Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post Reply
Moxie
Posts: 2
Joined: 2011-06-04, 10:58

Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Moxie »

Hej alla!

Vi är nyblivna ägare till en V70 Bi-fuel -07 sedan 1 juni.
Jag registrerade mig på spritmonitor.de för att kunna se förbrukning mm, men det är en sak jag inte förstått:
Vad är skillnaden mellan CNG H och CNG L? Vilken typ tankar jag?
Jag har sökt på internet utan att finna något svar.
Kan ni hjälpa mig?

Tack på förhand.
Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Fred »

Exakt vad skillnaden är vet jag inte, sidan är i första hand avsedd för tyska marknaden där de kanske har lite andra kvalitéer på gas än vad vi har. Dock kan vi mycket väl använda oss av de två typerna för att för vår egen del skilja på när vi tankar naturgas resp. biogas.

Spritmonitor är i mina ögon inte i första hand ett verktyg för att se snittförbrukning utan ett statistikverktyg för att logga sina fordonskostnader i korrelation till vilka utgiftsbärare man har. Alltså, det kan ju vara intressant att kunna se statistik över hur mycket naturgas (CNG H) man kört upp och vad det kostat per mil jämfört med biogas (CNG L). Du vet säkert redan att naturgas har högre energivärde än biogas och att du därför kommer längre på en full tank naturgas. Priset ligger också oftast högre på naturgas och här kommer Spritmonitor in, helt enkelt genom att du kan se ifall du får valuta för det högre priset.

Själva beteckningarna står för Compressed Natural Gas High/Low. Dock påverkar enheten inte din statistik utan den är bara till för att du själv ska kunna skilja på gasens olika "kvalité", om du vill.

Välkommen till forumet Moxie och grattis till bästa valet av bil! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by avozetta »

Grattis till val av bil!

Var bor ni? I Stockholm vet vi i princip aldrig vad vi kör på, ren biogas, ren naturgas eller alla möjliga blandningar där emellan och då är det ingen vits att försöka hålla isär H eller L.
När det gäller förbrukning så är det flera faktorer (jämfört ett flytande drivmedel) som spelar in vilket gör att det tar tid innan snittförbrukningen kommer att stabiliseras. Förutom kvalitén på gasen som Fred redan nämnt så påverkar trycket i pumpen och temperaturen också, d.v.s. hur mycket gas du får i tanken vid just det tillfället. Det går att registrera icke fulla tankningar och även mer eller mindre misslyckade och har man koll på detta (skriv på kvittot) så kan man få än bra känsla för förbrukningen så småningom, min uppfattning är att det tog minst ett år och då har man fått med hela temperaturskalan också.

Ser att du börjat registrera redan och du verkar har koll på att tyskarna använder kg i stället för Nm3 och att vi använder omräkningsfaktorn 0,8.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Fred »

En parentes: Tankar man på Statoil Upplands Väsby eller Galoppfältet så är det, åtminstone nu, 100 % naturgas. Detta på grund av att gasen levereras i flytande form och det finns inte att tillgå som biogas.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Maoomaoo
Posts: 1
Joined: 2011-06-10, 08:32

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Maoomaoo »

Stämmer det att det är Naturgas de har på macken i Väsby?
Jag skall beställa en Passat Ecofuel nu i juni och firman ligger i Väsby så det skulle sitta fint med en mack med naturgas i närheten.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Fred »

Ja, det var ju det jag skrev...och även varför det är så... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Moxie
Posts: 2
Joined: 2011-06-04, 10:58

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Moxie »

Tack för era svar!

Jag bor i södra Halland och har en Eon-station i princip runt knuten. Förutom det så finns det ganska gott om stationer utmed de sträckor som vi normalt kör. Stationen hemmavid har 50/50-gas.

Jag körde med husvagnen til besiktningen häromdagen och fick intrycket av att bilen drog betydligt mer gas med husvagnen tillkopplad. Någon som har koll på det? Att den drar mer kan jag givetvis förstå, men det kändes som att det var orimligt mycket mer.

Vi är väldigt nöjda så här långt och hoppas att vi får många år tillsammand med vår Bi-fuel.:)
Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nykomling undrar om spritmonitor.de

Post by Fred »

Moxie,

Du kan inte avgöra på endast en körning ifall bilen drar mycket eller lite. Läs det Avozetta skrev en gång till; du behöver släpa runt på husvagnen många mil och logga många tankningar för att kunna dra någon slutsats. Spritmonitor kan hjälpa dig med detta genom att du väljer att markera just husvagnsdragningarna med valet "Trailer" (vilket förövrigt är ganska nytt där).

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply