E.ONs biogasplaner

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: E.ONs biogasplaner

Post by torkel »

Åkte precis förbi Krokslätts fabriker i Mölndal. Såg till min glädje att Eon öppnar tankställe där vilken dag som helst!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: E.ONs biogasplaner

Post by taz »

Jonas wrote:Jag tankade hos Eon i Göteborg idag faktiskt, dom har öppnat på Falutorget-gasklockan, 50 meter från Fordonsgas mest utnyttjade station. Eon har ställt en dispenser på OKQ8-stationen så nu kan man tanka bensin, diesel, E85, RME och Fordonsgas på en och samma automatstation. Stationen är än så länge bara i provdrift står det på en skylt och det funkar inte med Volvokort än. När dom löst Volvo-kortsproblemet så ska dom ha officiell invigning tillsammans med OKQ8 står det också. Priset är 12.60 vilket är 15 öre lägre än Fordonsgas närmaste station.

Intressant att Eon inte bara köpt en likadan färdigbyggd station som Fordonsgas köper från Processkontroll utan att man valt att fortsätta ned sina Bauer-kompressoranläggningar som man har på de flesta Eon-stationer jag besökt.

Nu kan vi konstatera att Göteborg utan tvekan har landets största utbud av gas-stationer :) Alla med hög kapacitet utan köer och med kontinuitet på gas-tillförseln.
15 öre billigare än fordonsgas?!.. HAHA.. Var det DÄRFÖR jag fick ett brev från fordonsgas som sa att nu får jag 15öre rabatt / nm3 som tack för att jag använder deras tankkort?!.. HAHA... Ja de är ju inte dumma..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: E.ONs biogasplaner

Post by taz »

torkel wrote:Åkte precis förbi Krokslätts fabriker i Mölndal. Såg till min glädje att Eon öppnar tankställe där vilken dag som helst!
Tackar för den infon :) Nu tycker jag GBG har tillräckligt med tankställen faktiskt... Men det är bra att fordonsgas och EON konkurerar så att jag kan tanka billigare! :) Jag tankar alltid på Högsbo eller i Kungsbacka när jag har min jobbrunda.. Annars när jag är ute och åker neråt landet så brukar jag alltid tanka i Falkenberg på nervägen och tillbaka vägen (sista billiga gasen innan man kommer till fordonsgas ab land)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: E.ONs biogasplaner

Post by HerrOla »

I verkligheten är det 65 öre/nm3 som skiljer mellan eon och fordonsgas i Göteborg.
Eon tar 12.10 kr/nm3 medan fordonsgas tar 12.75kr/nm3
S60 Bi-fuel -05
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Jonas »

Öh, sen när då? E.on tog fortfarande 12.60 senast jag tankade i Göteborg. Fordonsgas tar 12.35-12.75 innan eventuell rabatt i Götborg beroende på vilken station man tankar på. Det är väl anledningen till att vi som har Fordonsgas-kort fått information om 15 öre rabatt fr.o.m. 1:e December precis som Taz skrev.

Sen håller jag inte med Taz om att det räcker med stationer i Göteborg, det finns fortfarande plats för iaf 10-talet stationer rent geografiskt och förstås ytterligare kapacitetsmässigt. Det beror iofs på vad man räknar till Göteborg, om det är centrala stadskärnan, kommunen inkl kranskommuner eller hela Göteborgsregionen som ju lätt kan hysa 30 stationer till. Bara för att ta några snabba exempel på var jag tycker att det behövs nya tankställen så kan jag nämna Säve, Torslanda med alla nya bostadsområden, Bäckebol med IKEA och alla andra affärer, Surte/Bohus vid Europaväg 45 till Trollhättan även om det råkar ligga utanför kommungränsen, Ullevi som idag utgör infart för enorma mängder fordon till centrala Göteborg, Munkebäck vid E20 precis innan kopplingen till E6 och E45, Kållered med IKEA och alla andra affärer även om det är nedåtgående popularitet just nu och som iofs också är utanför kommungränsen, Sandsjöbacka...

