Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Stålis »

I alliansens valmanifest kan man läsa:

"Stimulansen med nedsatt förmånsvärde för elbilar, laddhybrider och gasfordon
fortsätter."

Härligt eller hur? Dock finns det en brasklapp eftersom löftet finns under rubriken "Alliansen har följande reformambitioner, som kommer att genomföras i den takt överskott kan säkras"

Gasföreningen tolkar i alla fall det hela som att det är klart: Se pressmeddelande: http://www.energigas.se/Media/Pressmedd ... Sveriges+n

Om jag inte minns fel så har de rödgröna redan sagt att rabatten ska vara kvar.

EDIT: En stor skillnad, som jag missade nyss, är att förmånsvärdesrabatt för etanolbilar inte fortsätter.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by track_snake »

Ja. Tveksamheten med etanol har slagit igenom även bland politikerna. I bästa fall blir det ökad inblandning i BF95 i stället (från 5 till 7 eller 10%) och etanol från Agroetanol och europeisk vinetanol.

mvh/track_snake
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by cpalm »

Jesss!! Inte minst för andrahandsvärdets skull såklart!
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

Mycket bra. Fast andrahandsvärdet blir snarare sämre av rabatten då det leder till större utbud på begagnatmarknaden.

Hoppas det blir skattelättnader även för privatbilister som vill köra begagnad gasbil.
Passat Ecofuel DSG '09
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by cpalm »

henrico wrote:Fast andrahandsvärdet blir snarare sämre av rabatten då det leder till större utbud på begagnatmarknaden.
Hur resonerar du då?
Jag tänker som att om rabatten skulle försvinna så minskar ju incitamentet att både köpa och behålla gastjänstebilarna = färre köpare och fler säljare = sämre andrahandsvärde. Bara det faktum att det råder oklarhet om rabattens kortsiktiga framtid påverkar rimligtvis köpintresset. Men blir rabatten kvar i sin nuvarande form så kvarstår ju läget oförändrat(?)

Motsvarande rabatt för privatpersoner skulle förstås vara ännu bättre, men hur skulle den utformas? Med den koldioxidbaserade vägtrafikskatten och skattebefrielse de första fem åren finns det ju inte så mycket skatteunderlag att ge rabatt på.
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by adamski »

cpalm wrote:
henrico wrote:Fast andrahandsvärdet blir snarare sämre av rabatten då det leder till större utbud på begagnatmarknaden.
Hur resonerar du då?
Jag tänker som att om rabatten skulle försvinna så minskar ju incitamentet att både köpa och behålla gastjänstebilarna = färre köpare och fler säljare = sämre andrahandsvärde. Bara det faktum att det råder oklarhet om rabattens kortsiktiga framtid påverkar rimligtvis köpintresset. Men blir rabatten kvar i sin nuvarande form så kvarstår ju läget oförändrat(?)

Motsvarande rabatt för privatpersoner skulle förstås vara ännu bättre, men hur skulle den utformas? Med den koldioxidbaserade vägtrafikskatten och skattebefrielse de första fem åren finns det ju inte så mycket skatteunderlag att ge rabatt på.
Måste hålla med cpalm. Folk jag känner runt omkring mig avstår från en gasbil pga oklarheter kring både rabatten och tillgängligheten.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

cpalm wrote: Hur resonerar du då?
Jag tänker som att om rabatten skulle försvinna så minskar ju incitamentet att både köpa och behålla gastjänstebilarna = färre köpare och fler säljare = sämre andrahandsvärde. Bara det faktum att det råder oklarhet om rabattens kortsiktiga framtid påverkar rimligtvis köpintresset. Men blir rabatten kvar i sin nuvarande form så kvarstår ju läget oförändrat(?)
Man måste skilja på ny och gammal bil, rabatten inverkar ju endast på nya tjänstebilar - problemet är att det finns för lite incitament att köpa den som privatbil.

Eftersom leasingplaner oftast är bundna 3-4 år så finns det ju inget "val" att inte behålla tjänstebilen, det ett avskaffande av rabatten innebär är att nyförsäljningen minskar/(läs: stendör) och utbudet så småningom tynar bort helt. Gasen fortsätter dock att vara ett mycket gott alternativ miljömässigt varför det _kan_ bli ett underskott på begagnatmarknaden när privatbilisiter vill köpa gasbil.

Om rabatten kvarstår innebär det däremot att det fortsätter pumpas ut nya gasbilar i rasande takt - eftersom de däremot är mycket dyrare inköp och även dyrare att serva och det finns ett begränsat antal privatbilister som är beredda att den extra kostnaden som ändå en gasbil betyder utan skattelättnader/billigare bränsle för privatbilister så kommer begagnatmarknaden dyka p.g.a överutbud - bilarna är attraktiva som nya tjänstebilar men oattraktiva som begagnade privatbil.

...spekulationer givetvis, men jag är lite rädd för detta scenario. Om det nu blev tydligare av det där. :)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by cpalm »

Jo, det är klart - jag tänkte mer på ketchupeffekten, men på sikt så pressar ju förstås rabatten andrahandsvärdet.
Det fina med denna rabatt är ju dock att den omfattar även "gamla" tjänstebilar, om jag inte missförstått något.
Det ju inte alla tjänstebilar som köps nya eller leasas, även om nuvarande skatteregler förmodligen gör att undantagen är relativt få. Så det är ju inte enbart privatmarknaden som suger upp de begagnade gasbilarna.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

cpalm wrote:Det ju inte alla tjänstebilar som köps nya eller leasas, även om nuvarande skatteregler förmodligen gör att undantagen är relativt få. Så det är ju inte enbart privatmarknaden som suger upp de begagnade gasbilarna.
Fast det är nog väldigt ovanligt rent procentuellt... Det känns som leasingbolagen snarare alltid slänger ut återlämnade bilar hos KVD för att det är enklare... (...och att tjänstebilister vill ha nya bilar.)

.......men det viktiga med är ju fortfarande att förmånsvärdesrabatt troligen finns kvar för att motivera miljöbilsköp! Det vore ju högst olyckligt om det slutar med att "alla" tjänstebilister kör diesel istället.
Passat Ecofuel DSG '09
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by torkel »

henrico wrote:Man måste skilja på ny och gammal bil, rabatten inverkar ju endast på nya tjänstebilar
Eeeeeep! Fel! Rabatten påverkar alla tjänstebilar. Begagnade bilar går alldeles ypperligt att ta som tjänstebil, så länge de inte är "momsbesmittade", alltså i praktiken så länge de aldrig varit registrerade på en privatperson.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

torkel wrote:
henrico wrote:Man måste skilja på ny och gammal bil, rabatten inverkar ju endast på nya tjänstebilar
Eeeeeep! Fel! Rabatten påverkar alla tjänstebilar. Begagnade bilar går alldeles ypperligt att ta som tjänstebil, så länge de inte är "momsbesmittade", alltså i praktiken så länge de aldrig varit registrerade på en privatperson.
Vilket även konstaterades om du läste vidare. Dock är det ju försvinnande få bilar som köps begagnde som tjänstebilsämnen, och det åtminstone jag diskuterade var begagnatpriser för privatperson.

De flesta leasingbolag som jag känner till tillåter inte ens begagnade bilar som tjänstebil då det "skakar" till deras kalkyler. Fast visst, det är klart att det finns småföretagare som nyttjar möjligheten där man har lite större möjligheter för speciallösningar.
Passat Ecofuel DSG '09
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by cpalm »

henrico wrote:De flesta leasingbolag som jag känner till tillåter inte ens begagnade bilar som tjänstebil då det "skakar" till deras kalkyler
Större företag har väl oftast ett färdigt upplägg som innebär leasing, men glöm leasing i detta sammanhang. Det är inget speciellt med att inte leasa en tjänstebil. Till begagnatpris så behövs ofta ingen extern finansiering iallafall. Jag tror begagnade tjänstebilsköp är vanligare än man tror, iaf bland småföretag. Och särskilt gasbilar, pga rabatten.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Sven »

Ajaj, inte bra! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by adamski »

Ändrar de sig på denna punkten efter att ha tidigare "lovat", så känner jag mig direkt lurad :evil: ...utan att ha avslöjat vem jag röstat på ;)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

Någon som uppdaterat sig i vad som hänt på den här fronten? Tycker det varit väldigt tyst utöver de tramsiga "supermiljöbilspremierna"....
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Stålis »

henrico wrote:Någon som uppdaterat sig i vad som hänt på den här fronten? Tycker det varit väldigt tyst utöver de tramsiga "supermiljöbilspremierna"....
Det kommer nog så småningom. I Budgetpropositionen för 2011, Utgiftsområde 22 "Kommunikationer" kan man läsa på sidan 48:
Regeringens insatser för en fossiloberoende
fordonsflotta intensifieras således. Satsningen på
ett demonstrationsprogram för elfordon och
supermiljöbilspremien är en del av ett större
klimatpaket med fordonsfokus som omfattar
även en skärpt miljöbilsdefinition. Den
tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet
för vissa miljöanpassade bilar är viktig för att
driva fram den senaste och bästa tekniken vad
gäller miljöfordon. Regeringen har därför som
reformambition att förlänga den tidsbegränsade
nedsättningen för de bilar som är utrustade med
den senaste och bästa tekniken för drift med
elektricitet eller annan gas än gasol. Regeringen
avser återkomma med ett detaljerat förslag under
2011 om vilka bilar som nedsättningen kommer
att omfatta.
Själva haken ligger i uttrycket "reformambition". Det betyder väl ungefär "om pengarna räcker"...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Fred »

En ambition är ju bättre än ovilja, men det räcker ju inte speciellt långt...ambitionen måste leda till handling annars är den ju värdelös. Jag har till exempel ambitionen att städa minst en gång i veckan...men dammråttorna försvinner inte för det. När det gått en månad så finns de fortfarande kvar, hur stor ambitionen än är! :lol:

Typiskt politikerspråk är det ju, i stil med klassikern: "Det är vår målsättning att göra vårt bästa!" :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

Mmmm, det är ju inte direkt så att folk köper nya biogastjänstebilar med den vaga skrivningen direkt... :(
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Stålis »

Såg nu att det är fler som undrar hur det går. I en artikel på DN-debatt från i tisdags kräver branschen besked från regeringen.

http://www.dn.se/debatt/ge-oss-besked-om-miljobilarna

Artikeln är undertecknad av företrädare för Energigas Sverige, Gröna Bilister, Fordonsgas Sverige, EON, VW, Mercedes och AFV.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Stålis »

En liknande debattartikel finns i corren idag - den här gången även med Svensk Biogas VD bland författarna: http://www.corren.se/asikter/debatt/?ar ... =&menuids=
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by henrico »

Bara hålla tummarna!
Passat Ecofuel DSG '09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Sven »

Ja, det låter som att samma regler som förut ska gälla för gasbilar, och stämmer det är det väl absolut glada besked! :lol:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad

Post by Stålis »

Äntligen!

Det ska också bli intressant att se hur den skärpta miljöbilsdefinitionen utformas. Vårpropositionen brukar väl komma senast 15/4 men herr Carlgren kanske kan "läcka" lite mer information innan dess för att hålla marknaden uppdaterad.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply