skall eventuellt köpa V70 -07....

Post Reply
michkarlsson
Posts: 1
Joined: 2010-12-29, 17:42

skall eventuellt köpa V70 -07....

Post by michkarlsson »

har ej haft gasbil och undrar lite generellt vad jag bör tänka på då jag kollar bilen.

Och är det billigare med gas istället för bensin?

Michael
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: skall eventuellt köpa V70 -07....

Post by avozetta »

Hej och välkommen till forumet!
Flera andra bilköpare har ställt frågan tidigare så läs igenom tidigare inlägg så får du massor med tipps, använd gärna sökfunktionen så slipper du läsa allt.

Bilen är i grunden en bensindriven V70 men där bensintanken krympts till 30 liter till förmån för mer plats för gasen så när du kollar upp bilarna så är det ingen skillnad mot en "vanlig" V70. Sen tillkommer drivmedelssystemet för gasdriften och beroende på hur långt bilen har gått så kan det vara en stor fördel om gasregulator och/eller gasfördelare är bytta då det är svindyra (ca 13000 kr styck) om det inte finns en maskinskadeförsäkring som täcker. Utöver detta så sitter det ett riktigt dåligt spjällhus i dessa bilar också som ibland ger upp i förtid.

Ja, gasen är billigare men hur mycket skiljer sig åt ganska ordentligt över landet, här kan du kolla upp aktuella priser med bensin som jämförpris omräknat till samma energiinnehåll, http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... riser.aspx. Just nu är snittpriset för landet 10,44.

Lycka till med bilvalet!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: skall eventuellt köpa V70 -07....

Post by Fred »

Hej Michael!

Jag kan bara hålla med föregående talare. Ett ytterligare tips vill jag dela med mig av: överväg noga att köpa bilen från en stor bilhandlare.

Tyvärr är gassystemet i BiFuel lite känsligt och ovanpå det är det svårdiagnostiserat. Detta kan leda till väldigt stora kostnader för köparen om bilen köpts av en privatperson eller någon liten bilhandlare som inte bryr sig om Konsumentköplagen. Det är alltid billigare att köpa av privatperson men personligen tycker jag att tryggheten med KKL gör det värt de extra pengarna.

Lycka till med bilköpet och kom gärna tillbaka och berätta för oss hur det gått! Här på forumet finns också väldigt mycket bra information (som ökas på hela tiden) så som (blivande) gasbilsägare finns här alltid något matnyttigt att läsa! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply