Dessa eviga spjällhus.

Linke
Posts: 4
Joined: 2010-07-14, 00:03

Dessa eviga spjällhus.

Post by Linke »

Hej!
Jag är en nybliven Bifuel ägare, har köpt en V70 Classic 07:a.
Känner mig nöjd och glad även om jag tycker att den är i slöaste laget.
Jag satt idag och skummade på nätet och då snubblade jag på en forumtråd där det stod att alla Bifuel bilarna har samma Magneti Marelliskit spjällhus som 00-02:orna har.
Jag sprang genast ut och kollade, och jomenvisst klart som FN satt det ett Marelli hus med vit etikett där.
Till saken hör att min förra bil var en V70 01:a som jag fick byta detta skitspjäll på, kostade ca 6000 kr.
Men kan detta verkligen stämma, är det verkligen samma spjäll med samma problem på min 07:a som satt på min 01:a?
Tacksam för svar!

/Linke
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Hej Linke och välkommen till forumet!

Tyvärr är det precis så som du konstaterar, alla BiFuel har skräpspjället från MM. Din bil verkar ju också vara ett bevis för att Volvo valde just BiFuel-bilarna till att tömma hyllorna på 1:a generationens spjäll. :evil:

På bensinbilarna kom en något förbättrad MM-version (med gul etikett) efter -02 för att sedan helt överge MM till förmån för Bosch efter -04. Bosch-spjället har en helt annan konstruktion som aldrig har några problem. Det ska sägas direkt att det inte är möjligt att sätta i ett Bosch-spjäll i en bil som haft MM från början.

Det finns en firma som heter Atech2 som bygger om de gamla skräpspjällen till en kontaktlös konstruktion men enligt vad jag har läst så är det inte helt problemfritt att få dessa att lira med bilarna. Jag har heller inte läst någonstans om någon BiFuel som blivit utrustad med ett Atechspjäll. Dock är det ett klart billigare alternativ om man får det att fungera...dessutom kan man sova gott i vetskapen att man inte kommer få spjällproblem i framtiden.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Linke
Posts: 4
Joined: 2010-07-14, 00:03

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Linke »

Tack för svaret (även om det var negativt :wink: ) och tack för att ni fixat detta exellenta forum!

Jag läste även att någon hade bytt spjäll och bilen blivit mkt piggare, kan det vara så att det spjäll jag har redan börjat krångla?
Den känns nämligen snäppet slöare än den v70 jag hade tidigare (01:a bensin också med 140 hp).
Men denna bil har ju bara gått 7000 mil.
På min förra fick jag ju felmeddelanden också, typ "Emmissioner"... Det har jag ej nu.
Nån som har nån aning?

/Linke
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Jag vet att jag har skrivit att bilen blivit piggare men det var efter byte av gasregulatorn. Spjällhusen brukar ge andra symptom så som att bilen tjuvstannar vid frihjulning, ojämn gång på tomgång, ryckig gång vid jämn belastning m.m.

En sak man kan göra är att rengöra spjället vilket kan lindra många av symptomen (även iladdning av den nya mjukvaran kan göra en del, borde dock redan finnas i din -07:a) men det är egentligen inget som åtgärdar spjällets bristande konstruktion. Det får endast ses som konstgjord andning.

Det är långt ifrån alltid man får upp något felmeddelande i displayen av ett dåligt spjäll...det är inte ens alltid spjället sätter felkoder.

Ja, MM-spjällen är ett sorgligt kapitel i Volvohistorien... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Linke
Posts: 4
Joined: 2010-07-14, 00:03

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Linke »

OK, tack för hjälpen i alla fall. Det är bara att gilla läget helt enkelt. :|
Än så länge går den jämt och fint...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

En person på volvoforumet www.jagrullar.se påstår att regelbunden rengöring av spjället förhindrar att det går sönder. Han har dock inte lyckats förklara hur smutsen runt fjärilsspjället skulle kunna få kolbanorna, som är inkapslade, att förstöras. Det hör till saken att denna person försvarar allt som Volvo gjort tills han dör och tycker att ingen annan än en auktoriserad volvoverkstad ska röra bilen, för bara de är kompetenta nog.

Dock tillstår jag gärna att regelbunden rengöring kan förhindra ojämn gång som kan uppstå helt normalt när spjället blir smutsigt.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Micke77 »

Om din bil är slö så är det fel att anklaga spjället. Det är lätt att anklaga spjällen för allt. Dessa italienska spjäll gör sitt arbete mycket bra fram tom att de ger upp.
Jag håller med tidigare inlägg att en slö gasbil inte beror på spjället. Istället tror jag på olja i någon av gaskomponenterna. Finns det för mycket olja (kompressorolja från tankstationerna) i gasfördelaren så går allt saktare.
Ev kan det vara stegmotorn som snurrar gasfördelaren.
En felsökning av gasfördelaren är kanske en idé? Ser man mycket olja i den så kan man rengöra den.
Har du maskinskadeförsäkring eller någon form av garanti kvar på din bil?
Jag förutsätter att bilen är servad enligt rekommendationerna, annars kan det vara en lång rad andra fel.

Vad händer om du lägger bilens växellåda i neutral eller trampar ner kopplingen samtidigt som du varvar upp motorn?
Det räcker att du varvar upp till ca 2000-2500 varv. Går detta lika fort på bensindrift som på gasdrift?
Titta även vad som händer när du släpper gasen, varvar den ner lika fort på gasdriften som på bensindriften?
Går det märkbart saktare på gasdrift har du ovanstånde problem med fördelaren.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Linke
Posts: 4
Joined: 2010-07-14, 00:03

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Linke »

Jag tror (läs hoppas :roll: ) inte det är så stor skillnad att det är fel på den faktiskt, det var mer en reflektion att den känns lite slöare än jag är var vid, särskilt vid omkörningar med 5:an.
Jag tror att man kan skylla på det lägre vridmomentet vid gasdrift.
Tusen tack ändå för alla tips.

Men jag måste säga att jag tycker ändå att det ger dåliga vibbar när ett bilföretag varit medveten om att en komponent inte riktigt håller måttet i längden sen 2002 och fortfarande använder den i 2007 års modell.
Är det det kvalitetstänket Volvo vill att man ska ha om dem?
Nåt för Sverker kanske...

Linke
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Micke77 »

Gasspjällens problem är nog inte en större skandal än andra standardfel på dagens bilar. Vi ska istället vara glada att vi kör Volvo som är hyffsat generösa med goodwill. Jämför med tex Volkswagen! De har en betydligt striktare hållning till goodwill. De flesta bilmärken har idag en gedigen lista över fel som förekommer så pass ofta att de får klassas som standardfel och trots det fortsätter produktionen.
Tiden är förbi för tröskverk som Volvo 940. Där kan vi prata om bilen som bara går.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Nu misstänker även jag ett spökande spjällhus på min 07:a :( . Bilen startar alltid utan problem men vid kanske 5 till 10 tillfällen den senaste månaden så går varvtalet ned på tomgång och motorn stannar till slut. Lägger jag i en växel med automatlådan så stannar motorn direkt när motorn byter bränsle. När jag väl kommit iväg och kört en bit så uppstår inte den knackiga tomgången mer under det körpasset eller under dagen. Det verkar som om den "surar till" om den får stå något dygn.

Om en del av problemet är igensotning så trodde jag att det skulle vara ett mindre problem med en gasbil då det är ett mycket renare bränsle men så verkar ju inte fallet? Eller är det så att det är just igensotning som dessa spjäll är mycket känsligare för?

På min förra 940 gjorde jag rent spjället på, men först efter 5-10 år. Där var det ju inte några problem att komma åt heller. Är det knepigt att plocka ur spjället på denna bil? Ser väldigt trångt ut? Eller gör man det underifrån?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Hmm...dina symptom är inte helt självklara spjällhussymptom, Anders.

Förstod jag dig rätt att motorn dör direkt efter start? Händer det bara när motorn byter bränsle? Händer det aldrig när du kört lite längre sträckor och motorn är riktigt varm?

Det normala symptomen när spjället är på väg att ge upp är att motorn dör när man frihjular fram emot stopp eller mycket låg hastighet. Nu har du en automat så jag vet inte riktigt hur de beter sig men min dog mitt i korsningar, när jag skulle stanna för rödljus eller för att parkera...alltså låg hastighet, koppla ur och bilen endast rullar av sin egen fart, ofta under inbromsning. Vanligt är också att tomgången ibland kan leva ett helt eget liv...plötsligt gå upp till 1500 rpm, svaja upp och ned samt dyka helt omotiverat.

Spjället sitter inte svårt till på BiFuel. Det sitter bultat mot insuget på motorns vänstra sida (alltså högra sidan när man kikar ned i motorrummet) och har en tjock gummislang som går till luftburken. Jag vet att det ska finnas en bild utlagd där det syns tydligt...men jag hittar inte någon tråd just nu. Det är någon av trådarna med bubbeltestet där jag har markerat vilken slang man ska dra loss för att stoppa ned i glaset.

Har du kollat om du har det gamla eller nya spjället?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Fred wrote:Hmm...dina symptom är inte helt självklara spjällhussymptom, Anders.

Förstod jag dig rätt att motorn dör direkt efter start? Händer det bara när motorn byter bränsle? Händer det aldrig när du kört lite längre sträckor och motorn är riktigt varm?
Nej den dör aldrig direkt efter start men går vid dessa tillfällen riktigt risigt på tomgång, har väl varit nere på 400 varav innan jag valt att varva upp. Däremot så dör den vid dessa tillfällen när den slår om från bensin till gas om jag hunnit lägga i fram/back men inte trampat på gasen ännu. Det räcker med att jag kört några hundra meter så är tomgångsproblemet borta, med och utan växel i. Motorn behöver inte vara helt varm således.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Då låter det mer som att det har med kallgångsstyrningen (eller vad det nu kan kallas) att göra, dvs motsvarigheten till förgasarbilarnas choke. Min bil kan också bete sig lite märkligt när motorn är kall, rusa på tomgång/ligga för lågt på tomgång, svaja rejält etc. Ibland när jag kör iväg så skuttar liksom bilen fram. Dock är det enklare för mig att kompensera för detta iom att jag har manuell låda så jag kan koppla ur och varva upp motorn, då brukar strulet försvinna direkt.

Jag kan också tillägga att jag tycker att dessa dumheter är större på sommaren än på vintern. Det känns ibland som om bilen slår över till gas lite för snabbt när det är varmväder. Minns att jag skrev en tråd om detta förra sommaren då jag reagerade på att motorn slog om till gas innan jag ens hunnit backa ut ur garageburen! :shock:

Har du läst ut ev. felkoder?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Fred wrote:Då låter det mer som att det har med kallgångsstyrningen (eller vad det nu kan kallas) att göra, dvs motsvarigheten till förgasarbilarnas choke. Min bil kan också bete sig lite märkligt när motorn är kall, rusa på tomgång/ligga för lågt på tomgång, svaja rejält etc. Ibland när jag kör iväg så skuttar liksom bilen fram. Dock är det enklare för mig att kompensera för detta iom att jag har manuell låda så jag kan koppla ur och varva upp motorn, då brukar strulet försvinna direkt.

Jag kan också tillägga att jag tycker att dessa dumheter är större på sommaren än på vintern. Det känns ibland som om bilen slår över till gas lite för snabbt när det är varmväder. Minns att jag skrev en tråd om detta förra sommaren då jag reagerade på att motorn slog om till gas innan jag ens hunnit backa ut ur garageburen! :shock:

Har du läst ut ev. felkoder?
Nej, felkoder har jag inget instrument för. "kallgångsstyrning", menar du möjligtvis tomgångsmotor/ventil? Satt en sån i 940 också.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Fred »

Nja, med "kallgångsstyrning" menar jag det som ersätter förgasarbilarnas choke. Jag vet inte riktigt hur det funkar i nya bilar men jag gissar att det är ECU:n som styr om bränsle/luftblandningen på något sätt...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Vet inte vad jag letade efter förut men gasspjället sitter ju mycket lättillgängligt till, även för rengöring utan demontering (vet inte vad jag letade efter förut :roll: ). Det lilla sot som fanns där var lätt borttaget med en något fuktad trasa, inget som satt fast således.
Efter den rengöringen startade motorn på ett helt normalt sett. Då får man också väga in din temperaturteori Fred, minst 5 grader svalare idag och molnigt. Det tog betydligt längre tid för motorn att slå om till gas idag och kanske är det först efter omslaget till gas som den gått tåligt på tomgång, jag blir lite osäker där nu med tanke på att motorn slår om mycket snabbt till gas varma dagar.

Vi får se om problemet återkommer vid nästa värmebölja. Då får det bli en ny tråd i ämnet.

För att återgå till spjällhuset, hittade ingen etikett, sitter den undertill?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by AndersH »

Ja, etiketten sitter undertill.

Jag tycker mig se att det finns två problem med spjällhusen i våra bilar.

Det ena problemet beror på att kolbanan i lägespotentiometrarna slits ut så att motorstyrningen får svårt att styra spjället till rätt läge. Detta ger motorstörningar och sätter (ibland) felkoder och kräver utbyte av spjällhuset.

Det andra beror på att det ansamlas olja och smuts från vevhusventilationen i spjällhuset som får motorn att stanna då man släpper upp gaspedalen och frikopplar. Jag antar att detta beror på att spjället då beordras att inta tomgångsläge (nästan stängt spjäll) men på vägen dit gör spjället en liten översläng som gör att det klibbar fast i stängt läge tillräckligt länge för att motorn ska hinna dö. Jag brukar råka ut för detta själv med något års mellanrum och en enkel rengöring (precis som avozetta gjorde!) av de ytor där spjäll och spjällhus möter varandra har varit tillräckligt för att lösa mina akuta problem med den saken.

En länk till en bild på spjällhuset: http://www.flickr.com/photos/13625658@N05/4812879879/
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Varit ute med en spegel nu och föga förvånad, det är en vit etikett. Så då har vi 2 07:or med skitspjället, Volvo bytte nog aldrig till de bättre spjällen på gasbilarna. Det finns ju några 08:or också som Classic-modeller ute men det känns ju inte troligt att det är bytt där heller? Om jag har kvar bilen så länge att spjället ger upp så kommer jag kräva ett goodwillbyte av Volvo.
Det andra beror på att det ansamlas olja och smuts från vevhusventilationen i spjällhuset ...
AndersH, kan den lilla sothinna jag nu hade göra skillnad då tro? Vore trevligt om det är så.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by AndersH »

Det har hjälpt mig ett par gånger nu att bara torka bort den tunna sot/oljehinna som fanns på ytorna där spjäll och spjällhus möts så än så länge tror jag på den enkla "lösningen" på problemet att motorn tjuvstannar. :)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Tyvärr har rengöring av spjällhus inte hjälpt och då har jag ända gjort det i två omgångar. Dock har jag inte tagit den hela huset vilket jag nu inser är nödvändigt för att verkligen få bort allt. behövs det tro? och i så fall, räcker det med att lossa huset för att komma åt från andra hållet eller måste jag koppla loss elanslutningar och lyfta bort huset helt?

Sen har det tyvärr uppstått fler felsymptom. När man släpper på gasen vid lägre hastigheter så att vartalet går ned mot tomgångsvarv så hoppar varvtalet upp igen en bit innan det stabiliserar sig på tomgångsvarv, lite jojokänsla vid några tillfällen. Det tredje symptomet är att den går orent på jämnt gaspådrag i högre farter emellanåt. Möjligtvis är det bättre på bensin.

Typiskt när långresa stundar till helgen och det finns inte en ledig verkstadstid att få tag på i hela Mälardalen. Provat Rejmes i Linköping också letar nu efter en verkstad på Västkusten dit vi ska :( .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by AndersH »

Det är sannolikt spjället som är på väg att ge upp. :( Ytterligare rengöring hjälper nog inte vid de felsymptom du har. Hur långt har bilen gått?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

På tok för lite, 5500 mil.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Wanchai »

Linke wrote:Hej!
Jag är en nybliven Bifuel ägare, har köpt en V70 Classic 07:a.
Hur längesen var det du köpte bilen? Köpte du av bilhandlare? Jag köpte av bilhandlare och då gäller ju KKL så jag reklamerade. Det slutade med att handlaren betalade halva verkstadsräkningen. Bättre än ingenting, tycker jag. Dessutom köpte Atech2 mitt trasiga spjällhus för 350 kr. Din bil har gått så lite så jag tycker du ska försöka vända dig till din verkstad och få det fixat som goodwill såvida inte, som Micke77 frågar om, det kan täckas av en maskinskadeförsäkring. Lycka till!
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by avozetta »

Då vi inte tror på spjällhuset längre så har jag dragit igång en ny tråd. Det har hänt lite http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Dessa eviga spjällhus.

Post by Mange »

Har fått följande mail idag från verkstan, åkte ifrån mobilen när jag fick stressa till Umebussen efter att ha fått bilen bärgad i helgen...:

"Jag har hittat ett fel på ditt spjällhus.
Uppgraderade då mjukvaran i det och körde testen på nytt.
Inget fel konstaterat efter uppgraderingen

Jag har provkört bilen och den startar snällt och går bra vid provkörningen.
Så du kan hämta bilen i dag fram till 17:00 eller i morgon

Skulle felet återkomma så bör spjällhuset bytas ut
"

Känns som en lättnad för stunden åtminstone, ska hämta bilen imorgon bitti.
:mrgreen:
V70BiFuel2008
Post Reply