S-Klasse: Joule och co2 hit och dit...kan de inte bara ange något man kan relatera till?? Typ liter/mil??
Beträffande flyget...det är rätt kul att läsa sådana där förskönade "passagerarkilometer"-tabeller.. Det ser väldigt lite ut när man slår ut det på antalet tillryggalagda kilometer och antalet passagerare. Jag tycker det är bättre att ange det rätt upp i ansiktet på folk istället: liter per timme! Då ställs saker i en annan dager och det blir väldigt lätt att räkna (något flygbolagen kanske inte vill att folk gör..):
Lite exempel...
Boeing 737, standard för kortdistans: 2800 liter/h
MD-80, äldre plan för kortdistans: 3200 liter/h
Boeing 767, Atlantflygarstandard: 7000 liter/h
Boeing 747, jumbojet: 12900 liter/h
(vissa fraktmodeller av ovanstående drar ännu mer)
De som är slängda i huvudräkning räknar snabbt ut att en atlantflygning tur och retur till new york går lös på minst 112000 liter jetbränsle. Sen tillkommer naturligtvis start+landning (och ev. mellanlandning). I starten är det inte ovanligt att tim-förbrukningen går per minut...(!)
Man kan ju fråga sig om det är värt att slösa bort 200.000 liter jetbränsle på att flyga ner en last bleka svenskar för sol och bad i Thailand...?
Sen kan Al Gore plantera hur många träd han vill, de litrarna är förbrukade och kommer inte igen..
Pratar vi miljö är flygmotorer bland de skitigaste, avgaserna går rätt ut i stratosfären, ett rätt känsligt skikt jämf. med biosfären (intill marken).
Där finns heller inga träd som kan absorbera något...
Sen har vi problemet med "contrails" också naturligtvis..
En halv miljard bilar står för 45 % av oljekonsumtionen, 15000 flygplan står för 7%.. och man räknar med att det kommer öka med 30% de närmsta 15-20 åren.. (vilket inte går i praktiken eftersom det inte finns olja så det räcker).
Något måste göras.. men ingen lär väl stoppa lågprisnojan..?
Så länge jet-soppan ligger på mellan 6 och 7 kronor litern (=ingen skatt) så är detta möjligt.