Sen skadar det inte om man kan komplettera de tankställen som finns i diverse industriområden med mer centralt belägna tankställen men det berör väl faktiskt med kranskommunerna som Mölndal där det hittills enda stället (innan Eon) ligger väldigt avigt till i Åbro industriområde, Partille vars enda tankställe ligger en bit från allt utom McDonalds :) i ett industriområde, Kungälv där enda tankstället idag ligger i Rollsbo industriområde, Stenungsund där det enda tankstället ligger i industriområdet i Stora Höga osv. Där finns det utrymme både för Fordonsgas och Eon att bygga ut om man ska få ännu fler att våga köra på gas.
Om man tänker att det behövs minst 200 regelmässigt tankande fordon för att en station ska gå att driva, då utgår jag från att en del är i yrkesmässig trafik plus lite annan strötankning, så bör det inte alls vara något problem att hitta underlag för 6-7000 gasbilar ytterligare hos en befolkning på ca en miljon. Mycket att göra för Eon & Co :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: E.ONs biogasplaner

Post by HerrOla »

Tankade på eon vid gasklockan i Göteborg, kubikmeterpris 12.10 kr.
Fordonsgas ligger kvar på sina 12.75 kr/nm3 eller 10.20/ liter bensinekvivalent som de marknadsför det.
Attachments
IMG_20101116_123524.jpg
IMG_20101116_123524.jpg (52.37 KiB) Viewed 13135 times
S60 Bi-fuel -05
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: E.ONs biogasplaner

Post by osh »

Det där med prisjämförelse är en djungel när det gäller gas tycker jag. Vem har det högre priset egentligen? Borde finnas någon slags pris/energiinehåll tycker jag. Inte för att man har så mycket att välja på ändå iofs, men det borde ju ändå finnas något sånt.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Jonas »

HerrOla wrote:Tankade på eon vid gasklockan i Göteborg, kubikmeterpris 12.10 kr.
Fordonsgas ligger kvar på sina 12.75 kr/nm3 eller 10.20/ liter bensinekvivalent som de marknadsför det.
Najs :) Hoppas det är en bestående prissättning - eller hoppas att dom inte tänker höja, sänka ytterligare får dom gärna :D

65 öre skillnad (50 öre med Fordonsgaskort) blir trots allt en del pengar när man tankar några tusen nm3 per år. Fast tillgängligheten hos Fordonsgas betyder också mycket, ska man köra en omväg för att tanka hos Eon har man inget vunnit.
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: E.ONs biogasplaner

Post by HerrOla »

Det där med hur man väljer att marknadsföra sitt pris kan vara lite lurigt. Här i Göteborg skriver eon ut kubikmeterpriset på stora digitala tavlan, dvs 12.10 medan fordonsgas på andra sidan vägen skriver ut priset i liter bensinekvivalent, 10.20 kr. För konsumenten som kanske inte är helt insatt blir det ju ganska naturligt att välja det lägre priset. Det verkar vara verkligheten också, varje gång jag har varit och tankat hos eon vid gasklockan har det varit bra omsättning med bilar på fordonsgas mack med jag står ensam på eons. Eller är det så att folk inte läser skylten och helt enkelt inte vet om att det finns billigare gas 50 meter bort?

Men det är ju precis som du säger Jonas, det finns ingen vinst i att åka omvägar för att spara in de där kronorna i mellanskillnad.
S60 Bi-fuel -05
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: E.ONs biogasplaner

Post by osh »

Men är inte fordonsgas 100% naturgas och e.on 50%? Eller är de helt ekvivalenta i energiinehåll?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: E.ONs biogasplaner

Post by torkel »

(dubbelpost)
Last edited by torkel on 2010-11-17, 15:09, edited 1 time in total.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: E.ONs biogasplaner

Post by torkel »

osh wrote:Men är inte fordonsgas 100% naturgas och e.on 50%? Eller är de helt ekvivalenta i energiinehåll?
Fordonsgas' gas är 50/50. Gasen kommer från samma rörledning.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: E.ONs biogasplaner

Post by torkel »

Någon som vet vad som händer på Göteborgsvägen i Mölndal? EONs skylt är på plats sedan länge, men sist jag åkte förbi fanns fortfarande ingen gasdispenser.
Post Reply