Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Hasso »

Svensk Biogas kan inte leverera tillräckligt med Gas till sina mackar i Örebro och kommer därför att sälja dom till annan biogasaktör. Undrar bara till vem ?? inte offentligt än. Swedisch Biogas har ju en produktionsanläggning i Örebro som levererar till statsbussarna. Märkligt företeelse.
Sedan 2006 har företaget Svensk Biogas levererat biogas till Örebro. Men under dem senaste två åren har försäljningen ökat med 70%.

Enligt Stellan Jacobsson VD på Svensk Biogas så är företaget för litet för att klara den den ökande efterfrågan.

– Vi har svårt att orka hänga med utvecklingen, och att öka vår kapacitet för biogas, säger han.

Det ökade trycker kräver att Svensk Biogas expanderar, men företaget som håller till i Östergötland har inga planer på att expandera och väljer istället att sälja mackarna till en ny aktör.

– Vi står inför ett skifte där vi kommer att avyttra mackarna till en annan aktör, det kommer ske nu under juni månad. Våra kunder kommer kunna använda samma tankkort fram till september månad och dem kommer få information inom kort om hur det här skiftet kommer att gå till.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Stålis »

Här finns inslaget från SR P4 Örebro: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4545721
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Hasso »

Det är tydligen AGA Gas som ska ta över Mackarna i Örebro, kan det bli naturgas rakt av istället för avfallsproducerad Biogas då ??
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Fred »

Det blir nog så mycket biogas de kan få fram. Sen fyller de säkert upp med naturgas vid behov, precis som de gör i Stockholm.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by AndersH »

Svensk Biogas avyttrar även gasmacken i Nyköping till AGA Gas.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by henrico »

Skitkul, ska det med andra ord bli dåligt med gas och tryck i Nyköping också... Jag brukar alltid tanka där på väg söderut för att slippa Stockholmseländet!!

Sent from my NookColor using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Fred »

Nu när beslutet väl är taget i Stockholm att "toppa upp" med naturgas så har vi inget elände längre. Själv har jag inget problem alls att hitta gas (dock besöker jag i princip bara tre ställen: Täby, Hagby och Upplands Väsby) och det skrivs inget på forumet från andra stockholmsmedlemmar, så jag tror nog att läget är riktigt stabilt just nu...äntligen! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by henrico »

Håller inte med... Men jag tankar i söderort. Finns gas men oftast fruktansvärda köer och Nacka fortfarande ej öppnad.

Sent from my NookColor using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Fred »

Då har ni det värre söder om stan än vad vi har det här uppe på norrsidan. Jag tror inte jag stått i kö någon gång det senaste halvåret...fast det beror ju inte bara på var man tankar utan också när man gör det.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by track_snake »

Hasso wrote:Svensk Biogas kan inte leverera tillräckligt med Gas till sina mackar i Örebro och kommer därför att sälja dom till annan biogasaktör. Undrar bara till vem ?? inte offentligt än. Swedisch Biogas har ju en produktionsanläggning i Örebro som levererar till statsbussarna. Märkligt företeelse.
Sedan 2006 har företaget Svensk Biogas levererat biogas till Örebro. Men under dem senaste två åren har försäljningen ökat med 70%.

Enligt Stellan Jacobsson VD på Svensk Biogas så är företaget för litet för att klara den den ökande efterfrågan.

– Vi har svårt att orka hänga med utvecklingen, och att öka vår kapacitet för biogas, säger han.

Det ökade trycker kräver att Svensk Biogas expanderar, men företaget som håller till i Östergötland har inga planer på att expandera och väljer istället att sälja mackarna till en ny aktör.

– Vi står inför ett skifte där vi kommer att avyttra mackarna till en annan aktör, det kommer ske nu under juni månad. Våra kunder kommer kunna använda samma tankkort fram till september månad och dem kommer få information inom kort om hur det här skiftet kommer att gå till.
---------------------------------------------
Enligt uppgift har gasbussarna i Örebro bara gått delvis på biogas. Ca. 80% naturgas och 20% biogas.

mvh/track_snake
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Hasso »

"Vi står inför ett skifte där vi kommer att avyttra mackarna till en annan aktör, det kommer ske nu under juni månad. Våra kunder kommer kunna använda samma tankkort fram till september månad och dem kommer få information inom kort om hur det här skiftet kommer att gå till."

Nu är det straxt september inte ett ljud från varken Svensk biogas eller AGA angående betalkort mm.
Många ställer sig frågande av de jag mött vid tankning. Får väl mejla SB.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Svensk biogas säljer mackarna i Örebro

Post by Hasso »

De ringde från AGA idag. efter att jag mejlat svensk biogas.
fick även detta på mejl . Detta skulle varit uppstatt vpå mackarna men inte jag eller nån annan har sett det inte förra fredagen i allfall.
AGA informerar
AGA har tagit över två tankstationer i Örebro från Svensk Biogas.
Under sommaren kan du betala med de gamla Svensk Biogas-korten.
Under hösten:
- Byter vi till Preemkort på Gustavsvik och Tanka-kort på Rejmes.
(även andra betalkort så som VISA och Mastercard kommer att
fungera).
- Information till kunderna kommer med Svensk Biogas augustifaktura.
- Preemkort beställer man på 010-450 10 00
- Tankakort beställer man på 031-83 89 90
Gustavsvik får stödleveranser under hela sommaren och hösten. AGA
kommer även uppgradera kapaciteten på Rejmes under hösten, klart
senast november 2011.
AGAs servicepersonal utgår från Örebro vilket gör att eventuella avbrott
blir korta.
Felanmälan AGA 08-731 10 20 www.aga.se
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Post Reply