Kamrembyte?

Post Reply
buddhabar
Posts: 4
Joined: 2011-07-25, 21:49

Kamrembyte?

Post by buddhabar »

Idag har jag köpt med både oro och glädje min första miljöbil V70 -07 som har gått 16000 mil. oron pga. att vad jag har läst här i forumet angående div.problem och glädjen över att vara en i mängden som kör miljöbil.
Hoppas att inte får problem under tiden jag äger bilen. därmed har jag en fråga angående kamrembyte. bilen är nyligen 16000 mil servad men sitter fortfarande den gamla kamrem. ska den bytas vid 18000 bil som säljaren säger eller?
Jag har dessutom inte hittat färddator(skulle inte den vara standart) och undrar hur ska man kolla hur mycket gas bilen drar.
tack för svaret
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kamrembyte?

Post by Fred »

Hej buddhabar och välkommen till forumet,

Kamremmen ska bytas var 16000:e mil på Volvo V70 så säljaren var antingen felunderrättad eller oärlig.

Ingen Volvo BiFuel har färddator så man får räkna själv. Hur du enklast gör detta är beskrivet på forumet. Gör en sökning på ordet "Spritmonitor" så kommer du hitta bra information.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Kamrembyte?

Post by Mange »

På min Bi-Fuel Classic ska remmen bytas vid 18.000 mil, dvs om någon vecka. Jag har pratat med Volvomeken om detta och han har bekräftat så det stämmer nog för din bil också :D
V70BiFuel2008
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kamrembyte?

Post by Fred »

I så fall har Volvo ändrat sina rekommendationer. Enligt det officiella serviceprotokollet ska remmen bytas vart 16000:e mil eller efter max 10 år.

EDIT:

Det verkar som att från och med MY05 så är miltalet ändrat till just 18000 så det verkar stämma med era uppgifter. Detta enligt ett par trådar på volvoforumet.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
buddhabar
Posts: 4
Joined: 2011-07-25, 21:49

Re: Kamrembyte?

Post by buddhabar »

Första dagen med bilen och har redan problem med bilen :( Jag har provkört flera gånger innan jag köpte bilen och direkt efter jag har skrivit under och åkt från bilfirman fick jag plötsligt ett fel meddelande " antisladden är tillfälligt avstängt!" som jag vet finns det knappar på andra bilar som man kan starta eller stänga men jag hittar inte någon sådan knapp i bilen. är det stort fel och vad jag ska göra för att kunna åtgärda felet.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Kamrembyte?

Post by avozetta »

Du har ett ring (välj meny) och en knapp (bekräfta val) på blinkersspaken där du kan stänga av antispinn men inte antisladd. Är de antisladd som ger felmeddelande så är det kanske något fel.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
buddhabar
Posts: 4
Joined: 2011-07-25, 21:49

Re: Kamrembyte?

Post by buddhabar »

Jag fattar inte längre!!! Nyss gick jag ut och körde bilen och plötsligt försvann felmeddelandet. Är det bara en slump eller kan det vara ett alvarligt fel? om det är så vill jag lämna bilen tillbaka imorgon.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kamrembyte?

Post by Fred »

Tyvärr är det omöjligt att svara på vad som är fel med så lite information. Felsökning av dessa bilar bygger till stor del på felkodsavläsning och inte ens det är speciellt tillförlitligt. Bilen är fullproppad med sensorer som kan sätta felkoder och många av den har väldigt snäva toleranser. Detta gör att felkoder kan sättas utan att något är direkt fel.

Har du köpt bilen privat eller av handlare?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
buddhabar
Posts: 4
Joined: 2011-07-25, 21:49

Re: Kamrembyte?

Post by buddhabar »

av handlare och fullservad från 2000 mil till 16000 mil och den har gått 16100 än så länge.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kamrembyte?

Post by Fred »

Då kan du vara lugn (om det är en seriös handlare vill säga). Du har konsumentköplagen på din sida vilket innebär att de fel som upptäcks inom 6 månader skall åtgärdas utan kostnad för dig. Även fel som upptäcks från månad 7 till 36 kan falla inom denna "garanti" men då måste du som köpare bevisa att felet fanns redan vid köpet vilket kan vara lite knepigt.

Denna lag är tvingande för handlarna och är inte på något sätt förhandlingsbar! Det går heller inte att hänvisa till egensnickade "trafiksäkerhetsgarantier" eller liknande som de flesta handlare gör. Detta är bara rökridåer för att försöka leda bort köparnas uppmärksamhet från KKL.

Kolla in på Konsumentverkets hemsida, sök på Konsumentköplagen och plugga på. Då har du lite ammunition när de ska snacka med handlarn!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply