Varför så dyr gas?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Varför så dyr gas?

Post by Pka »

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... -gas-27696
Hur motiveras de höga priserna?" Vi Bilägare svarar.
Det finns även intressanta kommentarer efter artikeln - kolla.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Varför så dyr gas?

Post by Fred »

Man undrar hur länge gasleverantörerna ska få komma med sina rökridåer utan att ställas mot väggen... :roll:

Jag måste säga att jag blir bara mer och mer ledsen över hur hela biogasfrågan hanteras nu...av alla aktörer. Jag är övertygad om att det inte finns en enda gasbilsförare i det här landet som valt gasbil av annan anledning än att kunna köra på det bränsle som påverkar miljön minst. Det finns nog inte heller en enda person i beslutsställning som inte värnar om miljön, åtminstone lite grann. Trots detta straffas vi som gjort den större investeringen vid bilköpet samt tagit på oss besväret att tanka lite oftare genom att prissättningen på gas är helt godtycklig. Dessutom får vi lägga tid och pengar på att jaga gas när våra tankar ekar tomma. Jag har alltid varit stolt att kunna berätta för folk att jag kör på gas...men nu pratar jag inte om det längre...det är så man vill börja gråta... :cry:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Varför så dyr gas?

Post by track_snake »

Prissättningen på fordonsgas är inte enbart godtycklig. Är det hög andel naturgas spelar ju naturligtvis världsmarknadspriset för naturgas och de skatter staten tar ut en roll. Är det mest biogas i fordonsgasen spelar ju inte prissättningen av naturgasen så stor roll, däremot slår kostnaderna för att framställa biogasen högre. Här är då en stor andel kapitalkostnader för anläggningar vilka till viss del ofta subventioneras av berörda kommuner. Sedan tillkommer ju distribution av fordonsgasen (som kan bli ganska dyr då den distribueras i små mängder åt gången) och kapitalkostnader för själva tankanläggningen som får slås ut på ett litet antal bilar som tankar (dock kan bidrag finansiera stora delar av själva tankanläggningen).

Så egentligen är det inte konstigt att biogasen blir dyr. Vad biogasens/fordonsgasens pris blir på lite sikt beror naturligtvis också på hur många gasbilar som köps.

mvh/track_snake
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Varför så dyr gas?

Post by kallabaz »

Fred wrote:Man undrar hur länge gasleverantörerna ska få komma med sina rökridåer utan att ställas mot väggen... :roll:

Jag måste säga att jag blir bara mer och mer ledsen över hur hela biogasfrågan hanteras nu...av alla aktörer. Jag är övertygad om att det inte finns en enda gasbilsförare i det här landet som valt gasbil av annan anledning än att kunna köra på det bränsle som påverkar miljön minst. Det finns nog inte heller en enda person i beslutsställning som inte värnar om miljön, åtminstone lite grann. Trots detta straffas vi som gjort den större investeringen vid bilköpet samt tagit på oss besväret att tanka lite oftare genom att prissättningen på gas är helt godtycklig. Dessutom får vi lägga tid och pengar på att jaga gas när våra tankar ekar tomma. Jag har alltid varit stolt att kunna berätta för folk att jag kör på gas...men nu pratar jag inte om det längre...det är så man vill börja gråta... :cry:
Jag måste göra dig besviken och säga att jag valde enbart för att det blev mycket billigare för mig. Sedan ärdet en bonus att det är miljövänligt.
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Varför så dyr gas?

