Tankning avbryter

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Hej

Vi köpte nyligen en V70 -06 Bi-Fuel. I samma veva smygöppnade Hermibil i Växjö sin tankstation vilket ju är jättebra!
Vi har tankat fullt på den stationen en gång utan bekymmer.
Bilen var full med gas när vi hämtade den och vi har lyckats tanka fullt en gång men sedan har det helt misslyckats.
Nästa tillfälle vi skulle tanka så avbröts tankningen kort efter "provtryckning". Jag provade upprepade gånger utan framgång. Enligt kvittot trycktes det i ca 2,2 + 0,06 + 0,07 + 0,09 Nm3
Personal från Hermibil var ute och försökte hjälpa till men resultatet blev detsamma. Teorin var att själva nippeln/tankmunstycket (vad heter det?!) hade någon liten skada som gjorde att det inte slöt helt tätt. Vi hittade en liten grad som lätt putsades bort med smärgelduk.
samma resultat efter denna justering. Mönstret är samma som ovan, dvs lite mer vid första försöket och sedan bara småsmå mängder.

Någon som har idé vad som kan vara fel eller tips på något mer vi kan pröva.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankning avbryter

Post by Stålis »

Hej och välkommen till forumet!

Kul att växjömacken är på G.

Egentligen har jag inget direkt lösningsförslag för dina tankningsbekymmer - bara några funderingar för att ev ringa in problemet.

Har du provat att tanka på nån annan gasmack?

Kan andra bilar tankas utan problem vid samma pump?

Vad säger säljaren / tidigare ägaren?

Någon skillnad beroende på mängden gas i bilens tank?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Hej!
Tack för svar.

Jo det är kul att det äntligen blir en gasmack i växjö. På tiden.
Jag har provat två tankmunstycken på samma pump i växjö men ingen annanstans. Har inte haft möjlighet än.
Andra bilar fungerar bra att tanka. Var flera bilar förbi under tiden jag var där. Personal på Hermibil tankade sin bil utan bekymmer och försökte hjälpa mig utan framgång.
De har inte sett något liknande tidigare.
Teorin är att det är fel på munstycket i bilen. Finns en liten skada. Ska prova att byta det.

Stefan
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Har idag fått tankningsröret utbytt, vilket inkluderar själva nippeln/munstycket. Det gav dock ingen effekt. Jag kan fortfarande inte få i mer än 2-3 Nm3 innan kompressorn slår ifrån.

Hade varit intressant att veta vad som kan få kompressorn att slå ifrån förutom en otät koppling och full tank, någon som vet?

På verkstaden pratade de om en magnetventil mellan tankröret och tankarna. Eventuellt skulle denna kunna vara defekt. Någon som varit ute för detta?

Alla tips mottages tacksamt!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tankning avbryter

Post by AndersH »

Eventuella grader på utsidan av tanknippeln ska inte kunna orsaka läckage eftersom det är den lilla O-ringen inuti tanknippeln som ska sköta om tätningen. Utsidan av tanknippeln ska bara göra det möjligt för "klorna" i tankmunstycket att greppa tag om tanknippeln.

Det finns en påfyllningsventil som ska öppnas när man lägger på ett tillräckligt högt tryck genom tanknippeln. Om inte påfyllningsventilen öppnas så borde det ge dina felsymptom tycker jag. Påfyllningsventilen sitter ihopbyggd med samma enhet (8/88 i figuren nedan) som även innehåller magnetventilen och som sitter på högra gaveln av stora gastanken, så frågan är om det går att byta påfyllningsventilen separat?

Image
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Re: Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Hej

Har diskuterat vidare med verkstan och tankinnehavaren och de menar också att det är O-ringen som tätar precis som du säger.

De var också inne på ventilen som sitter i anslutning till tanken. Känns bara underligt att den skulle släppa in lite gas och sedan stänga. Den fungerade ju även att tanka fullt en gång.... Men att se över/byta den (hela ventilen inkl magnetventil då verkar det) är väl nästa steg antar jag.

Eftersom Volvo-verkstan i Växjö inte verkar så hemma på gasbilar så hamnade jag hos Påbyggarna som efterkonverterar andra bilar. De hade däremot inte direkt koll på vilka grejor som sitter i Volvo men skulle forska. Någon som vet vad det kallas, modellnummer eller liknande?
Jag kikade lite på laga.se och bildelsbasen utan framgång.

Var hittade du bilden förresten? Finns det möjligen sprängskisser eller liknande?


/Stefan
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tankning avbryter

Post by AndersH »

Bilden hämtade jag från ett elschema som finns att hämta från följande lilla guldgruva:

http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams/
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Re: Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Tack!
Nu gäller bara att lära sig hitta i de massiva filerna =)
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Re: Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Nu har jag provat att tank på en annan station och det fungerar! fick i ca 21Nm3, är det ok?
Lycka!

Men frågan kvarstår; varför kan jag INTE tanka på en station som andra bevisligen använder?

Ska ta en ny runda med Hermibil om deras station.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tankning avbryter

Post by AndersH »

Att klämma i 21 Nm3 i en tomkörd Volvo V70 är helt okej! :) Jag har som mest fått i 22 Nm3 men då var nog pumpen på extremt gott humör.
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Re: Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

bra, då är det inte en massa skit i tanken i alla fall.
Är bara obegripligt för mig varför det det går att tanka på en station men inte en annan OCH att ingen annan verkar hört talas liknande problem.

OK om det bara varit jag som inte kunde hantera tankningen som gas-nybörjare men när de som driver macken inte heller lyckas, två olika personer. Kombon av min bil och deras tankstation går inte. Skumt.

Tyckte förresten om den typ av munstycke som E-on/OKQ8 hade på sin station i Älmhult. Lätthanterat, väldigt likt bensintankning (pistolgrepp och sedan en startknapp på pumpen) jämfört med den typ som Preem/Hermibil har i Växjö (spak man ska vrida 180 grader). Den senare är inte svåranvänd efter ett par försök men lite annorlunda...
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tankning avbryter

Post by Hewey »

Välkommen till gasbilisters mysteriska välrden... Det ofta finns saker som ingen kan förklara. Tex. jag hade problemer i vintertid med en vissa gasmack: tankningsnippeln började att läcka efter jag hade tankad där. Nuförtiden det känns att det finns bästa hjälp för problemet, om jag bara väntar en liten stund efter gasflödet har slutat, innan jag lossar tankningmunstycken. Vet inte vilken har felet, tankningsnippeln i min bil eller tankningsmunstycket i den macka. Kanske det är lite båda = kombination. Men ingen fara, jag har lärnt hur man kommer förbi. Om nippeln läcker fortfarande ibland, jag länkar munstycket till nippeln igen och väntar lite till, och försöker att lossa den igen. Ibland det känner att man måste lossa munstycket (=vrida spaket) väldigt snabbt, och då ibland väldigt långsamt... :)

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
styrbiorn
Posts: 8
Joined: 2011-04-04, 23:03

Re: Tankning avbryter

Post by styrbiorn »

Hej igen
Tänkte bara berätta att nu fungerar det att tanka på Hermibil.
Mysko?
Javisst!
Nu fungerar det iallafall. Nästa stega är att få dem att sänka priset från 14 kr till 12.30 som alla andra tar.
Tack för alla tips
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Tankning avbryter

Post by GöranB »

Ett bra initiativ.
14 till 11,37 är bättre :D
Säg till om/när du lyckats.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
Post Reply