Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Jonas wrote:... Hade det bara varit utrustningen som fattades så hade nog antingen AGA eller Eon löst det redan idag - eller så hade Fordonsgas gått in på Stockholmsmarknaden för länge sen. Det är säkert en ond cirkel där ingen satsar på att bygga om gamla stationer så länge tillgången på gas inte säkrats.
I det brev som gick ut till alla gasbilister i Stockholm för bra länge sedan nu, lovade man en hel del förbättringar, bl.a. uppgradering av befintliga mackar. Av detta har vi sett INGENTING ännu :evil: . Jag vet att jag haft en dialog med AGA om detta och de skyllde då på långa ledtider och höga kostnader (3 miljoner per mack). Om detta är en så bromsande faktor så kanske gasbranchen i Stockholm inte skulle ha gått ut med det löftet :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Tänk att det kan skilja så mycket mellan två sidor om landet! Västkusten är ett verkligt föredöme i detta avseende! Varför kan inte AGA och Eon ta hjälp av leverantörerna på V-kusten? Det måste ju uppenbarligen finnas massor att lära av vår kära "framsida"! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

avozetta wrote:Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror att det står och väger mellan gasbrist och tekniska begränsningar på pumparna just nu och att det mer och mer kommer att bli ett tekniskt problem med att dagens pumpar inte klarar av att stå å gå oavbrutet hela dagarna, trycket sjunker och det tar en evighet att tanka även om det finns gott om gas.

Nu är vi ju inne i september månad och då har ju EON/OKQ8 lovat att öppna 3 nya mackar. Slängde iväg lite nya frågor till EON:
Hej!
Ställt några frågor tidigare kring de nya gaspumpar som ni öppnar tillsammans med OKQ8 nu i september i Stockholm och här kommer några frågor till:

1) Som ni säkert känner till så är det mycket hög belastning på de gasmackar som finns i Stockholm idag och att det inte klarar av denna belastning, så även om tillgången på gas är god så sjunker trycket och det ta en evighet att tanka.

Kommer era nya pumpar att vara bättre dimensionerade för detta?

2) Sedan ni tog över gasdistributionen till macken i Årsta så verkar det inte ha blivit någon märkbar förbättring på tillgången på gas där.
Hur ska de då bli när ni ska ta hand om 3 mackar till?

3) är det något datum satt för när de nya mackarna öppnar?
Fått svar men det hamnade i EON-tråden i stället, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 422#p14422
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Passerade Haga Norra idag med ganska lite gas i tankarna. Såg på håll att det var väldigt lite taxibilar där och drog genast slutsatsen att något var fel...och mycket riktigt, stora vita lappar på båda pumparna. Vad det stod på dem vet jag inte...jag körde vidare i resignation... :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Fred wrote:Passerade Haga Norra idag med ganska lite gas i tankarna. Såg på håll att det var väldigt lite taxibilar där och drog genast slutsatsen att något var fel...och mycket riktigt, stora vita lappar på båda pumparna. Vad det stod på dem vet jag inte...jag körde vidare i resignation... :evil:
Tankade på Haga Norra idag. Nio (!) bilar i kö, en pump öppen. Pratade lite kort med en taxichaffis i kön medan jag väntade på att min tank skulle fyllas. Han tyckte inte att det var anmärkningsvärt lång kö. Imorgon är Haga Norra avstängd hela dagen. Hoppas det löser sig med gasproduktionen snart.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Även jag passerade Haga Norra idag. Räknade inte bilarna i kön men de var tillräckligt många för att jag inte orkade stanna. Märkligt nog var Mörby öppet...men där var det tre bilar i kö och ett tryck på 56 Bar...ingen idé alltså. Tur att jag hann besiktiga bilen i torsdags innan gasen tog slut!! Nu kör jag på bensin... :|

Är det någon som vet varför Hagby är stängd? Den har ju varit rejält tillförlitlig...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Stockholmselände!

Post by henrico »

Full tank i Sjöstaden idag.. Dags att köpa en Triss igen.. :)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

http://www.mobil.gasinfo.se/ Senaste uppdatering 22/9 kl. 08.45:

Bara fyra tankställen har gas: Arlanda, Bromma, Haga Norra och Skärholmen.

