18 kr

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

18 kr

Post by osh »

http://www.e24.se/business/ravaror/rakn ... 706049.e24

Så bensinen sticker iväg, men blir detta det som gör att fler får upp ögonen för biogas, eller kommer priset fortsatt vara knutet till bensinen vilket lägger en blöt filt över försäljningen av biogasbilar?
Blir det massmarknad eller entusiastmarknad för biogas?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: 18 kr

Post by track_snake »

Fordonsgasen fortsätter att slaviskt följa bensinpriset. Senast 28 mars höjde Statoil t.ex. priset på BF95 med 20 öre litern och på fordonsgas med 19 öre litern
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=S ... owMenu=0_2

I och för sig som vanligt 1 öre mindre på fordonsgas. Men etanolen har nu en helt egen prisbild och därför är etanolen nu, inräknat merförbrukningen på 30-35%, billigare än bensin (och snart kanske billigare än fordonsgas också).

Man kan fråga sig varför inte fordonsgasen kan få en egen prisbild oberoende av BF95. Det får väl oljebolagen svara på men jag skulle tro att små volymer och svårigheter i att bestämma ett pris ligger bakom.

mvh/track_snake
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: 18 kr

Post by Stålis »

track_snake wrote: Man kan fråga sig varför inte fordonsgasen kan få en egen prisbild oberoende av BF95. Det får väl oljebolagen svara på men jag skulle tro att små volymer och svårigheter i att bestämma ett pris ligger bakom.

mvh/track_snake
Blir det för "billigt" tar gasen slut ännu fortare.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Pink
Posts: 9
Joined: 2011-09-12, 15:00

Re: 18 kr

Post by Pink »

Stålis wrote:
track_snake wrote: Man kan fråga sig varför inte fordonsgasen kan få en egen prisbild oberoende av BF95. Det får väl oljebolagen svara på men jag skulle tro att små volymer och svårigheter i att bestämma ett pris ligger bakom.

mvh/track_snake
Blir det för "billigt" tar gasen slut ännu fortare.
Jag ser ingen egentlig anledning till varför fordonsgasen ej kan få sin egen prisbild.
Post Reply