Snart kommer Mercedes att börja serieproducera B-klass i bränslecellsutförande, kallat B Class F-CELL.
http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451 ... 0-0-0.html
Produktion skall börja i slutet av -09 med leverans av första 200 bilarna i början av nästa år.
Räckvidd 38,5 mil, skall fungera från kallstart från -25 grader.
MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion
----------------------------------S-klasse wrote:Snart kommer Mercedes att börja serieproducera B-klass i bränslecellsutförande, kallat B Class F-CELL.
http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451 ... 0-0-0.html
Produktion skall börja i slutet av -09 med leverans av första 200 bilarna i början av nästa år.
Räckvidd 38,5 mil, skall fungera från kallstart från -25 grader.
Vi skall kanske tillägga att bränslecellsbilarnas akilleshäl är att vätgasen oftast framställs genom elektrolys och att det antal kwh som krävs för att ge full tank med en körsträcka på 38 mil skulle man om man byter bränslecellen mot lite batterier kunna komma över 100 mil med bilen som batteridriven elbil på (nåja, får lägga på lite extra förbrukning för batterivikten men det skiljer ändå ganska mycket).
Bränslecellsbilar är därför bra bara om man har god tillgång på t.ex. kärnkraftsel. Men skall man köra på vindkraft, som bilden antyder, är det viktigt att man hushållar med den förnyelsebara elen, och då är konventionell elbilsteknologi bättre. Eller en pluginhybrid diesel/el.
mvh/track_snake
Re: MB B-klass i Bränslecellsutförande - begränsad produktion
Exakt.. Dock är det bara 4-6% av världens Vätgas som framställs genom elektrolys.. Den mesta delen framställs ur Naturgas eller Olja.. (70-80%).. Alltså .. Köp en elbil istället!track_snake wrote:----------------------------------S-klasse wrote:Snart kommer Mercedes att börja serieproducera B-klass i bränslecellsutförande, kallat B Class F-CELL.
http://www.daimler.com/dccom/0-5-658451 ... 0-0-0.html
Produktion skall börja i slutet av -09 med leverans av första 200 bilarna i början av nästa år.
Räckvidd 38,5 mil, skall fungera från kallstart från -25 grader.
Vi skall kanske tillägga att bränslecellsbilarnas akilleshäl är att vätgasen oftast framställs genom elektrolys och att det antal kwh som krävs för att ge full tank med en körsträcka på 38 mil skulle man om man byter bränslecellen mot lite batterier kunna komma över 100 mil med bilen som batteridriven elbil på (nåja, får lägga på lite extra förbrukning för batterivikten men det skiljer ändå ganska mycket).
Bränslecellsbilar är därför bra bara om man har god tillgång på t.ex. kärnkraftsel. Men skall man köra på vindkraft, som bilden antyder, är det viktigt att man hushållar med den förnyelsebara elen, och då är konventionell elbilsteknologi bättre. Eller en pluginhybrid diesel/el.
mvh/track_snake