Gasläcka!!

Post Reply
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Gasläcka!!

Post by Graner »

Tjena!

Jag har ägt min Volvo ett par månader nu och tycker den varit riktigt törstig, och vid något tillfälle har jag tyckt att den luktar gas.
Jag var inne hos en kompis och fick låna en "sniffer". Jag hittade en gasläcka...


Image

Alltså vid injector 1 &2

Image


Är det någon som varit om något liknande?
Är det någon som vet vad dessa har för artikelnummer?
Kan det vara något annat i närheten som läcker gas?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasläcka!!

Post by Hewey »

Gastryckregulatorn ligger ju under insuget -> metanen är lättare än luft -> om regulatorn läcker, metanen går upp från närheten av dessa gasmunstyckena. Så, det kan många olika platser varifrån gasen kommer.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Gasläcka!!

Post by Graner »

Hewey wrote:Gastryckregulatorn ligger ju under insuget -> metanen är lättare än luft -> om regulatorn läcker, metanen går upp från närheten av dessa gasmunstyckena. Så, det kan många olika platser varifrån gasen kommer.

Mvh, Hewey

Så du tror inte det kan vara munstyckena (som för övrigt är tillverkade i plast) som läcker? När jag använde sniffern ställde jag in den så att den inte var så känslig, och då borde jag fått ganska exakt område på läckaget, och det var precis vid munstyckena! Men ska se om jag kan låna den igen.
Hittade munstycken väldigt billigt i England, http://www.autogasshop.co.uk/necam-egi- ... -203-p.asp

Ingen som vet om dom finns i sverige?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasläcka!!

Post by Hewey »

Javisst kan munstyckerna också läcka, jag bara svarade till din fråga "Kan det vara något annat i närheten som läcker gas?". Om du kan hitta billiga nya munstyckena, det är klok att byta dom om du vet att dom läcker.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply