Bo Karlsson wrote:Motorn går antingen på bensin eller gas, inte båda drivmedlen samtidigt.
Nej det är klart, det var inte så jag menade.
Men när jag startar motorn så är förbrukningssiffrorna för både gas och bensin blanka. Jag förutsätter att det beror på att körsträckan i det läget är 0.
När jag åkt en liten bit poppar det upp förbrukningssiffror för både bensin och gas.
Kan man då dra slutsatsen att övergången till gas skett någon gång mellan start och denna första uppdatering?
Eller uttryckt på ett annat sätt; förblir förbrukningssiffran för gasen blank så länge bilen går på bensin?
I så fall får man ju en mycket god uppfattning om när omslaget sker eftersom färddatorn uppdateras ofta.
Det verkar ju dock som att det
inte fungerar på det sättet då jag tyckte mig få upp en gassiffra långt innan övergång borde ha skett. Frågan är var den siffran kommer ifrån? Skall testa lite mer, kan vara jag som misstog mig eftersom körningen med all rätta tog en del uppmärksamhet från färddatorn
Bo Karlsson wrote:Uppdateringen av bränsleåtgången har ju även att göra med tidsfaktorn, eftersom förbrukningssiffrorna ändrar sig även om bilen står på tomgång.
Aha, tja det kanske är helt och hållet tidsstyrt helt enkelt.
Hur som helst jätteroligt att höra att ÅF äntligen uppmärksammat att det verkar vara ett fel. Hoppas de lyckas åtgärda detta också. Tyvärr har jag liknande erfarenheter från service - ingen felkod i datorn = inget fel