V70 -07 några frågor

Post Reply
bengt
Posts: 2
Joined: 2011-08-05, 21:31

V70 -07 några frågor

Post by bengt »

Hej alla gasmänniskor
Är ny på forumet och är spekulant på gasbil, har 3 barn och behöver en lite större bil, har därför tittat på V70, var och provkörde en -07 idag och jag undrar över några saker som bilfirman inte kunde svara på:
1. Finns det någon gasmätare så att man ser återstående gasmängd? Jag hittade bara en mätare som jag antog var bensinmätaren?
2. Gastanken rymmer 30 liter, hur mycket rymmer bensintanken?
3. Den har gått 14.000 mil och kamremsbytet är väl vid 16.000? Vad kostar ett sådant på "märkes" verkstad?

Den kostar 112.000:- är det ett bra pris?

Jag kollar även på en Opel Zafira -05 7 sitsig som kanske är mer praktisk egntligen för min familj, men den har jag inte provkört ännu

Tacksam för svar
/Bengt
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -07 några frågor

Post by Fred »

Hej Bengt och välkommen till forumet!

Grattis till att ni väljer att köpa gasbil, det är ett mycket bra val!

Jag gör ett försök att svara på dina frågor:

1. Mätaren du såg var säkert gasmätaren. Det är den lilla mätaren som sitter längst till höger i DIM (Driver Information Module dvs instrumenttavlan). Bensinmätaren är inbyggd i multidisplayen längs ned till vänster i DIM. Den dyker upp när man kör på bensin eller kan kallas fram mha ratten på blinkersspaken när man kör på gas.

2. Gastankarna rymmer i runda slängar 25 Nm2. Hur många liter är inte så intressant eftersom gasen inte är i flytande form. Bensintanken rymmer dock 30 liter bensin.

3. På en -07 kan det vara så att kamremsbytet är vid 18000 mil. Volvo justerade intervallet runt de åren men jag är osäker på om det var -07 eller -08. Det kan dock verkstaden svara på. Samma gäller priset, det varierar lite från verkstad till verkstad så bäst är att ringa runt och fråga men en gissning är att det ligger runt 10.000 kr inklusive fullservice.

Mitt generella tips när det gäller att köpa gasbil är att köpa den från en välrenommerad handlare. På så sätt har man Konsumentköplagen i ryggen om något skulle hända. Gassystemet är ganska sårbart och komponenterna är väldigt dyra.

Kolla runt lite på forumet så kommer du hitta mer bra tips om att köpa gasbil. Du kan också kolla in http://www.jagrullar.se som är Sveriges största volvoforum, sök på BiFuel, bi fuel, gasbil, etc så kommer du hitta massor av information.

Lycka till med köpet!

Mvh
/Fred

Edit:

Här finns en tråd på volvoforumet som behandlar kostnad för kamremsbyte inkl. service. Det är anmärkningsvärd prisskillnad beroende på vart man vänder sig! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 -07 några frågor

Post by Martinmat »

Fr.o.m. 05 är det 18000 som gäller för kamremmen
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -07 några frågor

Post by Fred »

Ah, det var så pass tidigt alltså...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
bengt
Posts: 2
Joined: 2011-08-05, 21:31

Re: V70 -07 några frågor

Post by bengt »

Tack för svaren, jag pratade med handlaren som har den V70 som jag tittade på, tyvärr så är min nuvarande bil inte mycket värd i deras ögen, en -02 renault megane kombi som gått 17.000 mil, i deras lista låg den på mellan 3-6000:- i inbyte, jag skulle få 10.000 för den av dom.....

Såg nu Reanults skrotningspremie på 30.000:- tyvärr har de ingen gasmodell just nu verkar det som?
/B
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 -07 några frågor

Post by Mange »

Sälj pärlan privat!! Sätt ett attraktivt pris så bör en kombi vara säljbar, och sen kan du ta en extra diskussionsrond med Volvosäljaren och kapa ytterligare ngn tusenlapp...

Lycka till! :D
V70BiFuel2008
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 -07 några frågor

Post by Martinmat »

Fred wrote:Ah, det var så pass tidigt alltså...
Kom med faceliften 
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Post Reply