Satsning på biogas i Dalarna

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Satsning på biogas i Dalarna

Post by Pka »

Ett aktuellt exempel på att det händer mycket på biogasfronten nu:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article458319.ece
Rättviks kommun tillsammans med sex andra dalakommuner planerar för en gemensam miljösatsning. De vill bygga en biogasanläggning som kan ge fordonsgas motsvarande två miljoner liter diesel om året.
- Målsättningen är att vi inom kommunerna ska sänka våra kostnader för att ta reda på det komposterbara avfallet och slam från reningsverken. Samtidigt är det en investering för framtiden, vi är tvungna att hitta ett förnyelsebart bränsle, avslutar Inge Östlund.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Lysande! Mina svärföräldrar bor i Leksand, så jag applåderar verkligen detta! Sedan lär det nog i bästa fall dröja några år innan det verkligen går att tanka fordonsgas i Siljansbygden.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fler nyheter om satsning på biogas i Dalarna.

"Intresseorganisationen Biogas Mitt får drygt sex miljoner kronor för att utveckla biogasproduktionen i Dalarna och redan nästa sommar kan den första biogastillverkningen vara verklighet. Förstudier har redan genomförts på flera håll i länet.

Och lite senare i artikeln:

"Biogas Mitt hoppas att man redan nästa sommar ska kunna se de första tankställena med biogas i Dalarna."

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyhete ... el=3016370
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Satsning på biogas i Dalarna

Post by Stålis »

Som vanligt tar det tid innan idéer blir verklighet. Sveriges Radio Dalanytt hade ett inslag igår om vad som är på gång:
Dalanytt wrote:Kullor och masar som vill tanka biogas får bege sig till Västerås. Men snart kan det bli ändring på det.

– Proppen har gått ur ketchupflaskan och det händer väldigt mycket runt om i regionen, säger Ulla Carin Enbom som jobbar på Gävle-Dala Energikontor.

Det är Vansbro Biogas som har kommit längst. Fjorton lantbrukare har bildat ett bolag och fått tillstånd att starta biogasproduktion. De ska samarbeta med flera företag på orten.

Har ni något mål, när ska det gå att tanka sin biogasbil här i Dalarna?

– Nu handlar det om att politikerna måste sätta ner foten och bestämma att det ska finnas ett tankställe i deras kommun, så kan produktionen komma igång sen, säger Ulla Carin Enbom.

När kommer första macken i Dalarna?

– Om ett år hoppas jag att vi har en första mack i Dalarna.
Se http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... Sveriges+n

Vad blev det av den planerade gasmacken i Sala egentligen?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply