Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by torkel »

Nu har vi gjort vår första resa med gasbil genom Europa och här är mina erfarenheter.

På vägen ner tog vi Kiel-färjan och åkte A7 ner genom Europa till Aalen och vidare genom Österrike till Bibione. Vi kollade inte några tankställen innan utan hade bestämt oss för att lita på GPS:en. På vägen ner var det inga problem och vår sista gastankning innan Italien gjorde vi strax innan vi lämnade Österrike.

På vägen upp var det värre. I norra Italien är inte CNG så utbrett, utan det är LPG som gäller. Det fick vi erfara på vägen från Bibione när det första tankstället vi satsade på, långt ute på landet i slutet av en allmän väg, var stängt för siesta. Efter att ha missuppfattat skyltningen och väntat en halvtimme i onödan på att tankstället skulle öppna reste vi vidare mot nästa ställe. Även det låg ute på landet i slutet av en allmän väg. Som tur var hade det öppnat efter siestan, som där slutade 14:30.

Döm om kvinnans på tankstället förvåning när två svenska bilar stannade där samtidigt. Hade en snabb pratstund med den andra bilisten som visade sig vara nybliven gasbilsägare. De hade varit smarta nog att kolla tankställena innan, för på vägen upp hade vi ett helsike att hitta tankställen. Vi åkte via Zell am See, där vi stannade ett par nätter och som innan hittade vi utan problem tankställen i Österrike. Men på vägen upp tog vi A7 och svängde sedan in på A1 mot Puttgarden. I forna Östtyskland låg gastankställena långt från Autobahn och glest låg de också. LPG fanns det däremot gott om. Första tankstället vi svängde av till och som gav oss en halvtimmes extra restid, visade sig ha slut på gas. När vi väl hittade ett tankställe så låg det också en bra bit från motorvägen.

Slutsats alltså: Planera tankningen innan du åker. Och ha alltid en plan B om ett tankställe skulle visa sig vara stängt. Då är det säkert inga problem att ge sig ut i Europa. Men chansa inte, det är inte värt frustrationen.

Kan också lägga till att priset på gas skiljer ganska kraftigt mellan tankställen, både i Tyskland och Österrike. Mellan 0,70 och 1,17 Euro betalade vi för gasen och det oberoende av om vi tankade H-gas eller L-gas.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by CNG-Driver »

torkel wrote: Men på vägen upp tog vi A7 och svängde sedan in på A1 mot Puttgarden. I forna Östtyskland låg gastankställena långt från Autobahn och glest låg de också.
Tsykland

Motorväg A7:
Agip Erdgastankstelle
Kissinger Straße 35
D-97769 Bad Brückenau
(H-Gas)

Esso Maxi-Autohof Erdgastankstelle
Dr.-Reimer-Straße 2
D-34323 Malsfeld
(H-Gas)

Shell/SVG Autohof Erdgastankstelle
Alexander-von-Humboldt-Straße 1
D-34253 Lohfelden (Lohfeldener Rüssel) Kassel
(H-Gas)

Esso Autohof Erdgastankstelle
Am Zainer Berg 2
D-38723 Seesen (Rhüden)
(L-Gas)

Freie Erdgastankstelle Deppe
Frankenstraße 47
D-31135 Hildesheim
(L-Gas)

Hoyer Autohof Erdgastankstelle
Gottlieb-Daimler-Straße 2c
D-29614 Soltau (Harber)
(H-Gas)


Motorväg A1:
Shell Erdgastankstelle
Andreas-Meyer-Straße 44
D-22113 Hamburg
(H-Gas)

Citti Tank Erdgastankstelle
Herrenholz 14
D-23556 Lübeck (Buntekuh)
(H-Gas)

Avia Erdgastankstelle
Bei der Lohmühle 19
D-23554 Lübeck (St. Lorenz Nord)
(H-Gas)

Star Erdgastankstelle
Eutiner Straße 73
D-23730 Neustadt Holstein
(H-Gas)

Star Erdgastankstelle
Burgtorstraße 77
D-23758 Oldenburg Holstein
(H-Gas)

Titta på: http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkrei ... cale=en_GB

Hälsning
CNG-Driver
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by torkel »

Exakt vad jag skrev: Om man planerar är det inga problem. Men lita inte enbart på GPS:en. Kan dessutom lägga till att det är ytterst få tankställen för CNG som är skyltade från Autobahn. LPG hittar man överallt.
bram
Posts: 10
Joined: 2011-06-22, 09:20

Re: Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by bram »

Vad är skillnaden mellan H-gas och L-gas? Gaskvalitén?
bram
Posts: 10
Joined: 2011-06-22, 09:20

Re: Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by bram »

Vad är skillnaden mellan H-gas och L-gas? Gaskvalitén?
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by CNG-Driver »

H-Gas = High Gas = mellan 87 och 99,1 Vol. % Metan
1 kg H-Gas = ca. 1,5 l Bensin bzw. 1,3 l Diesel.

L-Gas = Low Gas = mellan 79,8 och 87 Vol. % Metan.
1 kg L-Gas = ca. 1,2 l Bensin bzw. 1,1 l Diesel.

Hälsning
CNG-Driver
DasCNG
Posts: 3
Joined: 2011-08-01, 14:46

Re: Mina erfarenheter av att resa genom Europa med gasbil

Post by DasCNG »

Kan tillägga att gas tankställen i Frankrike ligger oftast i industriområden, där Gas/El-bolagen huserar. Nu i sommar fungerade 1 av 3 tankställen och de gav enbart 16kg gas/100liter. I Antwerpen var det samma tryck på pumparna.
Post Reply