Jag har sett att nu har man fått in ett par VW Passat Ecofuel som jag förmodar har gått som taxi (många mil). Någon som vet något om en sådan VW är värd att satsa på?
http://bytbil.com/bilar/volkswagen/pass ... 2YYBOpDgA!
Vågar man slå till en VW Passat taxi?
Re: Vågar man slå till en VW Passat taxi?
En taxichaffis jag pratat med påstod att automatlådorna inte håller mer än ~6000mil när det går som taxi (många mil under kort tid), värt att kolla upp hur mycket sanning det är i det och om det berör vissa årsmodeller/serier då DSG-lådorna är svindyra. Be och få se service/reparationhistorik på bilen.
Re: Vågar man slå till en VW Passat taxi?
Är själv taxiåkare och valde mellan Passaten och V70:n.
När det gäller Passaten som taxi vet man ju iförväg när saker går sönder. Vattenpumpen går sönder efter 5000 mil, automatlådan efter 6000 mil och motorn efter 8000 mil.
När det gäller automatlådan kan den hålla längre om man ser till att man ALLTID stannar innan man byter mellan backen och driven. Eftersom man oftast har bråttom när man ska vända så byter man oftast innan man har stannat helt.
Problemet med Passaterna inom taxi har ju varit DSG-lådan som ju är en automat men inte riktigt. Den tillsammans med 1,4 litersmotorn har orsakat de flesta felen.
Som privatbil är Passaten ett bra val men jag skulle nog inte köpa en begagnad taxi av en bilmodell som skapat så mycket problem för åkaren under tiden som taxibil.
/Patrik
PS. Jag själv valde V70:n. Litte dyrare i inköp och den drar mer men bättre bil i övrigt samt bättre serviceorganisation, iaf i Stockholm.
När det gäller Passaten som taxi vet man ju iförväg när saker går sönder. Vattenpumpen går sönder efter 5000 mil, automatlådan efter 6000 mil och motorn efter 8000 mil.
När det gäller automatlådan kan den hålla längre om man ser till att man ALLTID stannar innan man byter mellan backen och driven. Eftersom man oftast har bråttom när man ska vända så byter man oftast innan man har stannat helt.
Problemet med Passaterna inom taxi har ju varit DSG-lådan som ju är en automat men inte riktigt. Den tillsammans med 1,4 litersmotorn har orsakat de flesta felen.
Som privatbil är Passaten ett bra val men jag skulle nog inte köpa en begagnad taxi av en bilmodell som skapat så mycket problem för åkaren under tiden som taxibil.
/Patrik
PS. Jag själv valde V70:n. Litte dyrare i inköp och den drar mer men bättre bil i övrigt samt bättre serviceorganisation, iaf i Stockholm.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Re: Vågar man slå till en VW Passat taxi?
Har varit nyfiken på en sak... När man köra en AFV-bil som taxi, kör man då slut på både gas- och bensintank innan man tankar, eller kör man bara på gas? Har hört från folk som inte får ut mer än 20-25 mil av blandad körning på gas med den bilen, och då måste det bli ett fasligt tankande tycker jag.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Vågar man slå till en VW Passat taxi?
Jag kör ca. 22 mil på en gastank i taxitrafik så jag tankar varje dag. Bensintanken rymmer 70 liter och jag brukar fylla upp den en gång per månad. Är gastillgången bra så blir det 30-50 liter bensin/månad och 400-500 nm2 gas/månad.
Som längst har jag kommit 37 mil på en gastank men det var bara landsvägskörning och lite ekodriving.
/Patrik
Som längst har jag kommit 37 mil på en gastank men det var bara landsvägskörning och lite ekodriving.
/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Re: Vågar man slå till en VW Passat taxi?
Okay, kul att veta. Det är strongt att köra på med gas trots den korta räckvidden. Dieselbilarna lär ju komma minst det fyrdubbla på en tank, blir mycket förlorad tid där.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Vågar man slå till en VW Passat taxi?
Kanske därför gasförare är friskare än sin dieselkollegor
Om man dessutom skaffar en hund så blir det ytterligar pauser med promenader...
Om man dessutom skaffar en hund så blir det ytterligar pauser med promenader...
V70BiFuel2008