Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post Reply
jannev
Posts: 6
Joined: 2010-06-15, 09:31

Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by jannev »

Står och väger om jag skall köpa en begagnad Passat EcoFuel.
Jag tycker det är en grymt intressant bil; bra ekonomin, bra räckvidd, bra prestanda, bra utrymme för familjen.

Det jag inte blir klok på är hur det är att äga gasbilen.

Är det dyrare att serva en EcoFuel?
Skall en gasbil servas oftare?
Är det färre verkstäder som servar gasbilen, bra?
Hur är försäkringen på en EcoFuel jämfört med en bensinare?
Slits motorn hårdare än i en vanlig bensin/dieselbil (etanol läser jag mig till att etanolen är mer agressiv mot motorn pga de tätare serviceintervallen)?

Det jag läser mig till är att de flesta som skaffar bil är "tjänstebilsägare" och deras största problem är att välja tillbehör, ljudbuller, sittställning, IPodinkoppling, osv. Dessa områden är redan duktigt diskuterade men jag saknar diskussionen kring ägandet.

Vad har ni för erfarenheter, käre bilägare?
Är det någon som har koll på detta kanske rent av äger en EcoFuel privat...

Jag kommer säkert på fler frågor, och då för jag in dessa här.
jannev
Posts: 6
Joined: 2010-06-15, 09:31

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by jannev »

Är det någon som kan spå i glaskulan (eller bara spekulera fritt :D )
Hur står sig EcoFuel på andrahandsmarknaden? Kan man räkna med liknande värdeminskning som en "vanlig" bil eller kommer den gå ner mer eller mindre?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Danni »

Servicen skiljer sig inte märkbart från andra bilmodeller, enligt min erfarenhet hittills. Jag räknar med ca 1 kr / mil i servicekostnad, och servar på VW Göteborg. Försäkringen tycker jag känns väldigt billig - strax över 5000 kr / år för halvförsäkring. Men det är ett erbjudande från TryggHansa som bara gäller nybilar - vid ägarbyte skulle det gå upp till ca 6500 kr. Värdeminskningen vet jag väldigt lite om, förutom att vårt leasingupplägg inte räknat med någon avvikelse för att det är gasbil. David här på forumet sålde sin EcoFuel nästan ny och hade rejält tapp, men det är det väl alltid på nästan nya bilar? Du kanske vet själv om du kan tänka dig att betala mer eller mindre för en gasmodell jämfört med bensin eller diesel?

Vad gäller slitaget så har jag hört många här på forumet som skriver att gasen är renare och sliter mindre, men det lämnar jag åt andra att svara på. Vad jag däremot vet är att gasmotorerna är förstärkta av den anledningen att gasen ger mindre smörjning.

Bor du i Stockholmsområdet bör du nog kolla tråden "Stockholmselände!" i forumet "Produktion och Distribution". Bor du på västkusten är det bara att tuta och köra, här flödar gasen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
jannev
Posts: 6
Joined: 2010-06-15, 09:31

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by jannev »

Jo, det har jag läst i flera inlägg. Jag likt du en göteborgare så gasen ser jag inet som några problem.

Det jag räds för är lite det som inte diskuteras.
En helt ny modell, finns det inga baksidor mer än högt hjulbuller, någon magnetventil, gnisslande gaspedal och gastillgång?

Jag hörde något om ett taxibolag i Stockholm som hade stora bekymmer med EcoFuelen... Taxichaffören som berättade det för mig som körde en MB visste inte vilka bekymmer de hade haft men att de hade haft det. Hade varit intressant att höra lite mer om detta.

5000kr för en halvförsäkring låter dyrt, du bor nog mer centralt än vad jag gör, Linné? Skall nog ringa mitt försäkringsbolag och fråga vad det skulle kosta att försäkra en.
Nåväl, det är ju intressant att höra att det inte skiljer sig i kostnad för service.

Jag behöver skapa mig en uppfattning hur ekonomin blir och om det finns några kostnader som jag inte har räknat med.
Bilen är något som jag tycker verkar spännande och med ny miljöteknik.

Någon som kan tipsa om ett bra ställe att köpa begagnade EcoFuels till bra pris och samtidigt i bra skick?
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by David »

jannev wrote:Är det någon som kan spå i glaskulan (eller bara spekulera fritt :D )
Hur står sig EcoFuel på andrahandsmarknaden? Kan man räkna med liknande värdeminskning som en "vanlig" bil eller kommer den gå ner mer eller mindre?
Fri spekulation: den första ägaren tappar den överlägset största andelen av den högre värdeminskningen. Detta på grund av att den faller till ett normalvärde för en Passat, medan nypriset är högre eftersom man då betalar för de dubbla bränslesystemen. Skulle tro att den framöver faller i värde ungefär som en vanlig bil.

Ecofuelen ska servas oftare än vanliga Passaten, var 1500:e mil. Jag hann med en service och den var billig (jag är van med Audipriser). Tror att de bara bytte olja och att den gick på runt 2000 kr. På 1600 mil hade jag inte ett enda problem med min.

Känner inte till några problem med Ecofuel annat än de du räknade upp, men å andra sidan kan det väl tänkas att taxi som kör så pass mycket längre sträckor kan ha haft problem som det tar en vanlig privatbilist många år att få. Har pratat en del med taxiförare när jag väntat på att tanka gas i Stockholm, men inte hört någon som haft något negativt att säga om Passat, snarare tvärtom.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
jannev
Posts: 6
Joined: 2010-06-15, 09:31

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by jannev »

Hej David!

Tack för ett bra svar.
Då fick jag lite mer kött på benen. Då kanske det rent av är så att det är få som har problem med Passaten. Kul!
Just taxiförare kör ju mycket och deras körsätt inte riktig liknar det som en privatperson har, långa tomgångskörningar, bilen körs hela tiden och får inte vila.

Tack för svaret med servicen också.
Har ni råkat ut för att verkstäder har dålig erfarenheter av Ecofuelen, och därmed inte vill utföra eller genoför en dålig service?
Jag har hört med några taxiförare i Götet att verkstäderna har lite dålig koll på gasbilarna. Det gäller nog de små verkstäderna och inte de stora VAG-verkstäderna. Då det krävs utbildning och erfarenhet av gasbilarna. Detta kan säkert de stora rel enkelt bygga upp.

Smart drag att introducerar ny teknik som inte verkstaden i kvarteret kan hantera... ungefär som när direktinsprutningen introducerades.
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by frakt »

Hej

Jag äger en Passat 09 privat, som sagts ska den serva var 1500mil medan en vanlig Passat kör man på Longlife service.
Min "halvförsäkring" i Norrköping kostar i Trygg Hansa 3064: -, 2000mil om året drulle och trygga mil ingår i det priset.
Jag köpte bilfirmans demobil vilket gjorde att priset var minst 60 000 lägre gemfört med en ny bil med samma spec. 9 månader och 1600mil på mätaren.
Mitt tips om du inte har en gas bil att byta in är att kolla på de orter där det inte finns gasmackar än.
Många VW handlare har ändå en gasbil då VW säger att alla åter försäljare ska ha en för att kunna vissa kunderna, en del av dessa finns på bytbil.com. Då har man chans att göra än bättre pris, bara att ringa.
Denna bil har funnits på VW i Kungsbacka sedan tidig hösten 2009, Reg. nr:MOC618 svart på bytbil.com.

Jag är nöjd med min röda ecofuel med DSG, vilken underbar "automatlåda" och motor med karaktär.Sportig och gas glad om man vill eller snål och segdrar om man vill det.
jannev
Posts: 6
Joined: 2010-06-15, 09:31

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by jannev »

Nu så... jag ropade in en av två EcoFuels på KVD.se... Det har varit lite tunt med EcoFuels på KVD.se men det kommer nog fler det närmsta året när leasingavtalen börjar rulla ut...

Jag bjöd på en med manuell låda, min fru ville inte ha en automatare... jag brände min övertalning på att få köpa en gasbil. Skall bli jättespännande att börja köra gas. När man dessutom bor i Göteborg så känns det ändå bättre att köra på gas producerad på i Göteborgs Ryaverkets rötanläggning. Lokalproducerad fordonsgas från rötad slam från reningsverket... kan inte bli bättre.

Följer priset på gas priset på bensin och diesel eller har den en svagare utveckling?

Har inte hämtat bilen än, men snart är det dax... :-)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Danni »

jannev wrote:Nu så... jag ropade in en av två EcoFuels på KVD.se... Det har varit lite tunt med EcoFuels på KVD.se men det kommer nog fler det närmsta året när leasingavtalen börjar rulla ut...
Tror nog du får vänta 1,5 år innan det poppar upp så värst många, med tanke på att de flesta leasingavtal skrivs på tre år. Men en del konkurser och liknande blir det säkert även innan dess.

Grattis till nya bilen!
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by taz »

jannev wrote:Nu så... jag ropade in en av två EcoFuels på KVD.se... Det har varit lite tunt med EcoFuels på KVD.se men det kommer nog fler det närmsta året när leasingavtalen börjar rulla ut...

Jag bjöd på en med manuell låda, min fru ville inte ha en automatare... jag brände min övertalning på att få köpa en gasbil. Skall bli jättespännande att börja köra gas. När man dessutom bor i Göteborg så känns det ändå bättre att köra på gas producerad på i Göteborgs Ryaverkets rötanläggning. Lokalproducerad fordonsgas från rötad slam från reningsverket... kan inte bli bättre.

Följer priset på gas priset på bensin och diesel eller har den en svagare utveckling?

Har inte hämtat bilen än, men snart är det dax... :-)
Gaspriset följer bensin och dieselpriset i mångt och mycket...

Angående när ecofuel kommer säljas efter att de gått som tjänstebilar så kommer min kollega att ha kört 9000 mil nån gång till våren/sommaren nästa år.. Har har kört 6700 mil på ett år nu.. :) Min har gått 4500 mil på ett år så min kommer säljas nån gång i juli/augusti förmodligen nästa år..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Jobov »

Hej,

Jag har nu haft min passat knappt 1½ år och måste bryta leasingavtalet pga ny arbetsgivare.
Nu är frågan. Köpa ut bilen eller låta bilfirma köpa den för ett "lägre" marknadspris.

Passaten har gått 5500mil och har följande utrustning.

DSG - (så klart)

PAK Dragkrok, avtagbar
PV1 Eluttag bak, 12V/230V
PW2 Eluppvärmt baksäte
WPV Premiumpaket
4E7 Öppning och stängningsassistans för bagagelucka

Välskött o inga skador.

Fått ett pris på 210 000:- från bilfirman.
Leasingföretaget vill dock ha någonstans mellan 260-270´ (deras restvärde)

Vad ska man göra? Den går ju billigt och vi behöver en stor bil. Men mycket pengar ändå.
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Primus »

Jag tycker det beror på vad alternativen är. Ekonomiskt måste det ju vara en bra affär att köpa bilen för 210000. Att köpa en ny Passat EcoFuel kan ju bara motiveras av särkilda anledninagr typ att du vill ha den "nya" modellen eller att du vill ha någon annan utrustningsdetalj(kan dock bli årets dyraste detalj.. 8) ).

Har du tänkt köpa en helt annan bil, ny eller begagnad, få man ju bedömma frågan utifrån det.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Stålis »

Jobov, jag förstod inte riktigt dina alternativ. Jag antar att leasingfirman vill gå skadeslös ur det hela genom att antingen få ut hela restvärdet eller att någon annan part tar över leasingavtalet. Var kommer bilfirman och det "lägre marknadsvärdet" in i bilden?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by David »

Jobov wrote:Hej,

Jag har nu haft min passat knappt 1½ år och måste bryta leasingavtalet pga ny arbetsgivare.
Nu är frågan. Köpa ut bilen eller låta bilfirma köpa den för ett "lägre" marknadspris.

