I DN:s ekonomidel idag är det ett reportage från "Elbilens förlovade land", Norge. I Osloområdet finns tre ledande elbilstilverkare. Norge har stimulerat elbilar genom bl a:
De slipper en s k registreringsavgift, kan uppgå till 100 000 norska kronor
Momsbefrielse
Ca 400 NKr i årlig bilskatt jfm ca 3 000 för vanlig bil
Gratis parkering på kommunala P-platser
Gratis elladdning i Oslo
Slipper biltullar, får köra i bussfiler, reducerad avgift på statliga bilfärjor
Den mest intressanta bilen är Think. Fakta ang Think City, modellen som kommer efter sommaren:
Längd 314 cm, bred 166 cm, vikt 1 040 kg
Maxhastighet 110 km/h
Räckvidd 160 km
Pris 290 000 svenska kronor
Återvinningsbar till drygt 90%
Framgår inte om man sitter bekvämt mer än 2 personer. Annars tycker jag priset, räckvidden och maxhastigheten är ganska bra för att vara en elbil. Om 5 år kanske räckvidden är 25-30 mil och maxhastigheten 150 km/h. Då kan elbilen bli ett riktigt intressant alternativ.
290 000 SEK för en bil med så stora begränsningar kommer aldrig bli ett alternativ för normala människor. Det framgår inte heller hur lång livslängd batterierna har, vad det kostar att byta dem eller vad det blir för miljöavgift att återvinna de uttjänta...
Elbilen har fortfarande 10 år kvar, som den alltid haft, tills den blir ett vettigt alternativ.
Jag håller med om att priset idag för bilen med de prestanda jag beskrivit inte leder till någon massförsäljning. Men om det om 5 år skulle komma en eldriven bil med plats för 4, maxfart 150 km/h, räckvidd 25-30 mil och pris på 250 000...
Jag håller med om att det talats om elbilsrevolutionen i väldigt många år, så kanske kommer det att ta sin tid. Samtidigt tycker jag Think-bilen ändå närmar sig något som skulle kunna fungera kommersiellt, t sk fr t ex de elbilar i USA som kostar runt 1 mille.
Fred wrote:290 000 SEK för en bil med så stora begränsningar kommer aldrig bli ett alternativ för normala människor. Det framgår inte heller hur lång livslängd batterierna har, vad det kostar att byta dem eller vad det blir för miljöavgift att återvinna de uttjänta...
Elbilen har fortfarande 10 år kvar, som den alltid haft, tills den blir ett vettigt alternativ.
Tänk nu på att vi pratar om Norge, där en normal bil lätt kan gå på nästan det dubbla mot vad den kostar i Sverige tack vare registreringsavgift och andra skatter. Att dessutom slippa momsen gör också en stor skillnad.
Kan tänka mig att en liknelse med Sverige hade varit om man slopade förmånsvärdet helt och hållet på elbilar. Isåfall hade jag gått iväg på direkten och köpt mig dylik elbil för 290k att ha för daglig pendling (förutsatt att laddningen gick att lösa på ett vettigt sätt, vilket jag inte kan idag).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Spännande elbil från Tyskland.
600km/laddning, plats för 4, bagageutrymme, laddas på 6 min från tankställe, kan laddas i vanligt uttag men på längre tid.
...men var hittar du uppgiften om att den går att ladda på 6 minuter...? För mig låter det fysiskt omöjligt att få i så pass mycket energi i batterier på så kort tid...
Det skulle vara intressant att se lite fakta om bilen. Man undrar ju lite varför den inte redovisas...
Den mest spännande elbilen enligt mig är Nissan Leaf. Plats för 4 eller möjligtvis 5? personer. Räckvidd 16mil topphastighet mer än tillräckligt och pris ej fastställt i sverige men 30000 Euro i Portugal efter bidrag från staten. Inte så blodigt tycker jag!
Bilen börjar levereras i USA denna månaden. Börjar levereras till Portugal nästa månad. Efter Portugal följer även England, Holland och nått annat land som jag inte kommer ihåg. Börjar säljas i Sverige i hösten/slutet av 2011.