Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post Reply
just_d
Posts: 2
Joined: 2011-04-09, 20:05

Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post by just_d »

Då är man ny på det här med gasbilar.. Köpte en 05-a v70. Fullservad 25t´mil osv... Men den stängs av ibland när man kör på gas. Tanken visar tomt efter bara halva förbrukningnen (gas),eäven mycket torstig på gas. Bilen är trögstartad och slö ibland men annars mycket fin för dom pengarna jag betalat ;) Sen tycker jag att det är rolig att köra miljövänligt
Jag antar att det är gasregulatorn som spökar.. Fick läsa igenom forumet för att komma fram till det. Sen troro jag att stiften är dåliga.
Nu till frågan: Kan jag byta dena regulator själv eller måste jag gå till verkstad??
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post by Mange »

Välkommen! Intressant i detta fall kan vara huruvida du köpt den privat eller av en handlare?
V70BiFuel2008
just_d
Posts: 2
Joined: 2011-04-09, 20:05

Re: Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post by just_d »

Köpte bilen privat.. 23 000 är lagom för en 05-a ;) Man idag så stängde den av sig när jag tog en skarp sväng.. Hmm... konstigt.. då körde jag på bensin.. Ska jöra en stor service på den. Men vad ska man göra för extra på en be-fuel?? Finns det nån protokoll att ladda ner??

Mvh
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post by Hewey »

Om gastankmätarn ger fel signal, det är något man kan först reparera. Jag vet inte om det kan värkligen orsaka en motorstopp, någon som vet? Kanske det finns någon typ av el-kabel fel i motorrum, när du tar en skarp sväng och motorn rör sig? Det är troligt att din gastryckregulator har slitna O-ringar & smuts inne efter 25000 mil. Om du är en seriös självmekare, du kan hitta information här på forumet, hur man gör service med gasdelar. Alltid innan man öppnar högtryckgaslinjen, man måste först tömma gastrycket! Läsa mer om saker innan du gör själv service för gasdelar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post by Jonas »

Min gasmätare visar fel sedan ett halvår, lite som trådskaparen beskriver. Dessutom går den inte över till bensin om gasen tar slut, istället hostar motorn och motorlampan tänds etc. Enligt Bilia är det tryck- och tempgivaren i bakre tanken som förmodligen lagt av eftersom den hade satt felkoder (!). 8000:- för att byta något som kanske inte ens löser problemet, det tackade jag nej till. Besiktningen sa inget heller när dom läste felkoderna härom dagen så antagligen har de inte kommit åter efter att Bilia rensade eller så är dom så pass modellspecifika att de inte visas hos BPs datorer.

Sent from my HTC using Tapatalk
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Nyinköpt Gas bil med massa defekter

Post by Jonas »

Glömde en sak, min volvo var märkbart törstig hela vintern. Bytte till slut termostat när jag noterade att temperaturen var för låg och därmed sjönk också bränsleförbrukningen en del, 10-15% alla gånger. Läste i något annat forum om fler volvoägare med samma erfarenhet.

Sent from my HTC using Tapatalk
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply