Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post Reply
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by Gazprom »

Hej allihopa!
Har en Astra CNG -04 som saknar skyddslock till påfyllnadsröret för gas.
Har varit på Opel och de vill ha 675:- (!!!) för en sådan. Vet någon var man kan få tag på en sådan till mer humana priser?
Har försökt kolla om det finns att få tag i utomlands (tex tyskland där det finns många gasbilar) men kan inte komma på vad denna reservdel kallas, någon som vet?

Eller är den bästa lösningen att försöka göra något lock själv?

Varför jag är så oroad är att själva yttre tanklockets gummilist inte sitter tätt mot bilens kaross, vilket gör att vatten sipprar in när det regnar och lägger sig bland annat i påfyllnadsröret för gas. vet inte om det är farligt att tanka då eller ej, men är rädd att det nu inför vintern kommer att bli kallt och att vattnet fryser till vilket kan göra det mycket svårt att tanka.

Tacksam för alla förslag!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by Fred »

Jag har för mig att denna fråga varit på tapeten tidigare och att någon hittat motsvarande gummihatt för några tior paret hos någon reservdelsshop. Eftersom gasmunstyckena per definition är lika, eftersom pumparnas munstycken är det, så bör alla gasbilars gummihattar passa alla bilar.

När det gäller det lilla vatten som samlas (tills du hittat en ny gummihatt), blås bort så mycket du kan innan du sätter på pumpslangen...du vill nog inte ha in vatten i gastanken.

Ps Välkommen till forumet! Ds

Edit: hittade tråden! VW är tydligen väldigt mycket billigare än både Volvo och Opel!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by Gazprom »

Hej!
Tackar för snabbt och givande svar!
Ska nog ta och åka förbi swedol eller VW i dagarna, så får vi se hur det går.
Vet du eller någon förresten vilken av de olika modellerna som fanns på tex swedol som passar? Verkade finnas olika storlekar...
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by Gazprom »

Nu har jag köpt på Swedol. 2st för 50 kr.
Tack för all hjälp! :D
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by torkel »

Har du artikelnummer på locket?
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by Gazprom »

Visst, artikelnumret är HK-27258. Kostar 25kr inkl. moms.
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by kallabaz »

Gott! Detta har jag letat efter!
pgerts
Posts: 2
Joined: 2011-03-04, 10:11

Re: Var köpa Gastanklock till Atra CNG -04?

Post by pgerts »

Jag köpte min Astra begagnad på KVD.
När jag öppnade tanklogket så fanns det inte lock/skydd på varken bensin eller gas.
Bensin fick bli ett Biltema - plugg som passar allt. Det är ju inte så många liter att skydda ;-)
Gas - ohemult dyrt på Opel/Bilcity så jag hittade en skarvmuff till VP-rör som jag kapade på mitten och satte ett lock på där jag kapat.
Jag fick slitsa lite för att det inte skulle vara för trögt att lossa när jag ska tanka - har funkat fint de 16 månader jag haft bilen nu.
Post Reply