V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Malkus »

Hej!

Vi köpte en V70 i förrgår. Gastankmätaren var knepig och visade halv tank när det var tomt. Säljaren åkte med och tankade lite gas och demonstrarade att det gick fin fint på gas.

Efter 5 milaturen tillbaka med bilen så tvärvägrar den gå på gas? Bilen utsattes för den skonsammaste av avfettningar i mototutrymmet vid hemkomst. Har plåst rent alla gaskontakter och sprejat med WD40. Felet kvarstår...

Sitter gamla slitna gasstift i som skall bytas ikväll men tror inte det beror på dem. Gick perfekt innan. Nu misständer den inte ens bara tvärdör. Jag hör magnetventilen klicka bak vid tanken när jag slår om på gasknappen.

Jag har avläst felkoder. Värmaren till främre lambda sonden är kass... engine check lampan har lyst hela tiden så det är nog inget nytt.. Finns inga felkoder till gasanläggningen på dessa tror jag..

Nått tips i vilken ände jag ska börja rota?

Mvh

Malkus
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Malkus »

Har nu inspekterat gasfiltret. Ingen olja att tala om liten hinna bara på insidan av stålcylindern.

Gas kommer fram till stegmotorhuset. Har haft loss magnetventilen och provkört den mot ett batteri. Då den spänningssätts flyger nålen in. Borde va ok?!

Nästa steg är som jag förstår det stegmotorn. Hur kontrollerar jag denna?

Mvh

Malkus
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Hewey »

Om det finns bra gastryck (0,96 bar större än insuglufttryck) i fördelaren och magnetventilen fungerar, är det ju bara stegmotorn kvar som kontrollerar gasflödet till insug. Tyvärr vet jag ingen annan väg att testa stegmotorn än att försöka en annan stegmotorn som fungerar säkert.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Malkus »

Hej Hewey!

Tack för ditt svar. Jag labbade lite med stegmotorer tidigare då jag satte ihop ett Megsquirt styrsystem till en annan bil där jag även styrde en tomgångsmotor. Tomgångsmotorn på den bilen var igentligen bara ett gäng spolar som växlade polaritet. Antar att denna stegmotor fungerar likadant men ej säker..

För att testa stegmotorn på den andra bilen kunde man ohmmäta mellan stiften om spolarna var hela. Var det kontakt mellan dem parvis så var det frid och fröjd.
Denna får styrspänning men är helt livlös. Jag letar nu efter någon ersättare. Jag vet inte hur pass utbytbara de är mellan modeller.

Jag har 2,4L 20V Bi-Fuel motorn i min bil fast gamla karossen. Var ett rätt snävt spann som dessa tillverkades under. Äldre V70 har annan typ av tomgångsmotor och anslutning...


Någon som jar en stegmotor att sälja??
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Hewey »

Jag har också en likadan bil som du, med nyare motorn B5244SG. Stegmotorn i gasfördelaren är redan CAN-bus styrd, Volvo nummer 8653822, som finns också i nyare Bifuel Volvos (2001-200? S60, V70, S80). I bildelsbasen en hel gasfördelare kostar ~3000 kr. Jag har också väntat när min stegmotorn går sönder, lyckligt den fungerar fortfarande efter 25 000 mil. En ny del från Volvo skulle kosta ~500 € här i Finland :shock:
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Malkus »

jag hörde igår... nya priser,, över 8000 SEK.... Nej tack... säljs inte separat längre. Jag har fått in pris från tyskland på 330€ + moms.... fortfarande ett hårt slag mot ekonomin....
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Hewey »

Kolla det här, kanske dom säljer bara stegmotorn billigt.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20318827

Om det går bara att köpa allt tillsammans, du kan sälja tryckregulatorn för mig om du behöver det inte :mrgreen: *Vill försöka nyare kombi-regulator*
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Malkus »

Tjena Hewey!

Vad tror du om denna? Ser lite fräschare ut!

Mvh
Malkus
Posts: 15
Joined: 2011-04-12, 13:56

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Malkus »

Bilen är nu åter igång! Stegmotorn hade pajat. Ny stegmotor så går den jättefint.

Fuktsäkringen i ovandel av stegmotorn är i princip obefintlig!! Den är helt otätad med ett plastlock. Under detta sitter styrelektroniken till motorn.

Dessa stegmotorer är inte anpassade för att sitta i den miljön som ett ett motorutrymmer erbjuder i en bil... :evil:

Jqag har nu däremot ett kraftigt missljud från gassystemet vid gaspådrag... :?

Tacksam för alla tips och råd.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-fuel -00 Går ej på gas helt plötsligt

Post by Hewey »

Grattis för reparation succé.
Malkus wrote:Fuktsäkringen i ovandel av stegmotorn är i princip obefintlig!! Den är helt otätad med ett plastlock. Under detta sitter styrelektroniken till motorn.

Vet du vad? Jag har funderat om den samma sak om fuktsäkring. Min bil är troligen en gammal taxi från Tyskland. I stegmotorhuvudet man kan se att det finns någon typ av svart lim i huvuddelen, och extra lim har varit borttagen med en skalpell. Dom måste ha redan vetat om problemet i Tyskland -> någon klok taxichaufför hade limmad stegmotorn själv på förhand. Därför min stegmotorn fungerar fortfarande på 25000 mil.
Image
Malkus wrote:Dessa stegmotorer är inte anpassade för att sitta i den miljön som ett ett motorutrymmer erbjuder i en bil... :evil:
ALLA nya Volvo Bi-Fuel ägarna, OBS!!! Gasfördelaren med stegmotorn ligger i era bilar i mycket dålig plats, under insug, låg i motorrummet. Vatten kommer rakt till den via kylaren. I våra gamla bilar, gasfördelaren ligger upp i motorrum, över avgasserien i en tork plats. Om fukten fortfarande kan paja en stegmotorn där, det är ingen mirakel om stegmotorna utan fuktsäkringar pajar ofta i den fuktig plats i era bilar. Kanske vi får också bilder om en öppnat stegmotorn från Malkus.

Jag ska skriva om misljudet till den annan tråd som du har startad.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply