Gasmacken för tung trafik i Älvsjö öppnad

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Gasmacken för tung trafik i Älvsjö öppnad

Post by avozetta »

Hoppas det det nu ger den efterlängtade effekten på övriga mackar :roll:

AGA inviger ny gasstation i Älvsjö: http://www.aga.se/international/web/lg/ ... FB004B3673
Invigning av ny fordonsgasstation i Stockholm: http://www.akeri.se/svensk-akeritidning ... -stockholm
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Gasmacken för tung trafik i Älvsjö öppnad

Post by Sven »

Ja, det får vi verkligen hoppas. Senast jag tankade, i Årsta, blev det nästan slagsmål. Vi var många som stod i kö i den 20-gradiga kylan och endast ett pump användes. Väntetiden var ca 30 min. En av de väntande åkte iväg, men kutym då är att den som väntat längst tankar nästa gång, dvs det kan betyda att två bilar på samma sida tankar efter varann. Men en taxichaufför på andra sidan tyckte annorlunda. Det blev vilda diskussioner där flera av de köande deltog. Med bättre tillgång på gas slipper vi kanske sådana här skärmytslingar i framtiden.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasmacken för tung trafik i Älvsjö öppnad

Post by Fred »

Det jag undrar lite över är ifall stationen i Älvsjö är tvingande för alla tunga gasfordon i Stockholm. Alltså om dessa fordon SKA åka dit för att tanka eller om det är så att de får göra det om de känner för det.

Jag som har närmast till Hagby är ju rejält trött på att behöva vända tillbaka bara för att jag ser att det står en (eller två eller tre) sopbilar vid pumpen. Det är ju helt meningslöst att ställa sig i kö bakom en sopbil då de ju helt tömmer mellanlagringen i kompressorhuset.

Om Älvsjö inte är tvingande för tungtransporterna så befarar jag att det inte kommer bli så stor skillnad för oss personbilsförare. Varför skulle en sopbil åka från norrort till Älvsjö om det inte krävs av dem...?

Någon som vet hur det ligger till med detta?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Gasmacken för tung trafik i Älvsjö öppnad

Post by avozetta »

Fred wrote:Det jag undrar lite över är ifall stationen i Älvsjö är tvingande för alla tunga gasfordon i Stockholm. Alltså om dessa fordon SKA åka dit för att tanka eller om det är så att de får göra det om de känner för det.

Jag som har närmast till Hagby är ju rejält trött på att behöva vända tillbaka bara för att jag ser att det står en (eller två eller tre) sopbilar vid pumpen. Det är ju helt meningslöst att ställa sig i kö bakom en sopbil då de ju helt tömmer mellanlagringen i kompressorhuset.

Om Älvsjö inte är tvingande för tungtransporterna så befarar jag att det inte kommer bli så stor skillnad för oss personbilsförare. Varför skulle en sopbil åka från norrort till Älvsjö om det inte krävs av dem...?

Någon som vet hur det ligger till med detta?

Mvh
/Fred
Tyvärr så är Hagby i första hand till för renhållningsfordon men har också gjort tillgänglig för oss alla andra vilket bekräftas av denna nyhet, http://www.sorab.se/index.asp?id=3&id2= ... &nyhet=343
... Macken har kommit till för att några av SÖRABs ägarkommuner ställt krav i upphandlingen av renhållningsentreprenör att sopbilarna ska drivas av biogas. Tankställen är dock en bristvara, varför SÖRAB tillsammans med AGA byggt denna mack på Hagby. ...
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasmacken för tung trafik i Älvsjö öppnad

Post by Fred »

Det är ju helt logiskt att det är så. Dock har jag pratat med många renhållningsgubbar när jag varit där och de är lika, om inte mer, frustrerade att trycket alltid är så lågt på Hagby. Uppenbarligen är kapaciteten för dålig för att kunna tillgodose såväl renhållningsfordon som personbilar. Det verkar också som att det bara är en kompressor och en mellanlagringstank då tankningen ofta stannar så fort slang 2 kopplas på.

Man kan ju hoppas att de nya flaken med "3 ggr större kapacitet" kan göra att det blir lite bättre.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply