Gasförbrukning Passat

Honken
Posts: 9
Joined: 2011-07-12, 08:05

Gasförbrukning Passat

Post by Honken »

Skulle vara intressant att veta vad era passater drar i gasförbrukning.

Själv kör jag på 4,5 kg / 100 km blandad körning. Kör ungefär 50/50 stad och landsväg. Har svårt att komma under 3,7 kg i de fall jag kör vajerväg som pendlar mellan 70, 80 och 100 i hastighetsbegränsning. Till saken hör att jag med ålderna har blivit lugnare i trafiken.

Hur ser ni andra passatägares gasförbrukning ut. Har nya modellen lägre gasförbrukning?
Honken

Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line 2010 Reflex Silver Metallic
alfamagnus
Posts: 8
Joined: 2011-09-07, 13:07

Re: Gasförbrukning Passat

Post by alfamagnus »

I november 2010 fick jag överta den lätt begagnade bil, Passat Variant DSG -10, som jag nu kört i snart ett år (ca 1800 mil har jag kört).

Snittförbrukningen ligger på 3,7* kg / 100 km hittills. Jag nollade den när jag fick den.

Sommardäcken är "bakelitrullar" (16" Michelin Energy Saver - inget grepp men mycket buller :? )
och jag idkar självlärd Ecodriving.

Kollegorna med likvärdiga bilar (ContiContact 17") ligger kring 4,5 kg / 100 km.

* allt enligt färddatorn, om man nu kan lita på den.
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Gasförbrukning Passat

Post by Primus »

När jag läser detta törs jag inte skriva vad min drar... Måste dubbelkolla. Men om jag viskar att jag tror det ligger på typ 8... Nää, törs inte...:-)
Honken
Posts: 9
Joined: 2011-07-12, 08:05

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Honken »

Får gratulera till låg förbrukning, alfamagnus :D .

Vid landsvägskörning (80-100 km/h) kan jag också i bästa fall komma ner i 3,7 kg/100 km om stressnivån är låg och jag anstränger mig. Kör du mest på landsväg? Däcktypen kan ju inte ge så mycket effekt som 0,8 kg lägre förbrukning, eller? Kör du på bio- eller fordonsgas?

För tredje gången har min motorlampa börjat lysa orange - hoppas att verkstaden kan fixa felet permanent denna gång... :(
Honken

Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line 2010 Reflex Silver Metallic
alfamagnus
Posts: 8
Joined: 2011-09-07, 13:07

Re: Gasförbrukning Passat

Post by alfamagnus »

Körningen är ganska blandad. Den drar betydligt mer på motorväg än övrig körning.
Jag tankar i Malmö/Lund så det är en hel del naturgas i blandningen.

Däckens betydelse vet jag inte men enligt reklamen så är den "betydande".

DSG-lådan används nästan enbart i manuellt läge och mycket flitigt: motorbroms, "N" i nerförslut mm.

Det blir inte roligare än man gör det :wink:

"Primus" - 8 är för mycket! Bara biogas eller? Låter mycket ändå.
Honken
Posts: 9
Joined: 2011-07-12, 08:05

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Honken »

OK! Då har jag lite att lära när det gäller eco-driving. Jag använder endast DSG manuellt ibland för att motorbromsa.

"Primus", jag instämmer med "alfamagnus". Din förbrukning är för hög även med biogas om det inte är så att du kör rally. Kanske läge att kolla upp om det är något fel.
Honken

Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line 2010 Reflex Silver Metallic
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Danni »

alfamagnus wrote:DSG-lådan används nästan enbart i manuellt läge och mycket flitigt: motorbroms, "N" i nerförslut mm.
Varför N i nerförslut? Om du låter den vara kvar i D kommer den dra exakt inget bränsle alls, då rullningen får dra runt motorn och insprutningen stängs av, men om du har den i N kommer den sluka bränsle som på tomgång. Visst, du får motorbroms i D, men jag är helt övertygad om att det ändå är snålare.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
alfamagnus
Posts: 8
Joined: 2011-09-07, 13:07

Re: Gasförbrukning Passat

Post by alfamagnus »

Jag har testat mig fram. Samma sträcka med motorbroms i medlut istället för neutral.

Med motorbroms bromsar det för mycket i vissa backar och då är "N" bästa alternativet.
Man måste hålla en viss nivå av tempo också så att inte alla tutar åt en.

Idag är det jag som jagar livet ur folk i rondellerna som jag tar rullandes i "N".
Med skrikande däck (bakelitrullar som sagts tidigare) så hasar jag mig över
framhjulen igenom svängarna.
Mamel
Posts: 7
Joined: 2011-10-09, 20:34

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Mamel »

Hallå,
Jag är ny på detta forum, men aktiv på Passats forum (hej Danni och Varpan!). Sedan en månad är jag ägare till en röd Ecofuel 2012.

