Volvo förbrukning?

Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Volvo förbrukning?

Post by Graner »

Hej!

Jag har sålt min Passat EcoFuel och har nu fått tag på en Volvo V70 Bi-Fuel -06, Bilen har gått 16000 snart. Första gången jag tankar den får jag endast i 14m3 gas, tankarna kanske inte var helt tomma. Men dom 14m3 kör jag ganska snabbt slut, lite väl snabbt! Nästa gång jag tankar (biogas) får jag i 19m3, vilket verkar mer rimligt, men dom 19m3 tar också slut VÄLDIGT fort, c:a 18 mil kommer jag på det!

Okej, jag är bortskämd med passatens förbrukning, men att volvon skulle dra över 1m3/mil, det låter orimligt. Jag har starka aningar om att den läcker gas någonstans!
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Volvo förbrukning?

Post by Mange »

Låtert onekligen högt även om körförhållandena är oklara. Varför bytte du bort Passaten då?
V70BiFuel2008
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Volvo förbrukning?

Post by Graner »

Mange wrote:Låtert onekligen högt även om körförhållandena är oklara. Varför bytte du bort Passaten då?

Det har varit mestadels landsvägs körning, men även lite stadskörning. Passaten sålde jag då den blev dyrare än vad den smakade efter garanti tiden gått ut. Sen körde jag inte så mycket att jag behövde så dyr bil.


Men åter till förbrukningen på min Volvo, visst låter det VÄLDIGT högt?
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Volvo förbrukning?

Post by Mange »

Mkt högt! Dags för service va, 16000mil? Kan vara läge att ta det med verkstan, om du litar på dem...
Vet du om gasregulatorn är åtgärdad på din bil, man skulle ju kunna tänka sig att en sjuk regulator i långt framskridet stadium skulle kunna bidra till ökad förbrukning (ren spekulation från min sida)
Det har ju skrivits om s.k. sniffers, kanske en husvagnsfirma kan låta dig testa lite längs bränslesystemet.
Lycka till!
V70BiFuel2008
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Volvo förbrukning?

Post by Graner »

Mange wrote:Mkt högt! Dags för service va, 16000mil? Kan vara läge att ta det med verkstan, om du litar på dem...
Vet du om gasregulatorn är åtgärdad på din bil, man skulle ju kunna tänka sig att en sjuk regulator i långt framskridet stadium skulle kunna bidra till ökad förbrukning (ren spekulation från min sida)
Det har ju skrivits om s.k. sniffers, kanske en husvagnsfirma kan låta dig testa lite längs bränslesystemet.
Lycka till!

Ja det är dax för service, har gjort följande: Ny motorolja, nytt oljefilter, nytt luftfilter, nya tändstift. I helgen blir det nytt gasfilter och ny ollja i växellådan (automat).
Har även gjort bubbeltestet vid 3 tillfällen utan att det kommit en enda bubbla, ska prova direkt imorgon bitti igen då bilen varit svårstartad vid två tillfällen när den stått över natten.

Tänkte också på det där med sniffer då jag tycker det luktat lite gas om bilen, kanske inbilar mig. Men eftersom jag arbetar med verktyget bilprovningen kollar diagnos med så tänkte jag svänga in till dom o fr¨åga snällt om man kan låna en sniffer.


Kan även tillägga att bilen känns FRUKTANSVÄRT slö! Mycket bättre på bensin än på gas! Men det är ju gas man vill köra på!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo förbrukning?

Post by Fred »

Om bilen känns avsevärt mycket slöare på gas så är något helt klart fel!

Jag skulle säga att skillnaden mellan bensin och naturgas är i det närmaste omärkbar om allt är som det ska med motorn. Biogas kan kännas en smula slöare men inte så att man direkt tänker på det, har man dock kört biogas ett tag och sedan tankar naturgas kan man känna skillnad. Detta med min bil och mitt körsätt.

Så det viktiga symptomet för dig Graner är att motorn känns slö. Det är alltid svårt att diagnostisera fel enbart via gasförbrukningen även om dina siffror är anmärkningsvärt höga.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply