Volvo S60 med ryckig gång

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Volvo S60 med ryckig gång

Post by Ollan »

Hej alla glada ForumGas-anhängare,

Jag har en Volvo S60 Bi-fuel från 2002. Har under en längre tid haft problem med ryckig gång på låga varv vid körning på gas. När bilen körs på bensin så går den som en klocka (som en vanlig Volvo S60 2.4).
Volvo-verkstadsgubben ville inte inse att bilen gick mycket ryckigt vid gasdrift utan tyckte att jag körde som en kärring men så är inte fallet eftersom jag dessutom har tillgång till en jämförbar Volvo V70N Bi-fuel från 2002 som funkar normalt även vid gasdrift.

Iaktagelser när motorn körs på gas:
När motorn är hyffsat kall och körs på gas så kan man få riktigt obehaglaga rekyler vid låga hastigheter på växel 1 och 2
Vid körning på gas har jag betydlig sämre gasrespons över hela varvtalsregistret än jämförbar Volvo V70N Bi-fuel från 2002 som också körs på gas
Om man gasar upp bilen under tomgång till 2000 rpm och sedan släpper gasen så blir motorn mkt osäker under 1 sekund när den kommer ned till 1000 rpm
Bilen är väldig känslig på kopplingen när den går på gas till följd av att den är osäker på låga varvtal. Antingen så dör den när man drar iväg från ett stopp vid rödljus eller så rycker den iväg.
När motorn är kall men körs på gas så rycker den mer än när motorn är riktigt varm

Vad som gjorts på bilen utan varken bättre eller sämre resultat:
Ställt in gastrycket
Bytt tändtift till NGK:s specialstift för gasbilar
Bytt stegmotor
Bytt gastrycksregulator
Rengjort motorn med E85-blandning i bensinen
Kört endast på bensin under en hel tank
Bytt till bra olja från Castrol

Har ni några tips eller erfarenheter kring ovan bekrivna problem?
Jag är hyffsat händig och beredd att undersöka saken och komma med ny input.
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Ollan »

Ollan wrote:Hej alla glada ForumGas-anhängare,

Jag har en Volvo S60 Bi-fuel från 2002. Har under en längre tid haft problem med ryckig gång på låga varv vid körning på gas. När bilen körs på bensin så går den som en klocka (som en vanlig Volvo S60 2.4).
Volvo-verkstadsgubben ville inte inse att bilen gick mycket ryckigt vid gasdrift utan tyckte att jag körde som en kärring men så är inte fallet eftersom jag dessutom har tillgång till en jämförbar Volvo V70N Bi-fuel från 2002 som funkar normalt även vid gasdrift.

Iaktagelser när motorn körs på gas:
När motorn är hyffsat kall och körs på gas så kan man få riktigt obehaglaga rekyler vid låga hastigheter på växel 1 och 2
Vid körning på gas har jag betydlig sämre gasrespons över hela varvtalsregistret än jämförbar Volvo V70N Bi-fuel från 2002 som också körs på gas
Om man gasar upp bilen under tomgång till 2000 rpm och sedan släpper gasen så blir motorn mkt osäker under 1 sekund när den kommer ned till 1000 rpm
Bilen är väldig känslig på kopplingen när den går på gas till följd av att den är osäker på låga varvtal. Antingen så dör den när man drar iväg från ett stopp vid rödljus eller så rycker den iväg.
När motorn är kall men körs på gas så rycker den mer än när motorn är riktigt varm

Vad som gjorts på bilen utan varken bättre eller sämre resultat:
Ställt in gastrycket
Bytt tändtift till NGK:s specialstift för gasbilar
Bytt stegmotor
Bytt gastrycksregulator
Rengjort motorn med E85-blandning i bensinen
Kört endast på bensin under en hel tank
Bytt till bra olja från Castrol

Har ni några tips eller erfarenheter kring ovan bekrivna problem?
Jag är hyffsat händig och beredd att undersöka saken och komma med ny input.
Jag har nu lagt ner några timmars felsökning på bilen under lördag fm.
Tog bort luftfiltret och kopplade bort den givare som sitter på luftfilterburkens utgång. Är detta en LMM? Efter urkopplandet tycker jag bilen går bättre på gas. Detta föranleder mig att tro att det är antingen något fel på denna givare eller spjället där luften leds in i motorn. Vad heter detta spjäll som har märket "Marelli" eller något annat italieskklingande namn.
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Fred »

Det stämmer fint att det är LMM du hänvisar till, utläst LuftMasseMätare.

Spjället heter spjällhus, gasspjäll, throttelhus m.m. kärt barn har många namn säger man ju.

Dit problem kan bero på väldigt många saker tyvärr. Dock verkar det ju som att det är något med LMM eftersom bilen går bättre med den urkopplad. Det är förövrigt ett vanligt knep för att just kolla om den felar, så du har gjort helt rätt! Mitt tips är att du köper en produkt från CRC som heter "Air sensor cleaner" (eller liknande). Den finns hos välsorterade butiker som säljer bilprodukter. (CRC gör den välkända 5-56.) Var mycket försiktig när du gör rent sensorn! Absolut ingen mekanisk rengöring med skruvmejslar eller tops...endast spraya med sprayen! Det kan hjälpa att rengöra, men det är inte säkert. Det är dock värt att testa och sprayen går att använda till andra saker, så som att rengöra kupésensorn för ACn.

Det kan även vara spjället som givit upp. Att välja den typ av spjäll som sitter i våra bilar är en av det största missarna Volvo gjort i modern tid. Gör en sökning på detta forum och på http://www.jagrullar.se så kommer du förstå vad jag menar.

Det som talar emot att din bil har ett spjäll som är på väg att ge upp är att din bil går bra på bensin. Det borde den inte göra om spjället är dåligt. Dock är det ingen dum idé att rengöra det ordentligt om du känner för det. Sök efter anvisningar om det på volvoforumet.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Ollan »

Fred wrote:Det stämmer fint att det är LMM du hänvisar till, utläst LuftMasseMätare.

Spjället heter spjällhus, gasspjäll, throttelhus m.m. kärt barn har många namn säger man ju.

Dit problem kan bero på väldigt många saker tyvärr. Dock verkar det ju som att det är något med LMM eftersom bilen går bättre med den urkopplad. Det är förövrigt ett vanligt knep för att just kolla om den felar, så du har gjort helt rätt! Mitt tips är att du köper en produkt från CRC som heter "Air sensor cleaner" (eller liknande). Den finns hos välsorterade butiker som säljer bilprodukter. (CRC gör den välkända 5-56.) Var mycket försiktig när du gör rent sensorn! Absolut ingen mekanisk rengöring med skruvmejslar eller tops...endast spraya med sprayen! Det kan hjälpa att rengöra, men det är inte säkert. Det är dock värt att testa och sprayen går att använda till andra saker, så som att rengöra kupésensorn för ACn.

Det kan även vara spjället som givit upp. Att välja den typ av spjäll som sitter i våra bilar är en av det största missarna Volvo gjort i modern tid. Gör en sökning på detta forum och på http://www.jagrullar.se så kommer du förstå vad jag menar.

Det som talar emot att din bil har ett spjäll som är på väg att ge upp är att din bil går bra på bensin. Det borde den inte göra om spjället är dåligt. Dock är det ingen dum idé att rengöra det ordentligt om du känner för det. Sök efter anvisningar om det på volvoforumet.

Mvh
/Fred

Aha. Tack för tipset.
Åker till Mekonomen imorgon och köper CRC Air Sensor Clean och sprayar på LMM:en några gånger.
Ang rengöring av spjällhuset så hittade jag lite olika tips. Någon sa bensin och någon sa T-röd. Några stalltips på den fronten?
Hur ska gasspjället stå när motorn är avstängd? Kan man justera in skivan?
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Fred »

Det går nog fint med både bensin och T-röd. Det sistnämnda är nog att föredra eftersom bensin inte är så kul att jobba med. Lacknafta har jag läst att någon använt och bromsrengöring fungerar säkert utmärkt också. Var försiktig så att inga lösningsmedel kommer i kontakt med elektriska komponenter och använd inga verktyg som kan göra repor! Endast lösningsmedel och mjuka, luddfria, trasor. Skaffa en ny packning mellan insuget och spjällhuset.

Du ska inte justera fjärilsspjället alls! Det sköter bilens dator. Jag tror att spjället alltid är lite öppet eftersom det krävs för att motorn ska gå på tomgång.

Om du känner dig sugen på att fixa med bilen själv, nu och i framtiden, så rekommenderar jag dig starkt att registrera dig på jagrullar.se. Där finns redan massor av bra information och hittar du inte det du undrar över genom att söka så finns där massor av folk som kan Volvo utan och innan som du kan fråga!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Ollan »

Fred wrote:Det går nog fint med både bensin och T-röd. Det sistnämnda är nog att föredra eftersom bensin inte är så kul att jobba med. Lacknafta har jag läst att någon använt och bromsrengöring fungerar säkert utmärkt också. Var försiktig så att inga lösningsmedel kommer i kontakt med elektriska komponenter och använd inga verktyg som kan göra repor! Endast lösningsmedel och mjuka, luddfria, trasor. Skaffa en ny packning mellan insuget och spjällhuset.

Du ska inte justera fjärilsspjället alls! Det sköter bilens dator. Jag tror att spjället alltid är lite öppet eftersom det krävs för att motorn ska gå på tomgång.

Om du känner dig sugen på att fixa med bilen själv, nu och i framtiden, så rekommenderar jag dig starkt att registrera dig på jagrullar.se. Där finns redan massor av bra information och hittar du inte det du undrar över genom att söka så finns där massor av folk som kan Volvo utan och innan som du kan fråga!

Mvh
/Fred
Uppdatering:
Har nu sprayat min LMM flödigt med CRC Air Sensor Clean och bytt mitt luftfilter. Tycker mig nu känna resultat i form av säkrare tomgång och bättre gasrepons när jag kör på gas. Hoppas verkligen inte det är placeboeffekt. Nästa helg ska jag demontera mitt gasspjäll och rengöra det noggrant och byta packning.
Återkommer!
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Fred »

Bra att det blivit lite förändring! :D Det kan ju tyda på att LLM sjunger på sista versen om problemen inte försvinner helt med rengöring eller om problemen kommer tillbaka snabbt.

Håll och uppdaterade! :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Ollan »

Lovade att jag skulle hålla er uppdaterade =)-
Jag renoverade mitt spjällhus på atech2.com. Det gjorde att min bil slutade ha en ryckig gång och tomgången blev stabil igen.
Kunde sedan stoppa tillbaka min gamla LMM igen.

:D
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Fred »

Härligt att höra! :D

Hur mycket fick du betala till Atech2 och hur lång tid tog det att få det gjort? Nu har du ju ett spjäll som inte kommer gå sönder igen vilket vi andra, som har kvar den gamla konstruktionen, inte kan skryta med. Mitt spjäll är bara drygt två år gammalt men jag räknar med att det inte kommer hålla tills bilen ger upp i övrigt.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Ollan »

Kostade mig ca 3500 kr vill jag minnas. Tog ca 2 veckor.
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Fred »

Det är ju väldigt prisvärt! Sen gäller det att man klarar sig utan bilen i två veckor bara... :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Hewey »

Man behöver inte att vänta för renoverad spjällhus från atech2. Om du ger dom typnummer av din sonder spjällhus, dom kan ha färdiga spjällhuser i lager och dom skickar en till dig, du bytar spjällhus och skickar den sönder tillbaka till atech2. Om atech2 har inga färdiga spjällhuser i lager av den samma typnummer, dom hittar en och renoverar det, och då skickar dom det till dig. Min spjällhusnummer dom hade ju inte i lager och det tog över en månad för dom att hitta en likadant sönder spjällhuset, renovera det och skicka det till mig. Men sällan går spjällhuset helt sönder så plötsligt att man kan inte köra med det en månad till. Jag vill också rekommendera ett renoverad spjällhus från atech2. Mycket bra kundtjänst då, och bra instruktioner kommer med den renoverad spjällhus. En enkel jobb att byta själv.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by AndersH »

Nu har nog mitt Magneti Marelli-spjäll (med vit etikett) i min V70N -03 efter nära 10000 mil börjat visa tydliga tecken på att det är dags att göra något. Häromdagen var tomgången obefintlig eller osäker med pendlande varvtal men det gick ändå att köra bilen med gasdrift vid landsvägskörning så jag tog mig hem. Bilen gick fint med bensindrift men det är ju något jag försöker undvika av princip. 8)

Efter att jag torkade bort sotet runt disken i spjällhuset blev det bättre men tomgången låg bara på 500 rpm till att börja med. Efter en stunds körning är alla felsymptom som bortblåsta och bilen är lika pigg som den brukar vara efter en rengöring av spjällhuset. Jag undrar förresten om det är själva rengöringen som ger denna effekt eller om det är den manuella manövreringen av spjälldisken vid rengöringen som gör att de slitna potentiometerbanorna då rensas från smuts?

Funderar i alla fall på att byta till ett renoverat spjällhus från Atech2 och göra bytet själv. Framgår det av den eventuellt medföljande instruktionen vilket åtdragningsmoment man ska använda?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by Hewey »

Ostabil tomgång med bara gasdriv kanske kommer hellre från problemer i gassystemet än i luftspjället. Förstås om det finns lite fel i luftspjället och också igassystemet i samma tid, kan också luftspjällbytet hjälpa. Det kan vara så att tomgången blir inte ostabil med bensindriv även med lite felaktig luftspjäll. I alla fall, om du bytar till atech2 luftspjäll, ska du aldrig ha luftspjällproblemer igen.

Om din gastryckregulatorn är en original del med 10000 mil, jag skulle först försöka att rena/renovera det innan luftspjällbytning. Vad är luftspjällhusets åtdragningsmoment, vet jag inte, men jag tycker att det spelar inte så mycket roll. Använda normal kraft som du skulle använda för normala M6 skruver. ECM mjukvara "reload" hos Volvo är kanske mycket mera viktigt att göra försiktigt efter bytet.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Volvo S60 med ryckig gång

Post by AndersH »

Gastrycksregulatorn i min bil har bara varit med 5000 mil så förhoppningsvis har den mycket kvar att ge innan det är dags för renovering. Bilen funkar fint just nu och jag hoppas den sköter sig under semestern. :)
Post Reply