Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Coche
Posts: 3
Joined: 2011-07-01, 16:59

Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Coche »

Hej.

Igår köpte vi en begagnad Passat Variant Ecofuel -10 (manuell). Enligt säljaren fanns inget känt fel och bilen är fullservad. Nu är vi ute på jungfruturen (landsväg) och upptäcker att bilen formligen slukar gas. På en halv tank kom vi mindre än 14 mil.
Hur långt brukar ni andra köra på en tank vid landsvägskörning?
Är det någon annan som haft liknande fel och hittat en lösning? Jag har läst om bl a tändstift och gasläckor. Kan vi göra något själva? Bilen är ju tänkt att rulla hela semestern (med början idag) så det skulle kännas väldigt trist att behöva lämna in den på verkstad direkt.
Tacksam för råd.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Mange »

Du lär ju köra lite mer innan du tar något för givet. Kör tomt i tanken, tanka upp och se sen hur långt du kommer, då vet vi lite mer...
Lycka till! :D
V70BiFuel2008
Coche
Posts: 3
Joined: 2011-07-01, 16:59

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Coche »

Jo, jag är med på att vi behöver köra lite mer för att verkligen veta. Tanken var tom vid köp och vi tankade sen upp den. När bilen sen började rulla igen efter tankningen kunde vi se hur pinnen som visar gasmängden sjönk medans vi tittade på den.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Danni »

Hur många normalkubikmeter tankade du? Var det biogas eller naturgas (motsv)?

Ren landsvägskörning kör jag aldrig, men skulle tippa på att jag skulle komma minst 55-60 mil på ren 90-väg om trafiken flyter. Mitt rekord är ca 53 mil på en tank då jag körde en resa som var blandad motorväg och landsväg fast vädret tvingade mig att hålla nere hastigheten.

Jag tror precis som Mange att det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser. Anteckna hur mycket du tankar och mätarställningen varje gång du tankar och återkom efter några tankar, så går det nog få en bättre bild.

Här kan du förresten läsa mer om andras gasförbrukning för Passat EcoFuel: http://forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1277
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by AndersH »

Coche wrote:Tanken var tom vid köp och vi tankade sen upp den.
Hur mycket gas fick du i vid detta tillfälle?
Coche
Posts: 3
Joined: 2011-07-01, 16:59

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Coche »

Hej.

Nu har vi efter en lång vecka i bensinland även hunnit tanka några tankar gas. Vi får helt enkelt inte in den volym som listas i manualen. Första tankningen på 23 Nm3 är hittills den bästa, sedan dess har vi fått in 16 Nm3, 17 Nm3, 13 Nm3 och 14 Nm3 (olika mackar varje gång). Vid flera av tankningstillfällena har andra gasbilsägare varit på plats och alla dessa har kunnat fylla sin bil med bra mycket mer gas än oss. Jag drar då slutsatsen att det inte är fel på tankställena utan på vår bil. Annars hade man ju kunna misstänka att tankställena hade slut på gas. Lite konstigt är att bilens gasmätare anger att tanken är full trots att så absolut inte kan vara fallet.

Vid ett tillfälle nämnde en annan gasbilsägare (också passat) att det kunde bli vakuum i tanken och att tankvolymerna då gick ner. Skulle kunna förklara att bilen tror att tanken är full. Har ni hört talas om det? Vad gör man då åt det? Finns det några andra teorier?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Johan »

Tanken är uppdelad i flera flaskor. Ett problem med tidigare gasbilar var att ventilen för något enskild flaska kunde kärva.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Patric
Posts: 1
Joined: 2011-07-13, 11:47

Re: Min Passat Variant Ecofuel slukar gas!!!!

Post by Patric »

Jag har haft precis samma problem med min Passat (-09a). Det var tydligen en ventil mellan någon av tankarna som var sönder. VW bytte ventilen och sedan dess kan jag tanka ca 28-31 Nm2.
Post Reply