Post by CarlBurator »

kallabaz wrote:
Fred wrote:Man undrar hur länge gasleverantörerna ska få komma med sina rökridåer utan att ställas mot väggen... :roll:

Jag måste säga att jag blir bara mer och mer ledsen över hur hela biogasfrågan hanteras nu...av alla aktörer. Jag är övertygad om att det inte finns en enda gasbilsförare i det här landet som valt gasbil av annan anledning än att kunna köra på det bränsle som påverkar miljön minst. Det finns nog inte heller en enda person i beslutsställning som inte värnar om miljön, åtminstone lite grann. Trots detta straffas vi som gjort den större investeringen vid bilköpet samt tagit på oss besväret att tanka lite oftare genom att prissättningen på gas är helt godtycklig. Dessutom får vi lägga tid och pengar på att jaga gas när våra tankar ekar tomma. Jag har alltid varit stolt att kunna berätta för folk att jag kör på gas...men nu pratar jag inte om det längre...det är så man vill börja gråta... :cry:
Jag måste göra dig besviken och säga att jag valde enbart för att det blev mycket billigare för mig. Sedan ärdet en bonus att det är miljövänligt.
Dito. Sedan 2002 har jag kört 10-40 mil/dag till och i jobbet på en begränsad budget, och där har begagnatpris, bränslepris och möjligheten att reparera bilen hemma varit de styrande faktorerna vid bil- och bränsleval. Biogas halkade jag in på 2006 eftersom jag hittade min gamla BMW till fyndpris, gastillgången är god längs sträckan Sthlm-Lkpg-Gbg, plus att gasmackarna ännu inte börjat "marknadsanpassa" priserna på samma sätt som idag.

Som kallabaz säger är miljöaspekten såklart en trevlig bonus, givetvis känns det bra att åka någorlunda rent och jag ska försöka hålla liv i skrotet så länge det är försvarbart. Men hade jag tvingats låna upp kanske mer än 200kkr för en ny gasbil 2006 istället för att lägga drygt 20kkr kontant för BMWn så hade det inte varit aktuellt, utan jag hade letat någon nytt snålt med sprit- eller dinosauriebuljongdrift.

Min nästa bil blir en - bil. Sannolikt blir det förnybart bränsle då också, och finns det prisvärda begagnade gasbilar nästa gång jag ska handla kommer jag helt klart att överväga en till.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Varför så dyr gas?

Post by taz »

Fred wrote:Man undrar hur länge gasleverantörerna ska få komma med sina rökridåer utan att ställas mot väggen... :roll:

Jag måste säga att jag blir bara mer och mer ledsen över hur hela biogasfrågan hanteras nu...av alla aktörer. Jag är övertygad om att det inte finns en enda gasbilsförare i det här landet som valt gasbil av annan anledning än att kunna köra på det bränsle som påverkar miljön minst. Det finns nog inte heller en enda person i beslutsställning som inte värnar om miljön, åtminstone lite grann. Trots detta straffas vi som gjort den större investeringen vid bilköpet samt tagit på oss besväret att tanka lite oftare genom att prissättningen på gas är helt godtycklig. Dessutom får vi lägga tid och pengar på att jaga gas när våra tankar ekar tomma. Jag har alltid varit stolt att kunna berätta för folk att jag kör på gas...men nu pratar jag inte om det längre...det är så man vill börja gråta... :cry:
Tja.. Företagen passar nog på tyvärr att tjäna så mycket pengar de kan.. tyvärr är det nog det enda det handlar om.. pengar...

Det går rätt bra för fordonsgas för tillfället..
Året 2009 ökade de sina tillgångar med 44 miljoner till tot 175 miljoner
Omsättningen låg på 106 miljoner och anställda ökade från 17 till 19 personer.
Kassalikviditet ökade från 41% till 147%
Vinstmarginalen ökade från 1,11% till 6,68%

Soliditeten ökade från 21% till 41% (alltså hur stor andel av företagets tillgångar som är finansierade med eget kapital) .. Alltså hur förmöget företaget är..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Varför så dyr gas?

Post by osh »

På tv nyligen förklarade man vems felet var att priset var så högt. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Varför så dyr gas?

Post by taz »

Haha!!

Man tror att det är satan själv som spelar oss ett spel , men även han går fri för allt är bögarnas fel...

Jag har suttit framför datorn så min nacke blivit stel - det råder ingen tviviel, det är bögarnas fel..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply