Många bilder saknas. Har ändrat lite info och lagt till några bilder i alla fall..
Lite länkar som användare Fred, Hewey och AndersH bidragit med ligger med här.
Sharing is caring som man säger, men ska det kopieras så hänvisa gärna hit istället. Har tagit några timmar att snoka reda på allt detta och sammanställa.
Skriv inget i denna tråd utan använd originaltråden, (om det inte är ren härlig gassystemsfakta) så blir det lite mer ordning.

Originaltråden finns här för den som orkar läsa eller vill fråga nåt:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2063*********
Är bilen svårtstartad läcker det troligtvis gas via membranet som verkar krympa med tiden.
Ett enkelt sätt att testa gasläckage är att lossa vacuumslangen som går från regulatorn till insuget och hålla för den med tummen i ca 10 sekunder... När man sen släpper så ska det ju inte pysa till, för då läcker den antingen via membranet och/eller en liten O ring i regulatorn.
Ett annat sätt är ju som Fred kallar det: Bubbeltestet, som kräver ett glas med vatten där slangen hålls i ett glas.
Allmän info om gasregulator:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_regulator
-------------------------------------------
How To Do It ............
Skruva loss regulatorn, plugga värmeslingan med ett 10 mm rör, så kan bilen köras på bensin utan att kylarvattnet läcker ut.
Bild
Bild
Bild
I min regulator var själva ventilen full med svarta hårda rester, typ sot eller nåt och det gjorde att ventilen kärvade. Gör rent, blås med tryckluft, gör mera rent och blås mera och gör ännu mer rent.
Bild
Nu ska man kunna dra den lilla ventilen upp och ner helt fritt utan motstånd, annars gör rent mer från sot och smuts, vad som nu bildats.

Bild

Bild
Bild
Högtrycksdelens ovansida innehåller två st O-ringar som tätar mot vatten.
Där det gröna klistermärket sitter finns fyra ventilationshål eller nåt ifall högtrycksdelen skulle läcka. Vatten/glykol finns alltså bara i den "nedre" delen av locket.
Här är regulatorn ihopskruvad. Givaren som sitter på regulatorn är en ren tryckgivare som bara sitter på en del modeller.
Med hjälp av denna kan trycket justeras om man har en DICE enhet.
Tre stift används. 5v referensmatning, signaljord och sen själva signalen som varierar mellan 0-5 volt beroende på tryck. Pinout vet jag ej.
Bild på gasfilter.

Sen när systemet ändå är trycklöst kan man lägga sig under bilen och mysa lite i snön och dränera gasfiltret.
Finns en dräneringsplugg i botten som Hewey beskrivit i en länk längre ner...
Bara göra systemet trycklöst och sen skruva loss med en 1/4" insex och låta den arabiska oljan flöda ur filtret.
Jag hade ett litet spärrskaft med bitshållare och det gick lätt att lossa pluggen då. Finns en O-ring som man kan byta, men jag har 5 mil till närmsta O rings affär så jag chansar att den fortfarande håller tätt.
Ta läckagespray från husvagnsfirma eller likande som är gjort för gasol/gas och spraya på alla anslutningar sen när allt är tankat och klart. VAR NOGA MED ATT KOMMA ÅT ATT SPRAYA PÅ OVANSIDAN OCKSÅ.
Kan var svårt att se bubblor ibland, så en elektronisk gas sniffer är det bästa. Finns på bla Ebay.. (jag gillar ebay, skulle köpa mjölk där om det gick)

Vänta 30 sek och kolla efter små små bubblor vid varje skarv/anslutning.
Bild på tankventil.

viewtopic.php?f=32&t=1585
Storlek på filterkopp 22mm enligt tips från Hewey.
22 mm verktyg som kan passa enligt tips från Fred:
http://www.jula.se/nyckelset-krakfotter-10-delar-124395
Mer info får läggas till i efterhand om nån orkar bidra med nåt...
Slut för idag :mrgreen