Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by lubbis »

Nu har Svensk biogas höjt till 11.99 motsvarande 10.90 bensin. Högst i Sverige. Det blir nog diesel nästa gång. :evil:
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by track_snake »

lubbis wrote:Nu har Svensk biogas höjt till 11.99 motsvarande 10.90 bensin. Högst i Sverige. Det blir nog diesel nästa gång. :evil:
------------------------------
Nja. Nu är det ju så att det inte är helt gratis att göra biogas heller. Svensk biogas måste också få debit och kredit att gå ihop. Om det motsvarar 10,90 i bensinpris är det dock fortfarande ca. 1 kr/mil billigare än bensin och drygt 1 kr billigare per mil än E85. Men visst, kanske diesel är billigare nu.

mvh/track_snake
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by lubbis »

Diesel med mina 62 öre i rabatt på Statoil och en förbrukning på under 0,5 l/mil blir rätt billigt.

Ser man på priser i Sverige på http://www.gasbilen.se/Tanka/AktuellaPriser.aspx så är det rätt stor spridning och jämför man med Tysklandssemestern där det kostar ca 7kr/NM3 så är det ännu större skillnad

Tankställe Gaspris per Nm3 Jämförpris per 1 liter bensin
Boden, Lavettvägen 2 8,75 kr 7,95 kr
Eskilstuna, Fabriksgatan 12 9,75 kr 8,86 kr
Grästorp, Södergatan 5 9,95 kr 9,05 kr
Skellefteå, Fabriksgatan 2 9,93 kr 9,03 kr
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by osh »

Jag tror vi skulle få ett otroligt uppsving av gasbilar om gasen skulle kosta 7kr istf 11kr som den gör hos mig nu. Lite surt att priset gått upp ca 10% på det år jag kört gasbil. :-(
Visioner verkar inte saknas, men att omsätta dem i praktiken verkar besvärligt.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by Stålis »

Svensk Biogas kanske vill hålla nere efterfrågan så att det inte blir gasbrist...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by lubbis »

Nu är priset sänkt till 11:79. Alltid nåt även om det är en bra bit ner till lägsta priserna i Sverige och Tyskland ska vi inte prata om.
lembit
Posts: 1
Joined: 2010-10-06, 18:46

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by lembit »

Jag tycker att jag åker ganska billigt i min passat oxå med ca 0,5 nm3 i förbrukning och ett pris på 11,79.
Blir ungefär samma pris som på en dieselbil med låg förbrukning.
Blir ju inte rättvist heller att jämföra pris med de mackar i Boden, Skellefteå, Eskilstuna, Grästorp.
Finns nog endast ett tankställe i dessa städer som antagligen ligger vid produktionsanläggningen.
I linköping där jag tankar är det desutom biogas och inte naturgas samt att jag har 4 tankställen att välja på.

Vi som kör gasbil får hoppas på att de som styr landet underlättar för nya och befintliga anläggningar vilket leder till att det dyker upp fler
som producerar biogas, vilket oxå leder till fler tankställen.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by Jimmy »

Pumpstationen i Skellefteå ligger faktiskt riktigt bra till, ca 1km från centrum och 500m från E4an. Gasen fraktas dit på flak från produktionsanläggningen. Priset är för tillfället 9,76kr/Nm3 vilket ju är rätt ok. Priset i Skellefteå och andra gasproducerande kommuner beror nog mycket på politisk vilja. I Skellefteå utgår man från kommunens inköpspris på diesel och lägger sedan gaspriset ett visst antal kronor och ören under det. Blir dieseln dyrare så stiger priset och tvärtom. När gasen blev tillgänglig även för privatbillister för ca 2 år sedan så låg priset på 13,76kr/Nm3 biogas, vilket då var högst i landet. När politikerna i tekniska nämnden ställdes tills svars i tidning och TV så sjönk priset fort. Trots att priset är bra har tyvärr kommunen fortfarande ett stort överskott som facklas.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by Micke kock »

Hur är det i Skellefte? Måste jag skaffa speciellt kort eller kan jag betala med Visa?

Svensk Biogas har sedan starten gått runt med hjälp av bidrag från moderbolaget, det är inte gratis att bygga ut produktionsanläggningar... priset sätts strax under bensinpris
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Svensk Biogas - grattis nytt toppris

Post by kjelle »

Micke kock wrote:Hur är det i Skellefte? Måste jag skaffa speciellt kort eller kan jag betala med Visa?
Du kan betala med t ex Visa numera.
V70 Bi-Fuel -04
Post Reply