Kollade lite statistik på gasbilen.se:
http://www.gasbilen.se/Att-tanka-pa-mil ... -i-siffror
Under 2010 ökade antalet gasfordon med 39% och gasförsäljningen med 35% jämfört med året innan. På årsbasis släpar gasförsäljningen alltså efter något. Men en stor del av de nya bilarna bestod av VW Passat som är betydligt snålare än tidigare favoriten V70 och de nya fordonen har förstås inte levererats 1/1 2010 utan hyffsat jämnt fördelat över året. Med andra ord kan man nog svara ja på din fråga! Gasförsäljningen följer gasbilsförsäljningen.
En stor skillnad när man jämför med etanolbilarna är att det i stort sett alltid är billigare att köra på gas än bensin. Dessutom är en hel del gasbilar olämpliga att köra på bensin pga den korta räckvidden.
gasbilen.se wrote:I slutet av 2010 fanns det över 32 000 gasfordon i Sverige. Av dessa var ca 1400 bussar, 500 tunga lastbilar och resten personbilar och skåpbilar. Jämfört med slutet av 2009 har antalet gasfordon ökat med 39 procent.
gasbilen.se wrote:Av fordonsgasen som såldes under 2010 var drygt 59 miljoner Nm³ biogas och resterande delen var naturgas. Biogas som drivmedel fortsätter att öka och fortsätter att utgöra över 60 procent av fordonsgasen. Jämfört med 2009 ökade användningen av fordonsgas med 35 procent under 2010. Fordonsgasen har under 2010 ersatt bensin och diesel motsvarande ca 63 000 personbilar och därmed släppt ut ca 180 000 ton mindre koldioxid.