Pys vid pump

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Pys vid pump

Post by larfor »

Förra gången jag tankade vid Hammarby Sjöstad noterade jag att att det pyste ur två små hål på ett metallstycke i närheten av där slangen är fäst uppe på pumpen. Det var frostigt runt metallen och man såg pyset som ett två små "ångstrålar". Kände också lite svag stickande lukt. Kan det ha varit något metanläckage? Finns det kanske säkerhetsventiler eller något sådant om det skulle bli för högt tryck i pumpslang eller nåt sånt?
(Jag fick i ovanligt mycket gas vid tankningen denna gång)
Är det någon fler som sett eller hört pys?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

I ett sånt läge ska du kasta dig på nödstoppet och omedelbums ringa gasmacksoperatören!!! :shock: Det var en gasläcka du såg och hörde och du fick dessutom betala för den utströmmande gasen eftersom pumpen trodde att gasen gick in i din gastank. Alla gasbilsägare borde utbildas på hur gasen luktar för att kunna känna igen detta.

Har du tankat där efteråt och sett att läckan är tätad?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Skulle tanka där igår och då var den avstängd i väntan på service...

Stationen är bemannad och jag påtalade att det pyste. -Jag vet svarade de bara. Så jag tänkte att det kanske var normalt.

Kanske har du rätt i att jag fick betala för gas som inte hamnade i tanken
? Det gick ovanligt långsamt att få i de sista kubiken, men den stannade till slut i alla fall, och som sagt det blev ca 2 m3 mer än vanligt. Dock kunde jag faktiskt köra ca 3-4 mil längre än vanligt också, så jag vet inte om det blev något "spill" trots allt.

Jag tror inte att det var något stort läckage, ganska litet pys. Jag märkte även att det pyste när jag inte tankade.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Egendomligt att mackpersonalen visste om läckaget men inte hade stängt av pumpen. Onödiga metangasläckage måste undvikas.

Om det pyste även när du inte tankade så är det ju ännu värre att mackpersonalen inte stängde pumpen... :?

Kompressorn kanske fick jobba hårdare för att få upp trycket vilket gjorde att du fick i mer gas än vanligt? Bara en vild gissning från min sida.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja, så kanske det kan vara. Ska vara uppmärksam framöver för att se om det var en engångshändelse eller inte.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Inget pys längre. Inte vid de två senaste tankningarna i alla fall.
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

Inget pys för mig heller.
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
Post Reply