Fått ett pris på 210 000:- från bilfirman.
Leasingföretaget vill dock ha någonstans mellan 260-270´ (deras restvärde)

Vad ska man göra? Den går ju billigt och vi behöver en stor bil. Men mycket pengar ändå.
Jag antar att du har att välja mellan att köpa ut bilen privat eller att låta bilfirman köpa bilen från leasingbolaget för mindre än restvärdet. Om din arbetsgivare står för restvärdet (dvs bruttopengar) så tycker jag det senare är det bästa alternativet. Att du ska köpa en bil som värderas till 210' i inbyte för 260-270' är en dålig affär eftersom det innebär att du betalar 260'-270' för en bil som på marknaden är värd kanske 230'.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
msjoho
Posts: 1
Joined: 2014-10-30, 20:51

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by msjoho »

Hej, gör ett försök att återuppliva denna tråd då jag står inför några beslut.

Hur ser ni som levt med bilarna lite längre eller har köpt begagnade bilar med några år på nacken på EcoFuel-modellen?

Serviceintervallen är 1500 mil eller 12 månader, men när kommer de stora och dyra servicetillfällena? 12'000 mil?
Mamel
Posts: 7
Joined: 2011-10-09, 20:34

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Mamel »

msjoho wrote:Hej, gör ett försök att återuppliva denna tråd då jag står inför några beslut.

Hur ser ni som levt med bilarna lite längre eller har köpt begagnade bilar med några år på nacken på EcoFuel-modellen?

Serviceintervallen är 1500 mil eller 12 månader, men när kommer de stora och dyra servicetillfällena? 12'000 mil?
Ecofuelen är jättefin att köra och i mitt tycke den bästa gasbilen. Jag bytte dock nyligen till en V70 Bifuel pga tveksam kvalitet på Passaten. Lack som det gick hål på vid minsta islag (solid lack), mycket hög oljeförbrukning och rost i en av gastankarna. Därtill kommer osäkerheten kring DSG-lådan och där VW inte kan/vill ge besked om huruvida fel avhjälps kostnadsfritt eller inte. (Rostiga gastankar står VW dock för utan diskussion.)

Bifuelen är sämre som gasbil betraktad och att köra den inne i stan är inte så kul, den är som ett slagskepp som inte riktigt vet vart den är på väg. Men på landsväg är den kalasfin och kvalitetsmässigt tänker jag att en Volvo alltid är en Volvo.

Den sistnämnda kommentaren lär jag väl få äta upp om några år...
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by FauVee »

Ibland får jag ett intryck av att det är en hetsjakt på VW om deras kvalitet.
Jag är inne på min 7:e Passat totalt, med några Volvo (V70) iblandat emellanåt och tycker inte att VW på något sätt har sämre kvalitet än Volvo, snarare tvärtom.

Nu är jag inne på min andra Passat Ecofuel DSG med sammanlagt runt 7500 mil i dessa båda och har under dessa mil aldrig fyllt på extra olja, lacken ser i princip ny ut, inga galvsläpp och DSG-lådan fungerar utan problem.
Dessa båda Ecofuel har jag haft sedan de var nya (tjänstebil) och jag kan inte uttala mig om hur de är med fler mil på mätaren.
Mamel
Posts: 7
Joined: 2011-10-09, 20:34

Re: Att äga en Volksvagen Passat TSI EcoFuel?

Post by Mamel »

FauVee wrote:Ibland får jag ett intryck av att det är en hetsjakt på VW om deras kvalitet.
Jag är inne på min 7:e Passat totalt, med några Volvo (V70) iblandat emellanåt och tycker inte att VW på något sätt har sämre kvalitet än Volvo, snarare tvärtom.

Nu är jag inne på min andra Passat Ecofuel DSG med sammanlagt runt 7500 mil i dessa båda och har under dessa mil aldrig fyllt på extra olja, lacken ser i princip ny ut, inga galvsläpp och DSG-lådan fungerar utan problem.
Dessa båda Ecofuel har jag haft sedan de var nya (tjänstebil) och jag kan inte uttala mig om hur de är med fler mil på mätaren.
Jag fick slå på en liter olja efter knappt 1 000 mil. Och tittar man i manualen är det en enligt VW fullt godtagbar förbrukning. Om jag minns rätt - nu tar jag det ur minnet - är 1 liter/500 mil acceptabelt enligt manualen.
Post Reply