Gasförbrukningen varierar naturligtvis beroende på gaskvalitet, körstil och däck m m, men eftersom gasen - oavsett om det är biogas eller naturgas - har ett högre energiinnehåll än bensin borde förbrukningen på en viss bil vara lägre om man kör på gas än om man kör på bensin. Men icke så med min bil, tvärtom kör jag den aningen snålare på bensin. Är det någon som haft liknande erfarenhet och vad kan det i så fall bero på? Felaktig programvara?
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Göran »

Hej
Min Passat 2012 (modellår) drar ca: 0,65 Nm3 beräknat värde på hittills 200 mil, Jag har endast kört på ren biogas denna tiden och använt farthållaren. Men värderna på färddatorn ligger på ca: 0,7 - 0,75 Nm3/mil och är omöjliga att få under 0,7Nm3 om man låter färdatorn beräkna snittet för en hel tank.

Har tyvärr inte kollat än vad snittet ligger om man ställer om enheten i färddatorn från Nm3/100km till Kg/100km.

Misstänker att färddatorn inte visar helt rätt när man använder enheten m3/100 km.
Last edited by Göran on 2011-10-12, 22:51, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Gasförbrukning Passat

Post by varpan »

Nådde 470 körda mil idag när jag rullade in på garageinfarten hemma.

Enligt färddatorn så är min snittförbrukning på dom milen 5,2 kg...
Mamel
Posts: 7
Joined: 2011-10-09, 20:34

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Mamel »

Det var kul att höra att den verkliga förbrukningen är lägre än vad färddatorn visar, ofta brukar det ju vara tvärtom.

Men vad säger ni om själva frågan, drar era bilar mer gas än bensin jämfört med de officiella siffrorna? (Enligt de officiella siffrorna är det ju i princip jämnt skägg mellan gasdrift mätt i Nm3 och bensindrift.) Det är kanske ingen som har mätt den verkliga bensinförbrukningen, själv har jag bara kört några mil med bensindrift.
alfamagnus
Posts: 8
Joined: 2011-09-07, 13:07

Re: Gasförbrukning Passat

Post by alfamagnus »

alfamagnus wrote:I november 2010 fick jag överta den lätt begagnade bil, Passat Variant DSG -10, som jag nu kört i snart ett år (ca 1800 mil har jag kört).

Snittförbrukningen ligger på 3,7* kg / 100 km hittills. Jag nollade den när jag fick den.

Sommardäcken är "bakelitrullar" (16" Michelin Energy Saver - inget grepp men mycket buller :? )
och jag idkar självlärd Ecodriving.

Kollegorna med likvärdiga bilar (ContiContact 17") ligger kring 4,5 kg / 100 km.

* allt enligt färddatorn, om man nu kan lita på den.
Igår slog snittförbrukningen på färddatorn om till 3,6 kg/100 km. Det går fortsatt åt rätt håll.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Gasförbrukning Passat

Post by Danni »

Snittförbrukningen går inte så långt bak. Har för mig den nollar efter 999 mil eller max ett år. Eller nåt sånt. Kolla instruktionsboken :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Mamel
Posts: 7
Joined: 2011-10-09, 20:34

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Mamel »

alfamagnus wrote:
alfamagnus wrote:I november 2010 fick jag överta den lätt begagnade bil, Passat Variant DSG -10, som jag nu kört i snart ett år (ca 1800 mil har jag kört).

Snittförbrukningen ligger på 3,7* kg / 100 km hittills. Jag nollade den när jag fick den.

Sommardäcken är "bakelitrullar" (16" Michelin Energy Saver - inget grepp men mycket buller :? )
och jag idkar självlärd Ecodriving.

Kollegorna med likvärdiga bilar (ContiContact 17") ligger kring 4,5 kg / 100 km.

* allt enligt färddatorn, om man nu kan lita på den.
Igår slog snittförbrukningen på färddatorn om till 3,6 kg/100 km. Det går fortsatt åt rätt håll.
4,7 kg för mig efter knappt 200 mil, självlärd Ecodriving och Conti 17-tummare. Hustruns mer aggressiva körstil har dragit upp snittet lite...
alfamagnus
Posts: 8
Joined: 2011-09-07, 13:07

Re: Gasförbrukning Passat

Post by alfamagnus »

Om historiken inte är "evig" så förklarar det att jag idag fick se färddatorn slå om till 3,5 kg/100 km.
Jag närmar mig nog vad som blir min bottennivå.

Är det någon som har mätt upp eventuell diff mellan färddator och verklighet?
Jag funderar på att logga manuellt för att få "äkta" siffror. Det skall bara kommas ihåg :)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Gasförbrukning Passat

Post by Danni »

Kör någon tjänst typ spritmonitor.de så kan du ju fylla i värden med mobilen medan du tankar.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Gasförbrukning Passat

Post by lubbis »

Jag har mätt upp och det skiljde så mycket som 15% vilket innebar att färddatorn visade för lite hela tiden. Jag bad verkstaden vid förra servicen att justera färddatorn så nu stämmer den ganska bra.

Verklig förbrukning efter 5 796 mil är 0,63 NM3 (0,51 kg) samt 0,05 l bensin men då har jag bensin motorvärmare. Då har jag i princip kört biogas hela tiden förutom några tankningar i Tyskland förra året. Vid tankning i Tyskland märks skillnaden i energiinnehåll. I stället för att färddatorn visar att man kan köra ca 45 mil efter nytankning visade den ca 54 mil och sedan var ju priset helt ok ca 6,80 - 7,60 kr.

/Lennart

alfamagnus wrote:Om historiken inte är "evig" så förklarar det att jag idag fick se färddatorn slå om till 3,5 kg/100 km.
Jag närmar mig nog vad som blir min bottennivå.

Är det någon som har mätt upp eventuell diff mellan färddator och verklighet?
Jag funderar på att logga manuellt för att få "äkta" siffror. Det skall bara kommas ihåg :)
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Gasförbrukning Passat

Post by Samuel »

Göran wrote:... om man ställer om enheten i färddatorn från Nm3/100km till Kg/100km.

Misstänker att färddatorn inte visar helt rätt när man använder enheten m3/100 km.
Hur ställer man om enheten? Har också en 2012.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
mEnkvist
Posts: 2
Joined: 2012-04-23, 14:45

Re: Gasförbrukning Passat

Post by mEnkvist »

Jag har ett snitt enligt färddatorn på 5,1 kg/100km.

3,7 är imponerande! Jag har svårt att på bra landsväg med hastighet runt 80 km/h att komma under 4,7

/Mattias
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Håkan »

alfamagnus wrote:Jag har testat mig fram. Samma sträcka med motorbroms i medlut istället för neutral.

Med motorbroms bromsar det för mycket i vissa backar och då är "N" bästa alternativet.
Man måste hålla en viss nivå av tempo också så att inte alla tutar åt en.

Idag är det jag som jagar livet ur folk i rondellerna som jag tar rullandes i "N".
Med skrikande däck (bakelitrullar som sagts tidigare) så hasar jag mig över
framhjulen igenom svängarna.
Jag har aldrig mätt förbrukning vad som skiljer men mina ledord är:
- Kommer jag att bromsa längre fram då jag kommer till enkorsning eller trafikljus - Använd motorbroms för att få ned förbrukningen.
- Behöver jag farten senare i tex nedförsbacke - Koppla ur och låt farten öka för att kunna rulla lite längre innan motorn måste driva bilen.
Har du samma erfarenhet?

Lite fånigt kan man tycka då den stora boven (för mig) är motorväg.
Skillnad mellan 110km/h och 130km/h är väldigt stor... :oops:
Nu är vår AFV hyfsat snål till 125km/h så fortare åker jag gärna inte.
MEN skall man jaga låga siffror skall man nog ligga i max 85-90km/h på högsta växeln i suget bakom en långtradare :mrgreen:
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Rasmus
Posts: 1
Joined: 2012-10-18, 23:04

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Rasmus »

Ligger på 0,65 nm3 gas + 0,08 bensin efter loggning med Appen Mycars i ca. 1 år. Kör mestadels ca. 1 mils resor blandat stad och landsväg.

Passat ecofuel 2010
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Gasförbrukning Passat

Post by lubbis »

Då hämtade man ut nya bilen igår, en ny Passat Ecofuel förstås.

Jag har loggat alla tankningar i mitt Excelark (förbrukningsmätaren går inte att lita på) så här är facit på min gamla bil efter tre år med blandad körning

Körsträcka 7724,4 mil
Snittförbrukning gas 0,63 Nm3/mil
Snittförbrukning bensin 0,0049/mil (jag har motorvärmare)
Milkostnad med dagens gas och bensinpris är 8,99
Jag har tankat gas för 58 060 kr och bensin för 5 188 kr

Problem under 3 år
Fästet för varningstriangel lossat i bakluckan
Lambdasond bytt
Stolsvärmen lade av i läge 2 (antagligen aldrig fungerat)
camaleonte
Posts: 2
Joined: 2013-03-24, 20:40

Re: Gasförbrukning Passat

Post by camaleonte »

Manuell -12a, precis kört första långturen plus lite stadskörning dragit 4,3 kg/100 km i snitt, farthållaren på 120 km/h plus en del omkörningar, känns som den går hyggligt snålt! :)
Räserperra
Posts: 7
Joined: 2013-05-04, 19:32
Location: Ingarö

Re: Gasförbrukning Passat

Post by Räserperra »

Inhandlade min första gasbil igår, en Passat 2010, som i jämn fart 90 km/h visar 0,35 kg per mil i förbrukning via färddatorn. Är det möjligt att det stämmer? I så fall är det riktigt goda nyheter för både miljön och min ekonomi. :D
Post Reply