v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Jibban
Posts: 2
Joined: 2011-08-04, 20:33

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Jibban »

Är det någon som kan veta vad det kan vara för fel när bilen dör flera gånger per dag när jag kör på gas?
Den dör aldrig när jag kör på bensin. Har den väl dött så måste jag koppla över till bensin för att få i gång den.
V 70-06a

Tacksam för hjälp!
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Hewey »

Hej,

Hur mycket milar har din bil? Hur är det med servicehistori, har man gjort någon service med gassystem? Dör bilen i tomgång / i normal körning / in acceleration / in deceleration? Spelar det roll hur mycket gas finns det på gastank? Luktar du gas i luft när den dör (inte möjligt att lukta gasen i normal körning, bara i tomgång när bilen står still)?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Jibban
Posts: 2
Joined: 2011-08-04, 20:33

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Jibban »

Tack för ditt svar,

Bilen har gått snart 10000 mil och är nyservad hela vägen.
Den dör i alla slags lägen, ibland på motorvägen och ibland på tomgång.
Jag har aldrig känt någon gas lukt.
Jag har nog prvovat alla varianter så som mycket gas i tanken, lite gas i tanken osv.... Men jag har inte sett något mönster.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Mange »

Låter väl som att gasfördelaren kan spöka?? Det är min snabbanalys och med tanke på vad man läst på forumet...
Har dock själv haft det problemet, ännu :roll:
V70BiFuel2008
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Jag har haft liknade problem den senaste månaden.
Motorn dog i en rondell och jag tvingades starta den på bensin. När den ville gå över på gas så dog den igen.
Jag tvingades då att bara köra på bensin. Efter gastankning så gick bilen bra i ett par veckor, sedan hände samma sak på en raksträcka.
Vid bägge tilfällena hade jag gas kvar i tanken.
Dålig gas?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Dålig gas är inte troligt.

Våra bilars gassystem består av ett antal huvudkomponenter och det stora bekymret vid felsökning är att defekta komponenter ger väldigt liknande symptom. Dessutom ligger gassystemet utanför bilens normala felsökningssystem så det sätts i princip aldrig några felkoder.

Det vanligaste felet verkar dock vara att gasregulatorn börjar läcka. Det tydligaste symptomet på det är att bilen blir lite segstartad vid kallstart och temperaturer under/runt 10° C. Det har också rapporterats att motorn dör omotiverat med dåliga regulatorer.

Övriga felkällor kan vara gasfördelare, gasventil, tempsensor, spjällhus m.m.

Detta kanske inte hjälpte er så mycket annat än att regulatorn är "the usual suspect" när gasdriften börjar strula.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Fred wrote: Det vanligaste felet verkar dock vara att gasregulatorn börjar läcka. Det tydligaste symptomet på det är att bilen blir lite segstartad vid kallstart och temperaturer under/runt 10° C. Det har också rapporterats att motorn dör omotiverat med dåliga regulatorer.
Nu är jag inte med; när bilen startas så borden den väl gå på bensin första tiden, och en läckande regulator borde märkas först vid växlingen? Förtydliga gärna för mig som är ny gasbilsägare sedan 10 dagar :)

Mvh Pontus
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Sök på "Bubbeltestet" och mitt nick så kommer du få en utförlig förklaring på symptom, orsaker och ett enkelt test att utföra.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Tack Fred, då klarnade det!
Juze
Posts: 6
Joined: 2011-10-03, 17:28
Location: Finland

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Juze »

Hej för alla här i forumet!

Jag gillar att berätta om mina upplevelser om denna sak och hoppar att det kan hjälpa någon.

Jag har exakt samma problem i min S60. Under körning motorn helt plötsligt dör men fungerar bra med petrol. Det alltid händer när motorn är i normal temperatur.
Även en av mina vänner hade exakt samma problem med sina V70 och lösning var att byta steg motor på gas fordelaren. Bilen är inte svårtstartad i morgon.
När problem uppstår och man startar bilen och den försöker byta till gas, bilen dör och man kan höra (förardörren oppnat) att gastanksventil öppnar och sen starka gasflöde ljud från motorrummet. Nästa gång man startar är bil svårt att starta eftersom insugningsrör är full av metan.

Min gissning är att steg motorn är i fel läge, då och det har gett upp fråm sin elektrisk ombord. Kanske fuktighet och temperaturförändringar är orsaken. Steg motor kan fortfarande fungera nästa dag för en tid.
Jag ska byta steg motor snarast, det är inte så svård om man först ta bort kylfläkten.

Förlåt min dåliga svenska :shock: :oops:

MVH
Juze från Finland
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Hej Juze och välkommen till forumet!

Mycket bra att det kommer in ytterligare en som inte har för stor respekt för att skruva med dessa bilar själv! Vi behöver fler såna som kan få oss, som fortfarande är lite rädda för att ge oss på nya bilars komplexa system, att våga ta verktygen i hand! Det finns så otroligt mycket pengar att spara på att slippa lämna in bilen till Volvoverkstäderna eftersom de i princip har monopol på att fixa med gassystemen eftersom småverkstäder inte satt sig in i dem.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Låter intressant! Vad kostar en stegmotor? Går själva gasfördelaren att renovera?

Håller med Fred. Ju fler kockar desto mer soppa :)
Juze
Posts: 6
Joined: 2011-10-03, 17:28
Location: Finland

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Juze »

Jag håller med om att Volvo verkstader försöker stjäla från oss med dyr reservdelar. I Finland kan gaskomponent underhåll underteckna endast av Volvo verkstaden
eftersom gasbilar är så sällsynta. Om vi vill spara pengar måste vi ta hand om det själv. En sådan forum är därför en mycket värdefull informationskälla för oss gasbilisterna. :)

Nya stegmotorn var 210 € när jag köpte det från Holland www.verdampere.nl (exakt samma del från Volvo verkstaden nästan 600 € :shock: )
Kan också köpa en underhåll sats med o-ringarna 13 € Bilar som jag har bytt stegmotorn eller kollat kondition, är gasfördelaren alltid mycket ren inne. Stegmotorn är mycket enkel at byta men gasfördelaren är i besvärlingt ställe. större delen av tiden går för att ta bort och fästa gasfördelaren. Kanske stegmotorn skulle kunna fixat om man förtenna kretskortet igen. Jag ska försöka det :)

mvh
Juze
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Hej Juze!

Jag jobbar med elektronik, och är intresserad av en närbild på ditt kretskort till stegmotorn. Jag undrar nämligen om det sitter standardkretsar på kortet, och hur lödningarna ser ut, dvs om det är kortet i sig eller mekaniken som ger upp. Ett av symptomen för min bil är också att den dör plötsligt, men då utan gasljud från motorn, så jag kanske har samma problem (förutom läckande regulator).

Förresten, vill du ha lödhjälp så kan du skicka den till mig så ordnar jag det, har tillgång till proffsutrustning och är duktig på att löda, har lagt alldeles för många timmar av mitt liv på det :D

Mvh Pontus
Juze
Posts: 6
Joined: 2011-10-03, 17:28
Location: Finland

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Juze »

pkrau wrote:Hej Juze!

Jag jobbar med elektronik, och är intresserad av en närbild på ditt kretskort till stegmotorn. Jag undrar nämligen om det sitter standardkretsar på kortet, och hur lödningarna ser ut, dvs om det är kortet i sig eller mekaniken som ger upp. Ett av symptomen för min bil är också att den dör plötsligt, men då utan gasljud från motorn, så jag kanske har samma problem (förutom läckande regulator).

Förresten, vill du ha lödhjälp så kan du skicka den till mig så ordnar jag det, har tillgång till proffsutrustning och är duktig på att löda, har lagt alldeles för många timmar av mitt liv på det :D

Mvh Pontus
Hej,
Här är bilder av stegmotors kretskort. Det hade något skyddande material på toppen att förhindra oxidation. Jag vet inte om man kan demontera det vidare åtminstone ser ut att det var pressad när monteras ihop. Tack, men jag vet en kille här i närheten som kan försöka löd skretskortet, jag har inte proffsutrustning.

Mvh
Juze

Image
Image
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Tack för bilderna.
Svårt att se med lacken över kortet, men lödningen längst ner till höger kan ensam ha varit orsaken till dina problem. Kanske borde riva isär min egen också...

Mvh Pontus
Juze
Posts: 6
Joined: 2011-10-03, 17:28
Location: Finland

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Juze »

Mycket intressant nog, faktiskt, jag kan inte skilja vad som är bra och dåliga lödningar. Kanske är det allt bra att lödja alla elektriska kontakter i kortet..
Någon ideer om hur man ta bort lacket från kortet?

Mvh Juze
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

På jobbet kör vi med aceton utan olja. Det tål komponenterna fint. Försök inte löda "genom" lacken, det blir aldrig bra!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Isopropanol (kemiskt ren bensin) är väl något man brukar använda också? Finns att köpa på apoteket i lagom stor flaska!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Stämmer, men acetonen är det mycket mer drag i. Tror att den går att köpa i småflaskor på ica. Vill man köpa mycket på en gång (bra till annan rengöring också) så hade biltema 1L-flaskor för någon femtilapp (iaf för några år sedan).

Men jag kan inte garantera att det biter på Volvos lack, jag tycker att ytan ser lite annorlunda ut än våran lack. Hur som helst, elektroniken tar ingen skada av vare sig isopropanolen eller acetonen så det är bara att prova.

Angående fördelaren, är den renoveringsbar utöver stegmotorn? Någon som utfört en lyckad renovering som har några tips?
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Snart är det bilmekartemperatur ute och jag tänkte se till att fixa bilen.
Är det någon som gjort om lödningarna och fått bättre resultat?


Ribar
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Bump

Hur har det gått för er?
Är det en bra ide att göra om lödningarna?
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Japp, min har gått klockrent flera månader nu efter omlödning!
Dock måste nog en återställning av stegmotorn utföras efteråt.

Mvh Pontus
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Så tanken är:


0. ta bort stegmotorn

1. Ta bort lacket med aceton
2. Gör om alla lödningar som ser konstiga ut (?)
3. LAcka om (med vad i så fall?)
4. sätt i hop.
5. resetta stegmotorn (med dice /vida?)

/Rickard
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Typ.

Jag skrev i tråden "gasläckage" följande:

"Att bilen dör för att sedan vara svårstartad på gas och dessutom lukta gas verkade i mitt fall bero på en kallödning på stegmotorn på gasfördelaren. Reparationskostnaden blev blygsamma 0kr. Bara att meka bort den (akta, det hoppar ur fjäder mm när du öppnar), peta bort gukkan som ligger ovanpå kretskortet och löda om de stora lödningarna. Lacka sedan på med lämplig icke-ledande lack och täta locket med vulk-tape. Det svåra är faktiskt den bakre insex-skruven, tog mig en god stund att få i/ur den trots att kylfläktspaketet monterats bort. Sedan studsade bilen bara på gas ett par dagar, helt okörbar, så en god ide är nog att prata snällt med volvo-verstan och höra om de kan göra en återställning av motorn. I mitt fall begövde jag alltså inte riva själva fördelaren."

Att ta bort lacken med acteon gick inte - gukkan var inte lösbar. Men det gick bra att peta bort den med en mejsel.

Jag vet inte riktigt med vad ni kan lacka med - jag lackade med en skvätt Humiseal som blev över på jobbet (jobbar på kretskortsfabrik). Men det går nog att dra på lite vad som helst (klarlack eller silikon), bara det är lösningsmedelbaserat så att det inte har ledande vatten bundit i sig alltför länge. Se till att det hinner torka ordentligt innan den återansluts, min lack är angiven till 24h.

Och det räckte i mitt fall med att åtgärde de stora lödningarna, de andra såg bra ut (även på bilden ovan ser de små lödningarna ok ut).

Men att resetta stegmotorn kanske går att genomföra genom att lyfta minuspolen också - gör gärna ett försök innan du åker till Volvo.

Så följden blir

0. ta bort stegmotorn (svordomar tillåts)
1. Ta bort lacket/gukkan med mejsel
2. Gör om alla "stora" lödningar
3. Lacka om (med klarlack eller silikon(?) )
4. sätt i hop och vulktejpa locket
5. Vänta 24h tills lacken torkat
5. resetta stegmotorn (med dice /vida eller batteripolen)

Mvh Pontus
Post Reply