V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Malkus »

Hej!

Jag får kraftigt missljud från gassystemet vid gaspådrag. Frekvensen direkt avhängingt av gaspådrag / belastning.

Låter som en gammal voicebox typ... Vibrationerna tycker jag mig härlett till högtrycksregulatorn men denna sitter skruvad i lågtrycksregulatorn i sig så jag är ej 100.

Jag är mycket tacksam för tips hur man kommer tillrätta med detta :?

Mvh

Malkus
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Hewey »

Hej,

Jag har också misljud i motorrum när jag kör med gas vid mellan belastning. En vinande ljud, vet inte hur att säga bättre. Kanske det är ju högtryckregulatorn, eftersom jag har renoverad lågtrycksidan, och misljudet kommer fortfarande. Om jag har tillräckligt energi i sommartiden, ska jag ta isär högtrycksregulatorn och se om det finns smuts / dåliga O-ringar osv. som man kan fixa. Om det hjälper inte, dvs. "the whistling sound is not a bug, it's a feature..." -> det är bara så, jag kan leva med den. Jag har nu kört 8000 mil med misljudet utan problemer.

Mvh, Hewey

EDIT: grammatiken
Last edited by Hewey on 2011-05-09, 14:21, edited 2 times in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Malkus »

Jag är rädd för att vårt problem är värre än så.... Det överröstar allt i bilen och går inte att hålla en konversation med samtalsnivå.... :? Undrar om det är högtrycksregulatorn..?
Mvh

M
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Hewey »

Ojoj, ni måste ha mycket dåligare problem då. Kanske du vill vara pionjären och renovera en gammal högtrycksregulator? Eller har någon annan gjort det före? Det kan vara bara smutsig inne. Jag har aldrig mätat gastrycket från högtryckregulatorn, men troligen det går att anpassa en (hög)tryckmätare (tex. en sådan som man användar till cylinder kompression testing... max. ~16 bar eller så) till högtryckregulatorn. Det skulle vara ca. 8 bar gastryck efter högtrycksregulatorn, och jag tror att man justerar trycket sådant att man bara roterar den övre sidan av högtryckregulatorn. Troligen där finns en fjäder under övresidakoppen som belastar en gasventil. Stora delen av här information är bara mina gissningar, men 8 bar skulle stämma.

Som vanlig, en varning för alla självmekarna: gör ingenting om du fattar inte hur gas systemet fungerar. Alltid låta gastrycket gå först innan du öppnar gaslinjen: låt motorn gå med gas -> stänga tankventilen -> vänta tills motorn stannar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Malkus »

Ljudet verkar vara relaterat till gastrycket i systemet. Efter en tids körning nu så har ljudet försvunnit. Ska bli intressant att höra vad som händer vid nästa fulltankning..

Mvh

Malkus
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Hewey »

Det känns logisk att hög gastryck med full tank är hårdare för regulatorn att handla. Vad var tankfyllningsnivån när ljudet försvann?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
martinv
Posts: 2
Joined: 2009-10-29, 10:34
Location: Knivsta

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by martinv »

Jag hade detta högljudda problem för två å sedan på vår Opel Astra. Jag fick rådet att ställa ner trycket på högtrycksregulatorn (moturs), då försvann ljudet. Nu har det återkommit och om jag ställer ner ytterliggare blir motorn för svag och dessutom tror systemet att gasen är slut när man försöker accelerera.
Kanske är det dags att byta högtrycksregulatorn? Eller går den att reparera?
Opel Astra 1,6 2001 (efterkonverterad)
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Malkus »

Efter 2 gastakningar försvann missljudet från vår bil...
Uppstod efter stegmotorn pajade och jag försökte forcera igång den på gas... Som tur var repade den sig efter denna tveksamma övning
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -00 Bifuel missljud i gassystem

Post by Hewey »

MartinV: Jag vet inte vilken typ av högtryckregulator du har, och hur mycket ska trycket vara efter den. Säkert går det åtminstone att rensa alla delar. Man skulle bara veta hur mycket ska trycket vara, och man skulle ha passande tryckmätare, för att kunna justera trycket efter renoveringen.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply