trycksensor på min gasregulator. Sitter det då en sensor någon annanstans? Annars kan jag nog inte justera trycket mha den...

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Nu var det ett tag sen jag var inne här så man har ju missat att svara...

Men datorn som användes var en gammal bärbar 2,8 GHz, 2 gb ram där Win7 Pro installerades, och sen installerades VIDA i XP kompabilitetsläge genom att högerklicka på programmet och välja "Felsök kompabilitet"..

Sen gick det superbra med installation och uppstart...
Använder bara denna dator till att leka med i bilen så den var helt nyinstallerad med en, av någon jättehackad (förlåt microsoft), win7 version brutalt illegalt nerladdat..

Minsta specifikationer är 1.6GHz och 2Gb i ram...
Och det måste vara en PRO version av antingen XP eller Win7, fick inte Ultimate eller nåt sånt att funka för VIDA installer nånting gnällde då.

Sen saknar man trycksensor på gasfördelaren så går det nog inte att se trycket via VIDA...
Hur gick det med regulatorn Pontus ? Blev det nån ordning eller letar du efter en bättre begagnad ?
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Hej!

Jag saknar trycksensorn, så då är det väl kört på den punkten antar jag...

Jag har inte fått till regulatorn, trots att jag vid det andra försöket hade o-ringar som faktiskt passade. Skumt, kanske är mikrosprickor i membranet. Så jag jagar fortfarande regulator, även om det verkar som om även gasfördelaren börjar ge sig. Men ett orosmoln är att en Reimes-gas-mek sa att det ofta blir otätt vid högtrycksanslutningen om man mekar själv. Lät ju obehagligt, så jag har i stället funderat på att montera externa elektriska ventiler som styrs av tändningen, som kopplar bort insuget när motorn stängs av. Sedan får jag hoppas att fördelarrenovering löser problemet med att den stänger av sig ibland och att den smårycker. Men efter 1000mil med bilen har man ju börjat vänja sig vid detta...

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Mycket konstigt att den läcker fortfarande om alla packningar är nya...
Membranet borde ju inte släppa igenom gas mer bara för det kallnat lite.. 10 +grader ska väl vilka gummidetaljer som helst tåla..
Har du bytt packningar i högtrycksdelen nu också ? För det kan ju vara en teori som sagt att det är lite läckage där som orsakar för högt tryck så O-ringarna utsätts för onormalt högt tryck och läcker..

Gasmeken på Reimes har väl lite rätt i vad han säger, för om nån saknar rätt verktyg så tager man ju vad man haver och då kanske nån tar en skiftnyckel och rund drar nippeln eller så drar dom för hårt så gängorna går sönder osv..
Men har man riktiga verktyg och lite känsla och drar lagom så ska det väl hålla får många isärskruvningar tycker man..
Skruvar man åt den med handkraft och sen bara lite lätt åtdragning med nyckel och sen läcktesta med nån gasolläckspray, då behöver man nog inte oroa sig.

Jag var faktiskt också inne på det där med en tankavluftningsventil från en kolkanister eller nåt som blockerar gasflödet i vacuumslangen när man stänger av tändningen, men har inte orkat kolla hur högt trycket blir om man pluggar igen den slangen när det läcker.

Hoppas det löser sig så billigt som möjligt för dig nu i alla fall...
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Nu har jag nog goda nyheter...

Tröttnade jag på att ligga och köra 5 sekunder på startmotorn varje gång bilen stått en dag igen, så iförrgår rev jag ner regulatorn för andra gången..
Mina O ringar jag bytte för nåt år sen snart, dom var hur fina som helst fortfarande, så dom kunde inte läcka.
Membranet är så helt och fint och gjort av tjockt gummi så det borde vara omöjligt för gasen att läcka igenom där.
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:02, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Snyggt jobbat Iroc!

Ser fram emot ett positivt resultat, håller tummarna!

En annan intressant upptäckt; på vägen till jobbet idag så dog bilen på gasdrift igen. Körde vidare till närmsta gatlykta, ställde motorn på tomgång och växlade till gas. Dog direkt. Gick ut och knackade på gasfördelarens stegmotor med ett stämjärn som jag faktiskt hade förberett med (olikt mig). Trångt, så jag fick inte så mycket kraft. Men, döm om min yrvakna glädje; bilen gick att köra på gas igen! Tror att jag i och med knackningarna återupplivade kontakten i någon kallödning i stegmotorn. :D

Så nu är jag riktigt taggad att löda stegmotorn, köpa renoveringssats på volvo till fördelaren, och fylla regulatorn med blå silikon. Får se bara när tid finns...

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by Iroc »

Tack :D

Det var helt underbart att komma ut idag och bara vrida om nyckeln och låta det 5 cylindriga monstret vakna upp direkt..

Ja, samla kraft nu så du orkar plocka fram lödkolven och fixa stegmotorn och släng ihop en liten guide.
Alltid bra med mer info, men som tur är var min gasfördelare och stegmotor nybytta när jag köpte min bil.
Tjihoo.
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:03, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Demontera/renovera regulator - v70 2003

Post by pkrau »

Jaha, Iroc, verkar det fortfarande fungera? Nu ar jag investerat i sån där blå klet, så nu är ytterligare en renovering nära förestående...

Mvh Pontus
Post Reply