Det skulle ju bli BÄTTRE under hösten!!!! :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Åkte förbi Statoil Sköndal vid 11-tiden idag, då det i vanliga fall är kö med sopbilar och taxibilar,
men till min förvåning var det helt tomt vid gaspumpen.
Jag nästan bredsladdade in och hade precis fyllt klart när det kom två sopbilar, så jag hade nog tur med ungefär 5minuters marginal :wink:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Det börjar bli dags att börja köra min bil på gas igen (se annan tråd med driftsproblem) så jag passade på att fylla på i Rinkeby i morse. Hur många av er hade vågat lägga en röst på full tank? Knappast, det blev 7 Nm3 :twisted: .

E.ON. visa nu att ni kan bättre!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Reportage i dag på Radio Stockholm: Stor brist på gas i Stockholm

Den totala gasbilsflottan i Stockholm har ökat med 50 procent bara i år. Idag finns det 8 416 bilar i länet, över hälften av dom i Stockholms kommun. Parvis som kör taxi, har väntat i nära två timmar vid macken i Haga Norra för att få bilen tankad

Gasbrist orsakar stor uppgivenhet

Det är ofta långa köer till gasmackarna i Stockholm men de senaste veckorna har tillgången på fordonsgas varit riktigt usel. Anledningen till det är bland annat att den stora biogasanläggningen i Örebro varit trasig.

Det tar ju aldrig slut :( :( :( :(
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Ragnar Sjödahl (AGA) säger i radiointervjun:

"Vi har ju också ett ansvar i det här...eeeeeh...och vi kunde ha byggt ut en backupanläggning som gör att det finns mera naturgas...som kan fungera som backup till biogasen innan den produktionen är ordentligt utbyggd..."

Detta har jag (och flera med mig här på forumet) propagerat för i ett par år!! :evil:

Reportern:
"Varför har ni inte gjort det då?"

Ragnar igen:
"Det är en fossil produkt så den har ju...den är inte lika bra som en förnyelsebar biogas."

Hur var det Ragnar...hade ni något ansvar och borde ni har byggt naturgasanläggningen eller var det aldrig något alternativ på grund av att naturgasen är fossil...?

För mig är det det vanliga "goddag-yxskaft"-svaret från AGA... :evil:

"Vi är jätteledsna för att vi inte sett till att kapaciteten räckt eftersom vi valde att inte bygga naturgasanläggningen...vi får ta på oss det ansvaret...fast anledningen till att vi aldrig byggde anläggningen var på grund av att naturgas inte är lika bra som biogas så egentligen har vi inte gjort något fel och har därför inte något ansvar..."

Jag hade köpt om Ragnar sa: "Vi missbedömde efterfrågan kapitalt och byggde därför inte backupanläggningen, det får vi ta på oss"...men att svamla in snacket med icke förnybart eller inte det är bara ett dåligt sätt att försöka smita undan huvudfrågan. :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Fred wrote:Ragnar Sjödahl (AGA) säger i radiointervjun:

"Vi har ju också ett ansvar i det här...eeeeeh...och vi kunde ha byggt ut en backupanläggning som gör att det finns mera naturgas...som kan fungera som backup till biogasen innan den produktionen är ordentligt utbyggd..."

Detta har jag (och flera med mig här på forumet) propagerat för i ett par år!! :evil:

Reportern:
"Varför har ni inte gjort det då?"

Ragnar igen:
"Det är en fossil produkt så den har ju...den är inte lika bra som en förnyelsebar biogas."

Hur var det Ragnar...hade ni något ansvar och borde ni har byggt naturgasanläggningen eller var det aldrig något alternativ på grund av att naturgasen är fossil...?

För mig är det det vanliga "goddag-yxskaft"-svaret från AGA... :evil:

"Vi är jätteledsna för att vi inte sett till att kapaciteten räckt eftersom vi valde att inte bygga naturgasanläggningen...vi får ta på oss det ansvaret...fast anledningen till att vi aldrig byggde anläggningen var på grund av att naturgas inte är lika bra som biogas så egentligen har vi inte gjort något fel och har därför inte något ansvar..."

Jag hade köpt om Ragnar sa: "Vi missbedömde efterfrågan kapitalt och byggde därför inte backupanläggningen, det får vi ta på oss"...men att svamla in snacket med icke förnybart eller inte det är bara ett dåligt sätt att försöka smita undan huvudfrågan. :evil:
---------------------------
Ragnar säger ju att orsaken till att man inte byggde backupanläggningen med naturgas var att naturgas inte är något förnyelsebart bränsle och det var säkert ett strategiskt helt riktigt beslut eftersom politikernas intresse för gasbilar självklart minskar om gasbilarna går på fossil naturgas.

Det finns ju andra förnyelsebara (eller mer eller mindre förnyelsebara) alternativ. Nämligen E85 och elbilar och i en framtid kanske även DME (som man f.ö. kan framställa av biogas).

mvh/track_snake
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stockholmselände!

Post by Jonas »

Mats wrote:Reportage i dag på Radio Stockholm: Stor brist på gas i Stockholm

Den totala gasbilsflottan i Stockholm har ökat med 50 procent bara i år. Idag finns det 8 416 bilar i länet, över hälften av dom i Stockholms kommun. Parvis som kör taxi, har väntat i nära två timmar vid macken i Haga Norra för att få bilen tankad

Gasbrist orsakar stor uppgivenhet

Det är ofta långa köer till gasmackarna i Stockholm men de senaste veckorna har tillgången på fordonsgas varit riktigt usel. Anledningen till det är bland annat att den stora biogasanläggningen i Örebro varit trasig.
Jag räknade lite på det här förra veckan, om jag minns rätt så hittade jag 13 stationer i Stockholm med omnejd, kan det stämma? Beror förstås på hur långt utanför centrum man ska räkna. Om man tar Göteborg och ett par mil utanför så finns där 20 stationer idag och ytterligare fem på väg innan årsskiftet. Majoriteten är anslutna via rörledningar, av de (snart) 25 stationerna kommer väl minst 15 vara anslutna till gasnätet om jag räknat rätt. Går man ytterligare några mil utanför stadskärnan för Stockholm respektive Göteborg blir väl skillnaden ännu större. Räkna då med att det finns ungefär lika många gasdrivna fordon på båda ställe men att Göteborg i tillägg till ovanstående 25 stationer har separata tankställen för alla bussar och alla Renovas sopbilar.

Stockholmsregionen har väl idag ca 2 miljoner invånare, Göteborgsregionen har strax under en miljon. Det bör uppenbarligen byggas en mängd stationer omgående på vårt lands vackra baksida ;), ytterligare ett 20-tal stationer måste väl sägas vara ett minimum förutom de som finns idag. Hur man sen får dit gasen kan knappast vara ett problem om viljan finns. Tåg- och lastbilstransporter av vanliga trycksatta flak med bio- och fossilgas, en ledning från Småland eller sjuhäradsbygden, en ledning från Kungälv när den nya norska gasledningen väl är på plats, flytande fossilgas från Norge, flytande biogas från Fordonsgas anläggning etc. Fattar inte vad dom håller på med, dom ger hela gasbranchen dåligt dykte genom att aldrig ta krafttag. Vad håller Eon på med då? Verkar ju inte ett dugg bättre där med den nya stationen i Rinkeby om jag får tro vad jag läser här.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

track_snake wrote: Ragnar säger ju att orsaken till att man inte byggde backupanläggningen med naturgas var att naturgas inte är något förnyelsebart bränsle och det var säkert ett strategiskt helt riktigt beslut eftersom politikernas intresse för gasbilar självklart minskar om gasbilarna går på fossil naturgas.

Det finns ju andra förnyelsebara (eller mer eller mindre förnyelsebara) alternativ. Nämligen E85 och elbilar och i en framtid kanske även DME (som man f.ö. kan framställa av biogas).

mvh/track_snake
Inte helt oväntat att detta inlägg skulle komma från track_snake. Jag var helt medveten om det när jag skrev mitt inlägg men hoppades att track_snake inte skulle fylla även denna tråd med E85-propaganda...vi har många andra trådar där vi avhandlar naturgas v.s. biogas v.s. etanol så jag tänker inte gå i svaromål i denna.

I den här tråden försöker vi komma med idéer och tankar om hur GAS-situationen ska lösas i Stockholm så gasbilister slipper köra på bensin/vänta i timmar på att få tanka gas...inte vilket bränsle som eventuellt skulle vara bättre än gas. Forumet heter förövrigt "forumgas.se" inte "forumE85.se".
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Jag testade i går att pressa i lite E85 via ventilen för biogas på min Zafira och lyckades få i några liter, men nu vägrar bilen starta.

Då testade jag att koppla in 230V på gasventilen i ett par timmar, men bilen vägrar fortfarande starta.

Då gjorde jag ett sista försök med att pressa i några liter Diesel i gasventilen, men fortfarande är bilen helt död.

Vad kan jag gjort för fel?...... :wink:

Nä...självkart skämtar jag med lite onsdagshumor, och fortsätter mitt nya sociala liv vid gaspumparna på eftermiddagar och kvällar.
Snart behöver man inga vänner att prata problem och relationer med, eftersom det alltid finns någon trevlig gasbilsägare att spendera någon timme med vid pumpen :lol: .

Ha en fortsatt trevlig Onsdag.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Hehehe! Ja, vad ska alla vi med gasbilar göra...nu när Joppe visat att alternativa bränslen inte fungerar i våra bilar!! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stockholmselände!

Post by Jonas »

Stockholms problem uppmärksammas iaf i media, annat kan man inte säga. För er som inte får nyhetsbrevet från Energigas Sverige kan läsa på http://www.anp.se/newsletter/916523/454 ... 7547415D43 både för VDns artikel på förstasidan, dels diverse länkar till nyhetsartiklar.

Om dom nu bara fick tummen ur att göra nåt också.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Fred wrote:
track_snake wrote: Ragnar säger ju att orsaken till att man inte byggde backupanläggningen med naturgas var att naturgas inte är något förnyelsebart bränsle och det var säkert ett strategiskt helt riktigt beslut eftersom politikernas intresse för gasbilar självklart minskar om gasbilarna går på fossil naturgas.

Det finns ju andra förnyelsebara (eller mer eller mindre förnyelsebara) alternativ. Nämligen E85 och elbilar och i en framtid kanske även DME (som man f.ö. kan framställa av biogas).

mvh/track_snake
Inte helt oväntat att detta inlägg skulle komma från track_snake. Jag var helt medveten om det när jag skrev mitt inlägg men hoppades att track_snake inte skulle fylla även denna tråd med E85-propaganda...
Fred, track_snake uttrycker kritik mot en hel del av etanolpoduktionen, förordar främst en del etanol producerad i Sverige.

Det är f ö en grannlaga fråga detta om naturgasledningar ska byggas för back-up åt biogasen. Sverige är världsledande vad gäller andel biogas i fordonsgasen (ca 2/3), och därför kan vi också sanningsenligt hävda att fordonsgas är dagens bästa miljöbränsle. Men ökar inblandningen av naturgas, så försämras miljönyttan, och risken finns för negativ påverkan på förmånsvärdet, beskattning, miljöbilsförmåner m m.
Opel Zafira CNG -08
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

I såna fall ska ju folk inte köpa gasbilar innan biogasproduktionen och macknätet är utbyggt. Hur ska folk styras så att de agerar på det sättet? Och samtidigt? Ska vi ha en statlig myndighet som tilldelar gasbilar utifrån vilken region man bor i och dess tillgång till biogas?

Jag förstår att man inte vill bygga en ny, dyr naturgasanläggning innan man ser ett långsiktigt behov. Å andra sidan är dagens situation oacceptabel när många gasbilar tvingas gå på bensin. När jag köpte gasbil för ett år sedan så bestämde jag att aldrig köra på bensin. Det gick hyfsat fram till i maj när jag tvingades kapitulera och köra på bensin nästan hela månaden. Dagens situation är ännu värre. Det är faktiskt sämre än att köra på naturgas. Min lösning var att sälja min gasdrivna bil och köra på diesel istället. På det stora hela kanske det är sämre ur ett miljönytteperspektiv, men det är jag inte säker på. Det kanske är så att det bästa vore att elda upp biogasen i fjärrvärmeverk istället.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Fred wrote:Ragnar Sjödahl (AGA) säger i radiointervjun:

"Vi har ju också ett ansvar i det här...eeeeeh...och vi kunde ha byggt ut en backupanläggning som gör att det finns mera naturgas...som kan fungera som backup till biogasen innan den produktionen är ordentligt utbyggd..."
Hmmm... Tolkar jag det rätt som att det nu alltså kryper fram att det inte blev någon utbyggnad i Knivsta??
Som man först sade skulle genomföras i mars (http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 645#p11330), och senare juni (http://www.aga.se/international/web/lg/ ... nav_biogas)...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Det märkliga är ju att tillgången på gas i övriga gasbilstäta orter aldrig varit i närheten av att vara så dålig som den är i Stockholm. Västsverige har ju varit föregångare för gasbilarnas utbredning (jag tror att många privatägda gasbilar som rullar i Stockholm har sitt ursprung där. Min har det!) och det beror på att gastillgången varit säkrad. Aldrig har jag hört någon gnälla över att det har varit (fortfarande är?) en ganska stor inblandning av naturgas där.

Det är oerhört glädjande att antalet gasbilar ökar så enormt i Stockholm men gasbristen kommer krossa den utvecklingen fullständigt! Folk kommer välja dieselbilar istället, som flera på detta forum redan gjort, och då tar vi två steg tillbaka i miljöengagemanget.

När kommer Taxi Stockholm vara tvungna att fasa ut alla sina gasbilar till förmån för diesel? Det är inte rimligt att de stackars chaufförerna ska offra stora delar av sin arbetstid till att jaga bränsle, särskilt som det är obetald arbetstid!! Vilken annan yrkesgrupp tvingas till det?! När kommer SITA och andra sophämtare tröttna på att ringa bärgare för att hämta sina sopbilar vid vägkanterna på grund av bränslestopp och byta ut bilarna mot dieselbilar?

Och allt detta för att naturgas inte är lika bra miljöbränsle som biogas...trots att det är mycket bättre än något annat tillgängligt bränsle och att det kan kratta manegen för biogasen...man blir bara så trött... :x
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
suser
Posts: 3
Joined: 2010-05-18, 19:38

Re: Stockholmselände!

Post by suser »

Det sjukaste är att trots att aga sagt att det skall bli bättre så har det snarare bara blivit sämre, i somras kunde jag köra på gas hela tiden men nu kör jag kanske till 50% gas 50% bensin då det så ofta är slut, eller då få gånger de finns så är det 20 bilar förre så man inte orkar / hinner vänta, gasinfo.se är ett dåligt skämt då den är så dåligt uppdaterad att det alldrig stämmer med verkligheten.
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Uppdaterad statistik från gasinfo.se (rulla ner för att se totalen):

Code: Select all

                Jan   Feb   Mar   Apr   Maj   Jun   Jul   Aug  Sep
    Arlanda:    99%   97%   90%   98%   78%   82%   82%   90%  85%
    Bromma:    100%   99%  100%  100%   99%  100%  100%  100%  81%
    Frihamnen:  33%   52%   82%   91%   77%   78%   37%   50%  15%
    Haga Norra: 88%   95%   93%  100%   93%   78%  100%   83%  91%
    Kista:      31%   60%   98%   93%   94%   71%  100%   48%  39%
    Mörby:      29%   20%   41%   60%   36%   39%  100%   18%  18%
    Skärholmen: 83%   93%   97%   98%   96%   96%  100%   97%  92%
    Sköndal:    68%   34%   97%   56%   85%   77%  100%   79%  87%
    Södertälje: 55%   89%   98%   68%   60%   76%   58%   76%  33%
    Täby:       65%   92%  100%   90%   88%   89%   98%   82%  50%
    Veddesta:   66%   94%  100%   67%   69%   82%  100%   53%  60%
    Årsta:      86%   65%   28%   45%   57%   75%  100%   78%  41%

    Alla:       67%   74%   80%   80%   78%   80%   89%   71%  58%
Det innebär att september ser ut att vara ett nytt lågvattenmärke för tillgängligheten :(
Om det har någon relation till verkligheten så är det ju otroligt dåliga siffror.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

cpalm,

Hur hittar du den där statistiken? Det skulle vara intressant att veta lite mer om vad som ligger bakom siffrorna...betyder 50% att det funnits gas hälften av tiden under en månad? Eller är det att varannan gång någon försökt tanka så har det funnits gas? Hur har procentsatserna genererats?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply