MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by S-klasse »

Nya Mercedes E-klass (W212), som förövrigt har premiär i helgen, har hittills enbart visats upp i bensin & diesel utföranden (upp till 23% bränslesnålare än W211) och många har funderat på vad som hänt med NGT varianten.

Hittade nedanstående artikel som nämner att de har en NGT uppföljare för nya E-klass på gång :

http://www.erdgas-fahren.de/Privatkunde ... berer.html
Auch Mercedes-Benz zählt zu den Ausstellern auf der AMI, die attraktive Erdgasmodelle präsentieren. Das Unternehmen wird künftig auch wieder ein Modell der neuen E-Klasse als Erdgasvariante auf den Markt bringen und bietet den Besuchern der AMI erste Informationen und ein Fahrzeug zur Ansicht.
AMI är en just nu pågående utställning : http://www.ami-leipzig.de/
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Spännande! Hoppas den nya E-klass-Mercedesen får betydligt bättre räckvidd än den gamla, då kan den bli en storsäljare och göra gasbilar än mer attraktiva.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Den kommer nog att utgöra ett bra komplement på CNG-marknaden inom det segmentet. Blir den som tidigare baserad på instegsbensinaren på 184 hk kommer den också att bli snålare än tidigare. Hoppas att den kommer i den senare kombimodellen också.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

S-klasse wrote:Den kommer nog att utgöra ett bra komplement på CNG-marknaden inom det segmentet. Blir den som tidigare baserad på instegsbensinaren på 184 hk kommer den också att bli snålare än tidigare. Hoppas att den kommer i den senare kombimodellen också.
Förhoppningsvis kommer bilen dessutom sätta fart på Volvo med att ta fram en riktigt konkurenskraftig modell. Som det är nu så ligger de efter i utvecklingen om man jämför med Passaten.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote:
Förhoppningsvis kommer bilen dessutom sätta fart på Volvo med att ta fram en riktigt konkkurenskraftig modell. Som det är nu så ligger de efter i utvecklingen om man jämför med Passaten.
Ja, och det är märkligt att de envisas med att fortsätta med så stora motorer. V70:n som ska konverteras från aug är ju på hela 2,5 l, Passatens motor är bara på 1,4 l. Visserligen ska den nya Volvon ge hela 230 Hk, men räckvidden blir bara ca 30 mil och det förslår inte alls mot Passatens ca 45 mil. För att Volvo ska kunna konkurrera tror jag dess räckvidd måste vara minst 40 mil. Volvon blir dessutom mer än 30 000 kr dyrare än Passaten (ca 320 000 kr mot 287 500).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by S-klasse »

Var förbi MB handlaren i Akalla/Kista idag, pratade lite NGT bilar, och tydligen är det nu klart att nuvarande E-klass;en kommer i NGT utförande till 2011 års modell/under 2011. Dock enbart i sedan utförandet p.s.s. förut.

Föregående E 200 NGT verkar för övrigt hålla begagnat priserna väldigt bra. Förutom någon enstaka taxi med 40+ 000 mil på mätaren verkar de fortfarnade börja kring 225 000 och uppåt trots att den nya och aggressivt prissatta E-klassen funnits i snart ett år.
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Primus »

Någon som vet något aktuellt kring E-klass och gas?

Jag åkte med en taxi och chauffören sa att han hade hört av en kollega som hade hört från en taxiägare... Ja ni förstår säkerheten i det jag nu skriver.. 8)

Men enligt denna man så hade en person tre led bort hört att MB kommer med en gas i vinter och att den ska komma som kombi. Tydligen var denna taxiägare kund hos MB sedan 200 år tillbaka så han hade hört detta i samband med diskussioner om att köpa två nya bilar under hösten.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by S-klasse »

Kollade en Mercedeskälla och hittade nedanstående notering :

http://www.jesmb.de/indexie.htm
14.03.2010 E-Klasse NGT kommt wieder
Für das Modelljahr 2011 wird es in der E-Klasse einige Neuerungen geben. So wird der von 2004 bis 2008 gebaute E 200 NGT (Baureihe 211) in der Baureihe 212 im Herbst 2010 wieder kommen (Farbericht vom 211er NGT siehe hier). Er basiert dann auf dem M271 EVO Motor mit Turbolader.
Ser även på andra ställen notering om ny 200 NGT modell i slutet av 2010, vilket överensstämmer med vad jag hört från MB handlare.
Kollade dock Mercedes egna sidor och där nämns inte den nya modellen ännu, fast det är kanske inte höst ännu.
pemich
Posts: 2
Joined: 2010-12-13, 19:27

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by pemich »

Angående E200 NGT. Jag kör taxi i Taxi Stockholm och kan nu äntligen med glädje upplysa om att jag fick ett samtal från MB om att min bil nu kommer att byggas med start i februari 2011. Sannolik leverans april. Data/prestanda lite otydligt. Men det verkar som att gastanken ska vara lite större. Man angav 37 mil som räckvidd. Om detta avser biogas eller uppblandad är ännu oklart.
Vladde
Posts: 2
Joined: 2010-12-16, 23:35

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Vladde »

Det stämmer att E 200 NGT kommer att levereras till kunder under april månad. Gastanken är 19,5kg, ca 23,5 kubik. Räckvidden återstår att se, eftersom vi inte har fått någon exakt information från fabriken.
Vladimir
Säljare Mercedes-Benz Akalla
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Stålis »

Aah, förstahandsinformation! Utmärkt. Välkomna Vladde och pemich.

Blir det som förut enbart sedan eller kommer kombin den här gången också?
pemich
Posts: 2
Joined: 2010-12-13, 19:27

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by pemich »

Tack Stålis!

Ingen kombi. Det kollade jag redan i juni då jag satte upp mig på en lista. Var också på ett möte med MB o EON förra hösten och man sa då att MB tycker vill ha större volymer för att bygga kombi :cry:

Om det då stämmer att tanken rymmer 23m2 så är det ca:10% mer än tidigare modell. Tar man då hänsyn till den lägre förbrukningen så borde räckvidden bli upp till i bästa fall 20% mer.

Annars när det gäller förbrukningen som anges så misstänker jag att man syftar på naturgas som har ett annat energivärde.

Modellen börjar byggas i februari.
mrowkoob
Posts: 4
Joined: 2011-01-13, 19:51

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by mrowkoob »

Jäkligt synd att den inte kommer som kombi. Har en passat eco fuel nu och är nöjd med det men om lite över ett år skall jag har en ny och hade gärna tagit en E-klass kombi NGT. Mercedes har ju tidigare sagt att de skulle komma med en diesel hybrid (E300 Hybrid) så den kanske blir ett spännande tjänstebilsalternativ..?
Provkörde en V70 bifuel hos Volvo och den gjorde mig besviken (och jag ville verkligen tycka om den) men Passaten var helt klart en bättre gasbil. Volvos automatlåda kändes som en dinosaurie jämfört med den smidiga dsg lådan i min Passat.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by S-klasse »

Har nu hittat mer detaljer om nya E 200 NGT (W212), bekräftar tidigare uppgifter i denna tråd, samt att den nu har dykt upp i tyska prislistan f.o.m. 110110.

http://www.jesmb.de/indexie.htm kan man hitta att :
In den nächsten Tagen wird die Verkaufsfreigabe für den E 200 NGT erfolgen. Überraschenderweise basiert er nicht auf dem neuen M271 EVO (CGI-Benzindirekteinspritzung mit Turbolader), sondern verfügt wie der damalige E 200 NGT der Baureihe 211 über den 200er Kompressor-Motor. Gegenüber dem 211er NGT erhöhte sich das Erdgasspeichervolumen leicht von 18kg auf 19,5 kg. Der Kofferraum reduziert sich wie gehabt auf 400 Liter. Der Erdgasverbrauch liegt bei 5,5 kg pro 100 km. Die Erdgasreichweite beträgt somit rund 350 km nach NEFZ. Der Benzinverbrauch beträgt mit 8,1 Liter rund 0,6 Liter mehr als der vom E 200 CGI.
Die Leistung beträgt 163 PS und 240 NM. Die Beschleunigung von 0-100 wird in 10,4s absolviert und die Höchstgeschwindigkeit beträgt 224 km/h. Mit 1.735 kg ist er aufgrund der schweren Stahltanks rund 120 kg schwerer als der E 200 CGI. Der E 200 NGT wird ausschließlich mit dem 5-Gang-Automatik-Getriebe geliefert.
Förutom ovanstående hittar jag i tyska prislistan att den skall dra 4,2-4,5 kg/100 km på landsväg. Pris i Tyskland 39275 Euro +tysk moms, billigaste E 200 CGI att jämföra med är 5625 Euro billigare, men är lite svårt att jämföra eftersom E 200 CGI listas med manuell 6 växlad låda och enligt ovan har den modernare 1,8 liters turbo motorn men E 200 NGT behåller den tidigare 1,8 liters kompressorvarianten och enbart med 5-stegs automat.

Bra att den äntligen verkar komma, hade dock hoppats på fler varianter från start i.e. både manuell och automat, sedan och kombi. Så länge den finns i fler färger än svart får man kanske vara glad :lol:
Vladde
Posts: 2
Joined: 2010-12-16, 23:35

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Vladde »

Hej alla NGT intresserade.

Nu finns det nya broschyrer med E200NGT i hallarna.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Danni »

Det här kanske är old news men jag såg idag att E200 NGT går att bygga i konfiguratorn på MBs hemsida. Den är allt annat än billig med lagom mycket tillval :o
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by S-klasse »

Har nu sett nya E 200 NGT live på Geneve's bilsalong, den stod dock ej i Mercedes delen utan hos gasfordons föreningen.

Bagaget är så klart mindre än standardmodell pga tankarna men bättre än befarat.
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Bothner »

Jag har kört den nya! Vi har börjat få våra leveranser till Taxi Stockholm. Mycket tyst/Tysk... Men jag kör själv dieselVolvo så att få jobba i en "bensin" miljö igen känns nice. Skulle nog själv köpa en om inte Sverige hade flera månader vinter varje år (bakhjulsdrift) :(
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Bothner »

Jag skulle vilja höra lite recensioner nu när bilen varit ute i trafik 2 månader. Vad kan jag räkna med för förbrukning/ räckvidd mm? Är det någon som köpt ventilerade säten? Kan man det till taxiversionen? Vill ju inte ha perforerat läder i baksätet i o f s.
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Bothner »

Bothner wrote:Jag har kört den nya! Vi har börjat få våra leveranser till Taxi Stockholm. Mycket tyst/Tysk... Men jag kör själv dieselVolvo så att få jobba i en "bensin" miljö igen känns nice. Skulle nog själv köpa en om inte Sverige hade flera månader vinter varje år (bakhjulsdrift) :(
Nu har jag också köpt en!! Det blev dyrt, men det är en skön känsla att inte ha det höga dieselljudet längre (framför allt på tomgång). Körde den till tom gastank nyligen och då kom jag 300km på 27NM3 i taxitrafik med 50% motorväg. Men bilen har bara gåt 100 mil. Mycket sköna multikonturstolar där nackstödet verkligen är bakom huvudet. Det är många som köper NGT nu i taxibranschen.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: MB E 200 NGT - en uppföljare i den nya modellen är på väg!

Post by Sven »

Bothner wrote:
Bothner wrote:Det är många som köper NGT nu i taxibranschen.
Det var positiva nyheter, kan få fart på utveckling av gasbilsmarknaden, biogasproduktionen och anläggningen av nya gasmackar.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply